Güncelleme Tarihi:
-Bize rakamlarla BigChefs’i anlatabilir misiniz?
Altan KOSOVA: BigChefs markası Büyük Şefler Şirketi bünyesinde, BigChefs, Num Num ve Buselik markalarının oluşturduğu yüzde 30’u Gamze Cizreli, yüzde 30’u Saruhan Tan yüzde 40’ı Taxim Capital’e ait bir şirket. 2022 sonu itibarıyla toplam 100 şubesi bulunuyor. 92’si Türkiye’de geri kalanları yurtdışında. 58’i franchise, 42’si kendisine ait olan üç markasıyla BigChefs, Num num ve Buselik’le full service yeme içme sektörünün lideri konumunda. BigChefs, 2022 yılı sonu itibariyla; yurt içinde ve yurtdışında toplam 100 şubesi ile 12 milyonu aşkın kişiyi ağırladı. Şirket, 31 Aralık 2022 tarihinde sona eren mali dönem itibariyla önceki yıla göre yüzde 222’lik bir büyüme ile 895 milyon TL hasılat elde etti. Şirketin aynı mali dönemdeki net karı ise 105 milyon TL olarak kayıtlara geçti. Deloitte tarafından hazırlanan Türkiye Yemek Hizmeti Pazar Raporu’nun sonuçlarına göre BigChefs, 2022 itibarıyla yemek hizmeti sektörünün en büyük payını oluşturan full servis restoran kategorisinde yurt içi ve yurtdışı şube sayısı açısından Türkiye’de lider konumda bulunuyor.
-Full service restoran pazarı ile nüfus arasında nasıl bir bağlantı var. Pandemi dönemindeki ve sonrasındaki gelişmelerle açıklayabilir misiniz?
Gamze CİZRELİ: Markamızın ilk Ankara’daki yolculuğundan beri adım adım büyüdük ve aslında çok başka konuları konuşur hale geldik. Tabi biz büyürken aslında sektör de büyüdü. Deloitte’un raporuna göre 2021 yılında 144 milyar TL olan dışarıda yemek pazarı büyüklüğünün 2026 yılında 772 milyar TL düzeyine çıkacağı tahmin ediliyor. Bu da her yıl büyümenin sürmesinin beklendiğini bize gösteriyor. Öncelikle Türkiye’de özellikle full service restorant ve dışarda yeme içme sektörünün büyümesi için çok büyük bir potansiyel olduğunu görüyoruz. Rapora göre Türkiye’deki pazarın önümüzdeki dönemde yıllık ortalama yüzde 39,9 bileşik oranda büyümesi bekleniyor. Raporda, full service restoranların 2021 yılı pazar büyüklüğü 60,3 milyar TL olarak hesaplanırken, yıllık ortalama yüzde 39 bileşik oranda büyüme beklentisi ile 2026 yılında 312 milyar TL’ye ulaşacağı öngörülüyor.
Full service restoran pazarı makroekonomik gelişmelere paralel olarak genişliyor. Nüfus büyüdükçe ve gelir seviyeleri yükseldikçe full service restoranlar pazarı da büyüyor. Full service restoranlar pazarı, 2020 yılında COVID-19 kısıtlamaları nedeniyle düşüş yaşasa da 2021 yılı itibarıyla pandemi öncesi seviyelere geri dönüş sağladığı görülüyor. Pandemi sonrası sosyalleşme isteğinin pazar büyümesine önümüzdeki yıllarda da olumlu etki göstermesi bekleniyor. Ayrıca, artan kentsel yaşam tarzı sektörün büyümesine önemli derecede katkı sağlıyor. Özellikle kadın eğitim düzeyinin artması, ortalama aile büyüklüğünün küçülmesi gibi kentsel yaşam dinamiklerinin benimsenmesinin bir sonucu olarak toplam yemek hizmeti pazarı önemli ölçüde büyüyor. Bütün bunlar da bizim geleceğe yönelik büyüme hedeflerimizi ileriye götürmemize sebep oluyor.
-BigChefs yeni bir ilke de imza atmaya hazırlanıyor. Sektörünüzde ilk halka arz edilecek firma olmaya hazırlanıyorsunuz. Neden halka arz? Halka arz hakkında bilgi verir misiniz?
Gamze CİZRELİ: Aslında marka için çok önemli bir yol ayrımındayız. Deloitte’un raporuna göre de zaten sektörde şube adedi en fazla olan, lider konumda olan markayız. Dolayısıyla da aslında şirketin bugün geldiği büyüklük, sektördeki lider konumu, artık girişimcilikten öte daha kurumsal, daha denetlenebilir, daha şeffaf bir şirket olma yolculuğunda olduğumuzu bize gösterdi.
