OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 11, 2004 00:00
Geçtiğimiz hafta İzmir Bergama'daki Ovacık Madeni'ni işleten Normandy şirketinin Genel Müdürü Sabri Karahan ile sohbet etme fırsatı buldum. Karahan, Türkiye'nin maden rezervleri açısından çok zengin bir ülke olduğunu, ancak gerekli yatırım yapılmadığı için bu cevherlerin ortaya çıkarılamadığından bahsetti.Bu yatırımları yabancıların yapabileceğini söyleyen Karahan, ancak Türkiye'deki madencilik alanında yaşanan zorluklar nedeniyle yabancı şirketlerin de heveslerinin kaçtığından dem vurdu.Gazeteye gelip Türkiye'de bir çok işte olduğu gibi maden alanında da geri kaldığımızı düşünürken, Ekonomi Müdürümüz Vahap Munyar'ın masama bıraktığı bir bülten dikkati mi çekti. Anadolu Aslanları İşadamları Derneği (ASKON) tarafından hazırlanan bültenin başlığı 'İnsan ve Maden'. Bültenin sayfalarını çevirdiğimde karşıma çıkan tablo çok ilginç. Tablo bir otomobil üretmek için ne kadar maden üretildiğini gösteriyor. Evet şimdi sıkı durun. Bir otomobil üretmek için 1 ton 428 kilogram metal kullanılırken, bu metaller için 5 tonun üzerinde madene ihtiyaç duyuluyor.Kuşkusuz yerin altını kazınca otomobil çıkmıyor ama otomobili üretmek için gerekli olan tüm maddeleri yer kabuğundan üretiyoruz. Yani sonuçta yerin altındaki madenleri keşfedip üretmezsek otomobil kadar yeni bir eve, televizyona, bilgisayara, uçağa, tanka, telefona kısacası etrafımızda gördüğümüz hiç bir araç ve gerece sahip olma şansımız olmayacak.Normandy şirketinin Genel Müdürü Sabri Karahan'ın, 'Türkiye'de bir takım insanlar madenciliğin önemi bilmeden bilinçsizce buna karşı çıkıyorlar' sözü aklıma geliyor. Aslında gerçektende bu insanlar farkında olmadan gelişmeye, zenginleşmeye ve yüksek bir yaşam standardına karşı çıkıyorlar. ASKON bülteninde Amerika'da bugünkü yaşam standartlarının korunabilmesi için kişi başına yılda 18 ton maden tüketildiğini ve yıllık maden üretiminin 4 milyar ton olduğu ifade ediliyor. Türkiye'nin yıllık maden üretimi ise yaklaşık 450 milyon ton.Türkiye'de kuşkusuz çok zengin maden yatakları var ama bunun için yatırım yapıp bu zenginliği bulmak gerekiyor. Örneğin Türkiye'nin 6 bin 700 tonluk
altın rezervi olduğu kabul ediliyor. Ama bu rezervin sadece 600 tonu keşfedilmiş. Bunun içinde yabancı şirketler 200 milyon
dolar para harcamışlar ama bu madenleri çıkarmak için yasal engeller var. Bu yüzden zenginliklerimiz toprağın altında yatıyor ve biz bu zenginlikleri yurtdışından ithal ediyoruz.Biz çıkarsak da çıkarmasak da otomobil üretimi için madene ihtiyaç duyuyoruz. Peki bir otomobil üretiminde kullanılan maden ve bunlardan elde edilen metaller hangileri ve bunların miktarı nedir. Bir otomobilde, demir-çelik, bakır, kurÅŸun, çinko, lastik ve plastik, cam, alüminyum ve diÄŸer metaller kullanılıyor. Bu metaller için ihtiyaç duyulan madenler ise demir cevheri, bakır cevheri, kurÅŸun cevheri, çinko cevheri, ham petrol, cam kumu, boksit cevheri ve karışık materyal.Oto üretiminde hangi metalleri kullanıyoruzMetal MiktarDemir-çelik 1018 kgBakır 12 kgKurÅŸun 11 kgÇinko 8 kgLastik&plastik 232 kgCam 39 kgAlüminyum 63 kgDiÄŸer metaller 45 kgToplam 1428 kgOto üretiminde hangi madenler kullanılıyorMaden MiktarDemir Cevheri 2250 kgBakır Cevheri 1180 kgKurÅŸun Cevheri 435 kgÇinko Cevheri 327 kgHam petrol 445 kgCam Kumu 77 kgBoksit cevheri 254 kgKarışık materyal 113 kgToplam 5080 kgÂ
button