Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 21, 2005 01:25
Shell’in Formula 1 Teknik Müdürü Mike Copson, ‘Shell olarak her yıl Ferrari ekibi için 250 bin litre yakıt harmanlıyoruz. Bu yakıt normal bir otomobilin 50 yılda tükettiği benzine eşit. Ferrari ekibi antrenman ve sıralama turları dahil bir Grand Prix’te 2 bin litre yakıt tüketiyor. Bunun yarısı yarışta harcanıyor’ dedi.
FERRARİ ile teknik ortaklığı 1950 yılına dayanan Shell’in Formula 1 Teknik Müdürü Mike Copson, Ferrari için en iyiye ulaşmaya çalıştıklarını belirterek, İstanbul’a da yarışı kazanmaya geldiklerini söyledi. Copson, Formula 1 yakıtının güç kazandırmak, korumak ve yüksek sürüş kontrolü sağlamak gibi 3 ana görevi olduğuna işaret ederek, teknoloji geliştirmek için Ar-Ge çalışmalarına önemli bir kaynak ayırdıklarını belirtti.
F1’DEN İSTASYONLARA: Her yıl Ar-Ge çalışmalarına ne kadarlık yatırım yaptıklarını rakiplerinden dolayı açıklamaktan kaçınan Copson, ‘Gerek yakıt gerek motor yağında olsun Formula 1 için geliştirdiğimiz teknolojilerden akaryakıt istasyonlarındaki ürünlerimizde yararlanıyoruz. Dolayısıyla, otomobil sahipleri araçlarında Formula 1 teknolojisi ürünü yakıtlar kullanıyorlar’ diye konuştu.
YILDA 250 BİN LİTRE: Shell’in her yıl Ferrari ekibi için 250 bin litre yakıt harmanladığına dikkat çeken Copson, şunları söyledi: ‘Bu miktar normal bir otomobilin 50 yılda tükettiği yakıt miktarına eşit. Ferrari ekibi, antrenman ve sıralama turlarıyla birlikte bir Grand Prix’te ortalama 2 bin litre yakıt tüketiyor. Bu yakıtın yarısından fazlası ise yarış esnasında kullanılıyor.’
BUZ VE LİMON ATIYORUZ: Copson, Formula 1’de 1992 yılından beri kurşunsuz yakıtın zorunlu tutulduğunu vurgulayarak, Formula 1’de kullanılan yakıt ile istasyonlarda bulunan yakıtın yüzde 99 oranında aynı olduğunu kaydetti. Copson, şöyle devam etti: ‘Aradaki yüzde 1’lik fark ise bize Formala 1 yakıtını yaratacak özgürlüğü sağlıyor. Bizim yaptığımız aslında cintoniğin içine buz ve limon atmaya benziyor. Böylece, cintoniğe lezzet katıyoruz.’
HER PİSTE AYRI YAKIT:
Shell olarak sürekli gelişen motor özelliklerine ve farklı pist ihtiyaçlarına uygun yakıt teknolojisi geliştirdiklerini belirten Copson, ‘Sıcaklık, nem, toz ve hız yakıtın performansını doğrudan etkiliyor. Dolayısıyla, her pist ve yarışa uygun yakıt geliştiriyoruz’ dedi. Copson, Türkiye’de ise Macaristan Grand Prix’inde de kullandıkları son teknoloji ürünü bir yakıtla yarışacaklarına işaret ederek, ‘Türkiye’de pekçok faktörün bilinmemesi nedeniyle yakıtın formülasyonu belirlenirken Macaristan, Fransa ve Monako Grand Prix’lerindeki veriler üzerine çalışıldı. Shell V-Power UGL60 özellikle sıcak hava koşullarına uygun olarak hazırlandı’ diye konuştu.
27 OTO AĞIRLIĞINDA YAĞ: Shell olarak Ferrari Takımı için yılda 40 ton motor ve vites kutusu yağı harmanladıklardına dile getiren Copson, ‘Yaklaşık 27 otomobil ağırlında yağ harmanlıyoruz. 2 saat boyunca dakikada 17 bin devirle çalışan ve normal bir otomobildekinden 8 kat daha güçlü bir motor için yağ geliştiriyoruz’ dedi.
