Bir lisans kirliliği eksikti

Güncelleme Tarihi:

Bir lisans kirliliği eksikti
Oluşturulma Tarihi: Kasım 16, 2009 09:34

Türk televizyonlarında ilk Brezilya dizisi olan "Köle Isaura"nın yanı sıra Digimon, Şeker Kız Candy, Voltron gibi çizgi dizilerin Türk seyircileriyle buluşmasına aracılık eden Filma'nın patronu Karaca Sarıoğlu, Türkiye'de lisans pazarında birçok lisans alındığını, bunun da sektörde bir 'lisans kirliliği'ne sebep olduğunu söyledi. Winx Club çizgi dizisinin karakter lisans haklarına da sahip olan Filma'nın patronuna göre sahtecilik konusunda da yasalar yeterli ancak uygulamada sıkıntı var.

Haberin Devamı

Sarıoğlu, "Şu an sektörde yaklaşık 60'a yakın karakter bulunuyor. Bu karakter lisansları satın alan üretici firmalar da iyi araştırma yapmayınca birçok ürün ve karakter ortaya çıkıyor. Ürünler artık raf bulamaz hale geldi" dedi. Sarıoğlu, lisans yönetmek işinin keyifli olduğu kadar çok da emek isteyen bir iş olduğunu söyledi.

Her karakterin lisans için uygun olmadığını, karaktere oluşabilecek talebin ve lisansın satılacağı ülkenin kültürel yapısı da dahil olmak üzere iyi bir araştırma yapılması gerektiğini belirten Sarıoğlu, "Türkiye'de 'Atom Karınca' karakter için bile lisans alan şirketler var. Eski bir karakter olan Atom Karınca'yı tanımayan günümüz çocukları için defter üretilirse hem lisans için verilen paraya hem de defter üretimi için harcanan yatırım boşa gidiyor" dedi.

Haberin Devamı

"WİNX CLUB KARAKTERİ İÇİN BİR KONSEPT YARATMAYA ÇALIŞIYORUZ"

Türkiye'de özellikle kız çocukları tarafından sevilen Winx Club karakterinin de lisans haklarına sahip olan Karaca Sarıoğlu, karakterlerini başarılı kılmak için çok emek harcadıklarını ve çocuklara bütünüyle bir dünya yaratmaya çalıştıklarını ifade etti. Lisans programı yönetmenin bir sinerji işi olduğunu söyleyen Sarıoğlu "Ürünü bu bir çantadır diye satmaktan ziyade çocukların içinde bulunmaktan hoşlanacakları bir dünya yaratmak daha önemli" dedi.

Sarıoğlu, lisans haklarını satarken seçici davrandıklarını bu yüzden de sektörlerinin en başarılı firmalarıyla çalıştıklarını söyledi. Sunset, Panço Taç, Atasay gibi şirketlerle lisans anlaşmaları bulunan Filma'nın bu şirketlerle anlaşırken, önceliğin karakterlerin var olan başarısına katkıda bulunabilecek şirketlerde olduğu açıklandı.

"TÜRKİYE DE TAKLİT VE SAHTECİLİĞE KARŞI KANUNLAR YETERLİ FAKAT UYGULAMADA EKSİKLİK VAR"

Karaca Sarıoğlu, çok kolay taklit edilebilen ve sahteciliğin çok yaygın olduğu bir sektörde faaliyet gösterdiklerine de dikkat çekti. Sarıoğlu, "Gerekli görsel materyali internetten indirip, kalite derdi yaşamadan, lisans bedeli ödemedikleri için de çok ucuza sahte üretim yapılıyor" dedi.

Haberin Devamı

Sahtecilik ve korsanla ilgili kanuni düzenlemelerin yeterli olmasına karşın uygulamada sıkıntılar olduğunu belirten Sarıoğlu, "Örneğin kişiler 'Winx' yerine 'Minks' yazarak aynı ürünlerin kopyasını rahatça satabiliyorlar" diye konuştu.

Bir lisans kirliliği eksikti

TÜRKİYE'DEN ÇİZGİ FİLM KARAKTERİ ÇIKMASI ÇOK ZOR

Türkiye'de çizgi filmi yapımının çok zor olduğunu söyleyen Sarıoğlu, çizgi film yapımımın 25 dakikalık bir bölümünün 150-200 bin dolarlık bütçe gerektirdiğini söyledi. 

Sarıoğlu " Türkiye'de televizyonlar tarafından çizgi filmlerin bir bölümü için ödenen rakam ise en fazla bin dolardır" dedi. Çizgi karakter yaratma konusunda ise Türkiye'de çok önemli masal kahramanları olduğunu fakat bunların dünyaca kabul görmesinin çok zor olduğunu belirtti. 

Haberin Devamı

Türkiye'den bir çizgi film kahramanı çıkmamasının en önemli nedeninin kültür farklılığı olduğunu söyleyen Sarıoğlu, "Bu durum kimin kime ürünlerini satmak istediği ile ilgili" dedi.  

Bir lisans kirliliği eksikti

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!