Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Şubat 05, 2006 00:00
Kredi kartlarında yasanın gerekliliğini savunmakla birlikte limit kısıtlanması gibi uygulamalara karşı çıkan Yapı Kredi Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nazan Somer, "Elektrik, su faturasını ödemeyenler yüzünden diğer abonelerin suyunun kesilmesi düşünülebilir mi, bu böyle bir mantık" diye konuştu.
BKM Başkanı da olan Somer, 200 bin sorunlu kişi yüzünden 14.8 milyon kişinin cezalandırılamayacağını dile getirdi.
YASA tasarısı komisyonlarda ele alındıkça,
kredi kartları konusu gündemdeki yerini korurken Yapı Kredi Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nazan Somer, yaklaşım hatalarından yakındı. Aynı zamanda Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Yönetim Kurulu Başkanı olan Somer, sorunlu 200 bin kişi yüzünden 14.8 milyon kart kullanıcısının cezalandırılamayacağını savunarak, "Sorunlu kartlar yüzünden herkese bir kısıt getirilmesini doğru bulmuyoruz" diye konuştu.
14.8 MİLYONUN HAKKI: Türkiye’de yaklaşık 30 milyon kart ve her bir kullanıcının cebinde de iki kart bulunduğundan yola çıkarak 15 milyon kullanıcı bulunduğuna dikkat çeken Somer, "Bunlardan 200 bin civarında kullanıcının sorunu olduğu biliniyor. Bunun yanı sıra bir de 16 milyar YTL’lik bir kredi kartı borcu olduğu söylemi var ki, bu da yanlış. Bu rakam tüm ekstrelerin toplamı. Bunun içerisinde kredi kartı ekstre bakiyesini zamanında ödeyen 14.8 milyon kişi de var. 200 bin kişinin problemi olabilir, bunların sorunun çözümü ayrı bir konu. Ancak buradan bir çıkarım yaparak geri kalan 14.8 milyon kişinin kullanımına engel olacak koşulların yasaya konulması da doğru değil. Bankacılık bir risk yönetme işi , bunun kamusal bir yanı da var, kabul ediyorum ama çok az sayıdaki insan için, ki bunlar ne olursa olsun demiyorum ama oradan hareketle iyi bir enstrümanı cezalandırmayı doğru bulmuyorum."
LİMİTİNİZ BU KADAR: Bankaların bir yasa çıkmasını çok isteğini ve bunun için 1992’den bu çalıştıklarını hatırlatan Somer, "Bu konudaki çalışmaları başlatan biziz ve arkasında da duruyoruz" dedi. Ancak limit sınırlandırması gibi uygulamalar "anlamsız" bulan Somer, bu konuda şunları söyledi: "Böyle bir bakış açısı şöyle bir mantığı da beraberinde getirir; su, elektrik, ya da telefon faturasını geciktiren, hatta hiç ödemeyen insanlar var. Şimdi onlara bakıp diğer abonelere, faturasını zamanında ödeyen kullanıcılara dönüp de ’kusura bakmayın faturasını ödemeyenler yüzünden size de bir limit getirdik. Sizin kullanımınız 150 milyon liralık ama size de sınır koyduk. 50 milyon lirayı geçtiğiniz gün suyunuzu keseriz deniliyor mu? Ben Turkcell’den, Telsim’den, Avea’dan cebimde üç telefonla gezen biri olabilirim. ’Nazan Hanım çok konuşuyorsunuz’ denilebilir mi? Bireylerin kullandığı ve her türlü peşin ödenmeyen her şey için söyleyebilirsiniz o zaman. Bu çok düz bir mantık, böyle yola çıkarsanız bir yere varamazsınız."