Altan KOSOVA: Kurumsallaşma, şeffaf olma ve hesap verebilmenin ötesinde halka arzdan sermaye artırımı ile sağlanacak fonun büyük bir kısmı yurt içinde ve yurt dışında şube açılışlarında kullanılacak. Bir başka deyişle, aslında büyümek istiyoruz. Son üç yılda toplamda 46 adet yeni restoran yatırımıyla büyümemizi güçlendirdik. Önümüzdeki dönemde yurt içinde ve yurt dışında yeni restoran yatırımlarına devam etmeyi planlıyoruz. Büyüme stratejimizin bir parçası olarak uluslararası pazardaki konumumuzu güçlendirmeyi planlıyoruz. Sermaye artırımı ile sağlanacak fonun diğer kısmını ise işletme sermayesinde ve finansal borçların azaltılmasında kullanmak istiyoruz. Aslında BigChefs işletme sermayesine ihtiyaç duyan bir şirket değil fakat hammadde alımında ön ödeme yoluyla fiyat sabitlenmesi ve tedarikçilerle olan vadeleri kısaltarak sahip olduğumuz nakdin tedarik zincirini, özellikle satın alma tarafını yönetme anlamında bizi güçlendireceğini öngörüyoruz. Bir miktar fon ayırmayı düşünüyoruz bu işe.
Sermaye artırımı ve ortak satışı yöntemiyle gerçekleştirilecek halka arzda, şirketin çıkarılmış sermayesi 100 milyon TL’den 107 milyon TL’ye yükseltilecek. Artırılacak 7 milyon TL’lik nominal pay halka arz edilecek. Ayrıca 27 milyon TL nominal değerli paylar da ortak satışı kapsamında halka arz edilecek. Halka arz sonrası BigChefs sermayesinin yüzde 31,78’i Borsa İstanbul’da (BİST) işlem görmeye başlayacak. Halka arzda 3 milyon TL nominal değerli paylara ilişkin ek satış hakkının da kullanılması durumunda halka açıklık oranı yüzde 34,58 olacak. Ek satışın gerçekleşmesi halinde halka arz büyüklüğü 832,5 milyon TL olacak.
BigChefs için pay başına 22,50 TL’den 3 Mayıs itibarıyla talep toplama başladı. 4 ve 5 Mayıs tarihlerinde de talep toplama devam edecek.
Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası ile Deniz Yatırım liderliğinde oluşturulan geniş bir konsorsiyum tarafından yapılacak halka arzın, ek satış hariç yüzde 80’i bireysel yatırımcılara, yüzde 20’si ise yurt içi kurumsal yatırımcılara tahsis edildi. Ek satış hakkının kullanılması halinde ise bu kapsamdaki payların tamamı bireysel yatırımcılara tahsis edilecek.
‘FİYAT ARTIŞLARINDAN BÖYLE KORUNDUK’
-Pandemi dönemi sonrasında sadece evden çıkmamakla kalmadık mal tedarik zincirinde çok ciddi sıkıntılar da yaşadık. Şimdi de fiyat artışları var. Ürün zincirlerindeki sıkıntılar bu kadar gündemdeyken siz tedarik zinciri nasıl yönetiyorsunuz?
Altan KOSOVA: Bu konu çok önemli bir konu. Tedarik zincirindeki kırılmalar, pandemi sırasında başlayan kırılmalar aslında bizi çok etkilemedi. Kırılmalardan ve konjonktürden kaynaklanan fiyat artışları maliyet kontrolünü zorlaştırarak bizi çok etkiler. Biz bunları değerlendirirken sadece mal satın alma, üretme diye değerlendirmiyoruz. İlk başta gıda fiyatlarındaki artışı yönetebilmek sektörümüzde çok önemli bir konu. Gıda maliyetleri 2022’de yüzde 140 arttı. Enerjideki artış yüzde 178 oldu. Biz fiyatlarımızdaki artışı aynı dönemde yüzde 120 ile sınırlı tuttuk. Porsiyonlarda küçültmeye gitmedik. Kişi başı harcama ortalamamızda hiçbir azalma olmadı. Bu dönemde personelimizin, maaş artış ve primlerini yeniden değerlendirdik. Tedarikçilerimize avans ödemelerini erken yaparak fiyat artışlarını sabitleme yönüde uygulamalara gittik.
BigChefs’in büyüklüğü bize; hem nakit gücünde, hem de sektördeki tedarikçileri ile alımlarında önemli bir avantaj yaratıyor. 2022 sonu itibariyle kendi sahip olduğumuz 42 restoran, toplam 100 eşiğini aşmış olmamızın yanı sıra uzun dönemli satın alma anlaşmaları yapmak, fiyatı sabit tutmak, nakit akışında gücünüz varsa elinizi çok rahatlatıyor. Bu durumda misafirlerinizi de hızlı değişen fiyat artışlarından koruyorsunuz.
Tabi yalnızca alım-satım konuları ile yönetim yaparak kar elde edemezsiniz. Yeni şube açılışları ve projelerde çok dikkatli fizibilite yapıyoruz. Çok emin olmadığımız yerleri tercih etmiyoruz, hata yapma lüksümüz yok. Doğru uygulamalar ile pandemi öncesi ve sonrası karşılaştırmasında şube başına müşteri sayımız yüzde 6-7 düzeyinde arttı.