Güncelleme Tarihi:
BOYA Sanayicileri Derneği’nin (BOSAD), Türkiye’yi bölgesel boya ve yan sanayi merkezi yapmak amacıyla, sektörün en büyük bütçeli, geniş katılımlı olma özelliğini taşıyan uluslararası bir fuar ve kongre düzenlemeye hazırlanması bu alandaki uluslararası rekabeti artırdı. Dünyanın en hızlı büyüyen ekonomisi Çin 1996 yılından bu yana kasım sonu ya da aralık ayı başında düzenlediği fuarını Paintistanbul’un hemen ardından 27-29 Eylül tarihlerinde gerçekleştirme kararı alarak bu yönde tanıtımlara başladı.
En geniş katılım
BOSAD Başkanı Ahmet Faik Bitlis, 23-26 Eylül 2010’da İstanbul’da gerçekleşecek ‘Boya Sanayi ve Yardımcı Maddeler Kongre ve Fuar, Paintistanbul 2010’ etkinliği için Avurpa Boyacılar Birliği (CEPE) ile de işbirliği yaptıklarını belirterek, “Türkiye’de sektör olarak ilk kez bu kadar geniş kapsamlı bir etkinlik düzenliyoruz. Daha önve 2-3 bin metrekarelik alanlarda dar kapsamlı projeler gerçekleştirildi. Bu kez 8 bin metrekarade tüm dünyadan 50 bin katılımcı hedefliyoruz” dedi.
Çinliler telaşlandı
Bu yıl ilki yapılacak Paintistanbul Fuarı’nı 2 yılda bir gerçekleştirmeyi hedeflediklerini ifade eden Bitlis, şunları anlattı: “Paintistanbul başta Avrupa olmak üzere bölge ülkelerde o kadar yoğun ilgi ile karşılaştı ki bu ilgi Çinlileri telaşlandırdı. Dünyadaki büyüyen boya pazarından daha fazla pay alma yarışı içindeki Çin’in her yıl aralık ayında gerçekleştirdiği Chinacoat (Çinboya) Fuarı’nın tarihi değiştirildi. Bu yıl Çinliler fuarlarını bizim fuarımızın hemen ardından gerçekleştirecekler. Biz de tabi bu rekabet karşısında tanıtımı daha da artırdık. Şu ana kadar 30 ülkeden çok sayıda şirket kayıt yaptırdı.”
Ekseni kaydıracağız
Türkiye’yi boya ve ilgili yan sanayi dallarında merkez haline getirmeyi amaçladıklarını söyleyen BOSAD Başkan Vekili Ahmet Yiğitbaşı, “Bu konuda Dubai ve Rusya merkez olma yolundalar. Sektör olarak boyada bir eksen kayması yapmak Avrupa ve çevre ülkelerin ilgisini Türkiye çekmeyi hedefliyoruz” dedi. Türkiye’de yıllık boya üretimininin 600 bin ton olduğunu söyleyen Yiğitbaşı, bu konuda Türkiye’nin Avrupa’da 6’ıncı sırada olduğunu kaydetti.
5 yılda 1 milyon ton
Türkiye’nin ortalama 5 yılda her yıl yüzde 10 büyüyerek Avrupa’da ilk 3 ülke arasına girmeyi hedeflediğini anlatan Yiğitbaşı, sözlerini şöyle sürdürdü: “Türkiye’de kişi başı yıllık tüketim 7-8 kilogram. Avrupa’da bu rakam 20 kilogram. Ancak, Avrupa pazarı artık büyümüyor. Bu anlamda Türkiye’de büyük bir potansiyel var. 600 bin ton olan yıllık üretim miktarını 1 milyon tona çıkarabiliriz. Boya sektörü hammadde üretimi ile birlikte 2 milyar dolar katma değer yaratıyor. Bunun hammadde üretimi ile birlikte 450 milyon doları ihracattan geliyor. Sektör büyüdükçe ihracat miktarı da artacak. Üretimi küçük kapasite artırım yatırımları ile 1 milyon tona ve 3.5 milyar dolara çekmek mümkün.”
Avrupalı boyacı genel kurulu için geliyor
AVRUPA Boyacılar Birliği’nin (CEPE) Paintistanbul’un tanıtımı sürecinde büyük katkı sağladıklarını söyleyen Ahmet Bitlis, “AB üyesi olmamıza rağmen, kurum ilk defa Paintistanbul’a destek olmak için Türkiye’de genel kurul olacak” dedi.
Evin içine bakıyor dışını boyamıyoruz
AHMET Bitlis, BOSAD olarak önümüzdeki dönemde Türikye’de boya kültürünün yerleşmesi için bilinçlendirme projeleri gerçekleştirmeyi amaçladıklarını belirterek, şöyle devam etti:
Biz ne yazık ki evlerimizin içini boyuyoruz. Ancak dışını boyamayı ihmal ediyoruz.
Türkiye bir turizm ülkesi. Sadece turistik yerleri değil tüm illerimizi bu anlayışla güzel tutmalıyız.
Bu konuda talep olursa yerel yönetimlerle ortak bilinçlendirme projelerinde de yer alabiliriz. * * Daha önce Denizli’nin Bekili ilçesi bizimle temasa geçti. Ancak onların bizden istediği boya idi. Bütün bir ilçenin boya maliyeti çok büyük rakamlara karşılık geliyor.
Boya bağışı değil de farklı yollarla bu tür projelere destek vermeye hazırız.
Yabancı yatırımcı satın alma ya da ortaklıkla gelir
AHMET Yiğitbaşı, sektördeki yerel oyuncuların güçlü pozisyonlarına değinerek, şunları söyledi: “Bundan sonra sektöre gelecek uluslararası yatırımcılar ya satın alma yada ortaklık yoluyla Türkiye’de yatırım yapacaklar diye düşünüyorum. Çünkü Türkiye’deki yer oyuncular oldukça güçlü. Sıfırdan yatırımla gelip yeni marka yaratmak uzun bir zaman alabilir. Uluslararası markalar bu yolu değil ortaklığı tercih edeceklerdir.Türkiye’de küçük kapasite artımı yatırımları ile hedeflenen 1 milyon tona ulaşmak mümkün. Bu potansiyel uluslararası yatırımcıların ilgisini çekiyor.”
Kâr amacı yok gelir ile eğitim verecek
AHMET Yiğitbaşı etkinlik ile ilgili ilk etapta kâr amacı taşımadıklarını belirterek, şunları söyledi: “9 ana sponsorumuz, 14 yardımcı sponsorumuz var. Sponsorluk gelirleri ile maliyetin yarısı karşılanır.Katılım ücretlerinden arta kalan gelir ile sektördeki faaliyetlerin kayıt altına alınması, boya ve ilgili sektör şirketlerinin kurumsallaşması ve mesleki eğitim alanlarında değerlendireceğiz. İlerleyen yıllarda da Türkiye’de boya kültürünün oluşturulması konusunda çeşitli projeler hazırlamayı planlıyoruz. BOSAD’ın 70’e yakın üyesi var. Ancak sektörde 600’e yakın küçük üretici firma var. Dernek olarak üretimin yüzde 80’ini kapsıyoruz. ”