‘Bir bardak çayla 2 kilo ver’e kızdı, örtülü reklama kapı açtı

Güncelleme Tarihi:

‘Bir bardak çayla 2 kilo ver’e kızdı, örtülü reklama kapı açtı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 05, 2010 00:00

Sanayi Ticaret Bakanı Nihat Ergün, medya sektöründe uzun süredir tartışma konusu olan ‘örtülü reklamlar’da mevzuatın sorunlu olduğunu, Meclis’te görüşülen RTÜK Yasa Tasarısı ile daha esnek yapının geleceğini söyledi.

Reklamverenler Derneği ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu’nun girişimi ve Marketing Türkiye’nin düzenlediği Birinci Reklam Sempozyumu’nda konuşan Ergün, “Bir film çekimi yapılacak örtülü reklamdan dolayı film, film olmaktan çıkıyor. Çekilen filmde kamera tabela çekse, film örtülü reklam cezası alıyor. Hepsini mozaiklese film film olmaktan çıkıyor. Şu anda RTÜK yasası parlamentoda görüşülüyor. RTÜK yasasında ürün yerleştirme, örtülü reklamlar konusunu yeniden düzenlememize imkan verecek bir madde var. İnşallah ondan sonra biz de Bakanlık olarak genel müdürlüğümüz bünyesinde örtülü reklam konusunu daha esnek bir yapıya kavuşturan çalışmayı bitirmiş olacağız” dedi.
Yanıltıcı reklam
Ergün, reklamların tüketiciyi yanıltıcı olmaması gerektiğine işaret ederek, halkı kandıran, yanlış ve eksik bilgiler içeren reklamlara müsamaha gösterilmeyeceğini vurguladı. Ergün, şöyle konuştu: “Öyle reklamlar var görüyoruz. Çay satıyor ‘bir bardak iç 2 kilo ver; diyor. Böyle reklam olur mu? Reklam Kurulu’nun yanıltıcı reklamları görmesi gerekiyor. Reklamcılar olarak toplumsal, kişisel hassasiyetleri ve tüketici haklarını korumaya, tüketicinin yanıltılmasına önlemeye özen göstermemiz lazım. Reklam, kuralsız, ahlaki ilkeleri olmayan, kaidesiz değil, en çok kuralları, en çok ahlaki temeli olan, müşteriyi aldatmayan ve toplumsal ha ssasiyetleri rencide etmemeye dikkat edilmesi gereken bir alandır.”
Ceza kesmek istemiyoruz
2009’dan bugüne kadar 2 yıl içinde Reklam Kurulu’na 4 bin 45 başvuru yapıldığını, karara bağlanan 1479 dosyadan 1365’inde mevzuata aykırılık bulunduğunu belirten Ergün şöyle devam etti: “Hiçbir firmaya reklam nedeniyle ceza vermek istemiyoruz. Ama  firmalarımızın da cezayı gerektirecek uygulamalardan uzak durmasını istiyoruz. Halkımızı kandıran yanlış ve eksik bilgiler içeren reklamlara kesinlikle müsamaha gösterilmeyecektir. Tüketiciyi yanıltan reklama, prospektüsünde yer alan içeriğe uygun olmayan ürünlerin reklamına da satışına da asla müsaade edemeyiz. Çünkü tüketicinin güvenini sarsan bir ekonomi gelişemez.”
Reklam pazarı büyüyor
Ergün, Türkiye reklam pazarını da şöyle değerlendirdi: “Kişi başına düşen televizyon reklam harcaması miktarına baktığımızda Türkiye birçok Avrupa ülkesinden geride. İspanya’da kişi başına düşen televizyon reklam harcamasının 101, Yunanistan’da 81, Bulgaristan’da 32 dolar iken Türkiye’de 14 dolar. Ancak ekonomideki gelişmeye zenginleşmeye paralel olarak rekam sektörü de son yıllarda hızla büyüyor.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!