Gecelik faize bakın basit faiz uygulatınFAİZE sınırlandırma getirilmesinin de yanlış bir uygulama olacağını savunan Somer, yapısı itibariyle kredi kartı faiz oranlarının yüksek olduğunu belirtti. Somer, bu konuda şunları söyledi: "Bugün piyasada faizi 2.90 olan bankada var farklı bir yüzde olan da var. Bu gönüllü imzalanan bir sözleşme, zorla kimse faizi 5 olan yerden kullan demiyor, 5 olan yerden kullanmanın başka sebepleri olabilir. Kaldı ki kredi kartı bir ödeme aracı. Evet kredilendirme özelliği var, ihtiyacınız olduğunda kredilendirmeye dönebilin diye ama yapısı itibariyle faiz oranının da yüksek olması beklenen bir şey. Kartı müşterimize belli bir limitle vermişiz ama bunun ne zaman kredilendireceğini bilmiyoruz. Kredilendirdiği an bankanın bakacağı yer gecelik piyasa. Ayrıca bu teminatsız, açık, vadeye bağlı olmayan, ne zaman kullanılacağı bilinmeyen bir kredi. Dolayısıyla da bireysel kredi faizlerinden yüksek olması normal. Dünyadaki örneklerine bakınca da oranın gecelik faizin 5-6 katına kadar çıktığını görüyoruz. Gecelik faiz düştüğü zaman kredi kartı faiz oranları da düşecek, yine 4 katı kalacak ama düşecek."
Kredi kartlarında bileşik faizin çok yüksek rakamlara ulaştığı yönündeki şikayetleri hatırlattığımız Somer, "Yapı Kredi olarak bileşik faiz uygulaması yapmıyoruz ancak uygulayan bankalar var. Yasa ile bu gibi konulara bir standart getirilmeli ve basit faiz uygulanması sağlanmalı" dedi.
Joker Vadaa ile ’kendi kampanyanı kendin yap’ dönemini başlattıkBANKALAR bir yandan müşteri sayısını artırmaya çalışırken, diğer yandan da kart kullanan müşterilerine yeni ürünler sunuyor. Bu ürünler biri de Joker Vadaa. Bu ürün ile WorldCard kullanıcılarına "kontrolü" devrettiklerini söyleyen Nazan Somer, "Joker Vadaa CRM’de (müşteri ilişkileri yönetimi) gelinen son nokta" diyerek şöyle konuştu: "Gelişmiş CRM yöntemleri ile veri tabanını her he kadar iyi analiz etsek de sonuçta bunlar kitlesel tespitler. En küçük müşteri segmenti diye baktığınızda bile WorldCad gibi bir portföyde bu 100 bin kişi. ’Nazan Somer’in kişisel ihtiyacı nedir’ diye bakmak mümkün değil. İşte bu boşluğu Joker Vadaa dolduracak, kart sahipleri kendi kampanyasını kendisi yapacak. Worldcard sahibi, Joker Vadaa ile ihtiyacın ortaya çıktığı tarihte, ister ilave taksit isterse de ilave Worldpuan seçeneğini kullanabilecek. Yani kişiye özel kampanya yapılabilecek. Tüketici bir anlamda özgürleşecek. Joker Vadaa’nın devreye girdiği ilk 6 günde 35 bin kişi kullandı, önemli bir rakam. Pek çok üründe olduğu gibi burada da öncülük yaptık, benzer uygulamalar gelecektir."
Hedef 1 milyon kişiye daha Worl Card vermek
WORLD Card’ın 5 milyonu aşan portföyü ile pazar lideri olduğuna dikkat çeken Nazan Somer, yeni yıl hedeflerinin de "Çok agresif" olduğunu açıkladı. Geçen yılı 21 katrilyonluk ciro ile kapattıklarını belirten Somer, ciro hedeflerini açıklamasa da bu yıl 1 milyon kişiyi World Card sahibi yapmayı amaçladıklarını belirtti. Buradaki hedefin tamamen yeni müşteri kazanmak olduğunu belirten Somer, "Mevcut müşteriye bir kart daha satmayı hedeften saymıyoruz. Önemli olan kart sayısı değil, müşteri sayısı" dedi.