Bir asansörde 8 saat mesai

Güncelleme Tarihi:

Bir asansörde 8 saat mesai
Oluşturulma Tarihi: Eylül 09, 2014 00:58

GEÇTİĞİMİZ cumartesi akşamı Mecidiyeköy’de 32’nci kattan yere çakılan ve 10 işçinin ölümüne sebep olan yük asansörlerinin nasıl çalıştığını, kimlerin kullandığını, güvenlik önlemlerinin olup olmadığını yerinde inceledik. Normal şartlarda asansörleri sertifikalı bir işçinin kullanıp, 8 saatlik mesaisini burda geçirmesi gerekiyor.

Haberin Devamı

Bir asansörde 8 saat mesai
ARTIK başımızı nereye çevirsek her yerde bir inşaat ya da kule göze çarpıyor. Kule vinçler çalışıyor ya da hafriyat kamyonları son hızla bir yerden bir yere hareket ediyor. İnşaatlar son hızla yükselirken, yüksek binalar gün yüzüne çıkarken, bu inşaatların içinde neler oluyor? Geçtiğimiz günlerde yaşanan feci kaza ile gündeme gelen ve 10 kişinin ölümüne yol açan yük asansörleri gerçekten güvenli mi? Denetleniyor mu? Bütün bunları öğrenmek için günde en az sekiz saat çalışan işçilerle beraber yük asansörlerini kullandık. Neler yaşandığını yerinde öğrendik.

Bir asansörde 8 saat mesai

Haberin Devamı

KAPASİTE TAM KULLANILMIYOR
İstanbul’da yapımı devam eden ve 41 katı tamamlanan yeni bir kulede yük asansörlerinin nasıl kullanıldığını gördük. Büyük bir raylı sistem üzerinde hareket eden asansörleri kullanmak için bir operatör olması gerekiyor. Kullanım belgesi (sertifika) olan bu işçi 8 saatlik çalışma süresinin tamamını bu asansörde geçiriyor. 12 kişi kapasiteli asansörün hareket etmesini sağlayan, yük kapasitesini ayarlayan kişi de bu operatör. 2.3 tonluk kapasitesi olan bu asansörlerin hiç birinde kapasitenin tamamını kullanmadıklarını söylüyor inşaat yetkilileri. 1.5 tondan fazla bir yük olduğu zaman bu yükün kule vinçlerle gideceği kata götürülüyor.

Bir asansörde 8 saat mesai
DÖRDÜNÜZ DE ORADAYDINIZ

Bir asansörde 8 saat mesai

3 NEDENİ OLABİLİR
İnşaatın iç tarafına kurulan bu asansörler, dış tarafa da kurulabileceğini belirten uzmanlar, bu asansörlerin düşmesini sağlayan nedenleri şu şekilde sıralıyor:

“Asansöre kapasitesinden fazla yük alınmış olabilir. Asansör uzun süre bakımsız olarak çalıştırılmış olabilir. Ya da uzun süre ağır yük ile çalıştırıldıktan sonra asansörde bulunan metal malzemeler yorulmuş olabilir.”


Bir asansörde 8 saat mesai
KOCAMAN FARELERİ GÖZLERİMİZLE GÖRDÜK

Haberin Devamı

Bir asansörde 8 saat mesai


Asansörde neler yer alıyor?

* Bu asansörler görüntü olarak ev tipi asansörlere göre farklılık gösteriyor.
* Çalışma sistemleri de ev tipi asansörlerden farklı.
* Halatlar yardımıyla değil, bir ray üzerinde hareket ediyor.

Bir asansörde 8 saat mesai

* Herhangi bir arızada iki kat düştükten sonra asansörlerde kilit sistemi devreye giriyor.
* Yük asansörleri sertifikalı bir işçi tarafından hareket ettiriliyor.
* Bu işçi olmadan bu asansörlerin çalıştırılmaması konusunda devlet denetleme yapıyor.

Bir asansörde 8 saat mesai

* Asansörün içinde yangın tüpü bulundurma zorunluluğu bulunuyor.
* Operatörün asansörü hareket ettirmesi için gerekli tuş paneli, operatörün yanında bulunuyor.
* Asansör içinde bir elektrik paneli var.

Haberin Devamı

Bir asansörde 8 saat mesai

* Elektrik paneli ya da kontrol paneli dışında başka birşey bulunmuyor.
* Her katta asansörün duracağı yerlerde demir kapılar bulunuyor.
* Asansörün de ayrıca bir kapısı var ve operatör tarafından açıp kapatılıyor.

Bir asansörde 8 saat mesai

* Asansör tam kata gelmeden operatörün kapıyı açmaması gerekiyor.
* Dakikada 30 metre yukarı ya da aşağı yönlü hareket ediyor.
* Bu hızdan daha yavaş veya hızlı hareket etmiyor.

Bir asansörde 8 saat mesai



2 kattan fazla düşmemeliydi

ASANSÖRÜN işleyiş sistemini anlatan bir iş güvenliği uzman da şunları söylüyor: “Asansörlerde kilit sistemi bulunuyor. Kapı kapatılmadan asansör hareket etmiyor. Kapı açıkken çalışmasını engelleyen bir sistem mevcut. Hareket için operatör asansörü hareket ettirmesi konsoldaki yeşil tuşa basması gerekiyor. Elektrik panosunda yeşil ışık yanmıyorsa asansör hareket etmez. Bu durumlar devrede olmazsa ve tüm olumsuzluklar üst üste gelirse düşüş gerçekleşir. Bu düşüş te en fazla iki kat sürer. Bu düşüşten sonra yetkili servis gelmeden kimse bir daha hareket ettiremez. Bu kilit sistemine paraşüt adı veriliyor. 2. ve 3. kattan düşüşlerde de asansör boşluğunda bulunan yavaşlatıcılar sayesinde kaza derecesi en aza indiriliyor. Bir asansörün düşmesi için birden fazla ihmalin bir araya gelmesi gerekiyor”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!