Bitti denen bakkallar geçen yıl yüzde 11 büyüdü

Güncelleme Tarihi:

Bitti denen bakkallar geçen yıl yüzde 11 büyüdü
Oluşturulma Tarihi: Ekim 06, 2014 21:34

Perakende cirosunun yüzde 42’si hâlâ bakkalların. Geleneksel perakendenin gözbebeği bakkallar hâlâ bir numara. Perakende cirosunun yüzde 41.7’sini elinde tutan bakkallar geçen yıl yüzde 11 büyüdü. Bakkallara özenen ulusal ve uluslararası zincirler de tıpkı onlar gibi küçük marketler açma atağına girdi.

Haberin Devamı

Türkiye’de bakkallar ölmüyor. Araştırma şirketi Nielsen’in verileri Türkiye’de bakkalların hâlâ gözde olduğunu ortaya koydu. Nielsen’in “Tüm yollar alışverişçiye çıkıyor” başlıklı raporuna göre toplam perakende cirosunun yüzde 41.7’sini bakkallar başta olmak üzere kuruyemişçiler, benzin istasyonları gibi geleneksel perakendeciler yapıyor. İkincilik ise indirim marketlerinde. 2014’te geçen yıla göre yüzde 15 büyüyen indirim marketler toplam cironun yüzde 28’unu oluşturdu. Mağaza alanı 400 metrekareden büyük süpermarketler ise ciro kaybı yaşıyor. Bunun nedeni hem bakkalların hem de indirim marketlerinin atağa geçmesi.

BAKKALA ÖZENDİLER

Nielsen Perakendeci Hizmetleri Direktörü Yankı Yalçın’ın verdiği bilgiye göre perakendede büyüme küçük formatlarda yaşanıyor. Toplam mağaza sayısında yüzde 9 büyüyen perakende sektördünde en çok indirim marketleri yüzde 11 büyüme ile daha fazla mağaza açtı. Bunun yanı sıra alışverişçinin daha rahat ulaşacağı marketlere yönelmesi perakendecileri küçük formatlara yöneltti. Tıpkı mahalle bakkalları gibi ulusal ve uluslararası zincirler daha küçük ve 400 metrekareden küçük formatlarda mağaza açma atağına girdiler. Bu durum da 2014’te 2013’e göre ciro büyümesinde bakkalların yüzde 11, indirim marketleri ve 400 metrekareden küçük marketler yüzde 15 artış sağladı. Orta, büyük süpermarketler ve hipermarketlerin büyümesi ise tek hanelerde kaldı.

CİRODA DA GELENEKSEL

Ciro paylarında da büyümeye paralel bir yapı var. Geleneksel perakendeciler toplam cironun yüzde 41.7’sini oluştururken, küçük marketler ve indirim marketler yüzde 28’ine sahip. Orta süpermarketlerin payı yüzde 14.1, büyük süpermarketlerin payı ise yüzde 9.2. Hipermarketler cirodan ancak yüzde 7’lik pay alıyor. 2013’te orta süpermarketlerin ciro payı yüzde 14.4, büyük süpermarketlerin payı yüzde 9.6 idi. Hipermarketler ise yüzde 7.3 pay alıyordu. Bu üç grupta kan kaybı yaşandı. Geleneksel perakendeciler ve indirim marketleri ise payını arttırmayı başardı. Avrupa’da durum bunun tersi. Geleneksel perakendeciler toplam cironun ancak yüzde 11’ine sahipken hipermarketler toplam cironun yüzde 36’sını elinde tutuyor.

Haberin Devamı

SIK GİDERİM TAZEYİ ALRIM

Haberin Devamı

PERAKENDEDE küçük formatlı mağaza sayılarını arttırması alışveriş sıklığını da değiştirdi. Nielsen Performans Yönetimi ve Tüketici Araştırmaları Direktörü Didem Şekerel Erdoğan 2011’de yüzde 23 olan haftalık alışveriş sıklığının geçen yıl yüzde 39’a ulaştığını belirtti. Türk alışverişçinin dünyadan ve Avrupa’dan farklılaştığını da dile getiren Erdoğan “Türk alışverişçinin yüzde 69’u tazelik peşinde koşuyor ve sık alışverişe çıkıyor. Bu tarz alışverişçinin Avrupa’daki oranı sadece yüzde 26. Dünya genelinde ise yüzde 40” diye konuştu.

MAĞAZA SAYILARI NASIL DEĞİŞTİ

Ulusallar %7
İndirim marketleri %11
Yerel zincirler %4

Ciroda en çok indirim marketler büyüdü

Haberin Devamı

Geleneksel marketler %11
İndirim marketleri ve küçük marketler (400 metrekareden küçük) %15
Orta süpermarketler (400-999 mertekare) %9
Büyük süpermarketler (1000-2500 metrekare) %6
Hipermarketler (2500 metrekareden büyük) %8

Ciro payları nasıl değişiyor

TÜRKİYE
Geleneksel marketler (bakkallar) %41.7
İndirim marketleri ve süpermarketler (400 metrekareden küçük) %28.0
Orta süpermarketler (400-999 mertekare) %14.1
Büyük süpermarketler (1000-2500 metrekare) %9.2
Hipermarketler (2500 metrekareden büyük) %7.0

AVRUPA
Geleneksel perakendeci %11
Orta süpermarket %28
Büyük süpermarket %25
Hipermarket %36

Alışverişi haftalık yapmayı seviyoruz

Haftalık
2011 %23
2013 %39

Her iki
haftada bir

2011 %21
2013 %20

Aylık
2011 %49
2013 %38

Haberin Devamı

Daha seyrek
2011 %7
2013 %2

Tazelik ve sık
alışveriş merakı

Türkiye %69
Avrupa %26
Global %40


RAKAMLAR

%9
Perakende sektöründe toplam mağaza büyümesi

15 saniye
Alışverişçilerin raflara ortalama bakma süresi

%40
Alışverişçilerin raftaki farklı ürünleri fark etme oranı

%67
Alışverişçilerin mağazada satın alma kararı verenlerini oranı

%72
Türkiye’de fiyatlardan haberdar olan alışverişçi oranı

%67
Promosyonları takip eden alışverişçi oranı

%30
Ek ihtiyaç için günlük alışveriş yapanların oranı

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!