İyi bir Formula 1 takımı kurmak 300-400 milyon dolar FORMULA 1’in en genç takımlarından Toyota’nın Teknik Danışmanı Ove Andersson, F1’de en önemli unsurun yatırım olduğunu söyledi. Andersson, masrafların yarısından fazlasının sponsorlar tarafından karşılandığını belirterek, ‘Motor üretim departmanı, dizaynına, şasi üretiminden rüzgar tüneline kadar herşey takım tarafından yapılmalı. Eğer iyi bir takım kurulmak isteniyorsa 300-400 milyon dolar gözden çıkartılmalı’ dedi.
HOBİYLE BAŞLIYOR:
Anderson, insanların motorsporlarına sürücülükle başladığını fakat daha sonra kimilerinin sürcü kimilerinin de yönetici olarak devam ettiğini söyledi. Andersson, bugüne kadar kurduğu tüm ekiplerin şampiyon olduğunu ve Toyota’nın da bunu hedeflediğini belirterek, ‘Takım içerisinde artık F1’e katılmanın zamanı geldiğinde neler yapabiliriz diye oturduk, düşündük ve buralara kadar geldik’ diye konuştu.
KURALLAR BİZİ ETKİLEMİYOR:
FIA’nın getirdiği kuralların kendilerini etkilemediğini söyleyen Andersson şöyle devam etti: ‘Birileri araçların hızlarını kurallarla azaltmaya çalışırken birileri de cinlik yapıp kurallar içersinde nasıl aracı daha güçlü yapabiliriz diye uğraşıyor. Kurallar bizim için önemli değil. Gelecek sene motor hacmi 3.0 litreden 2.4 litreye düşecek. Bu nedenle artık araçların hızları da azalacak.’
Tek lastiği 1000 direksiyonu 18 bin Euro
3 TIR ile Türkiye’ye gelen takımın 3 adet F1 aracı bulunuyor.
TIR’lardan birisinde 4’üncü aracı üretebilecek kadar yedek parça bulunuyor.
Bir F1 aracı 4 bin 500 parçadan oluşuyor.
F1 otomobillerinde kullanılan lastiklerin her biri 1000 Euro.
Her bir lastiğin ömrü 400 kilometre.
F1 araçlarını dirkesiyonlarının fiyatı ise 18 bin Euro.
Göldeki bir fincan şekeri saptıyorlar
FORMULA 1 yarışı hafta sonunda Shell mühendisleri Ferrari yakıtı ve yağını 40 kezden fazla analiz ediyorlar. Shell Yarış Pisti Labarotavarı’nda yapılan analizler o kadar hassas ki İskoçya’nın ünlü Loch Ness gölündeki bir fincan şeker boyutlarındaki bir kirlenme bile saptanabiliyor.
14 kişilik ekiple 100 bin çalışana ulaşıyor
FERRARİ Takımı’nın Shell ile ilgili olarak yalnız kendisiyle konuştuğunu belirten Mike Copson, ‘İngiltere’deki merkezimizde mühendis ve bilim adamlarından oluşan 14 kişilik bir ekibin başındayım. Ama Uzakdoğu’dan Güney Amerika’ya kadar 100 bin kişiye ulaşabilirim’ dedi.
Orhon: Bizim için istikrar önemli TOYOTASA Genel Müdürü İbrahim Orhon, ‘Toyota henüz çok yeni bir takım olduğundan hemen şampiyon olmak gibi bir dertleri yok. İstikrar bizim için daha önemli. Zaten markanın stratejilerinden birisi de, girdiği işte başarılı olana kadar işin peşini bırakmamak. En tepeye gelinceye kadar mücadele etmek’ dedi. Toyota takımının bir özelliğinin de, Formula 1’in en başarılı takımlarından Ferrari’nin yaptığı gibi motor ve şasisinden aracın geliştirilmesine kadar markanın kendisi tarafından yapılması. F1’de bunu yapan başka bir takım olmadığını belirten Orhon, bu sayede hiç bir tedarikçiye ihtiyaç kalmadan takımın daha başarılı yol almasının mümkün olduğunu söyledi.