OluÅŸturulma Tarihi: Mart 22, 2004 00:00
Uno'yu üreten Doruk Gıda Ä°cra Kurulu BaÅŸkanı Hasip Gencer, ‘‘EkmeÄŸi poÅŸete koyduk. Åžimdi besin deÄŸeri yüksek ürün olmasına çalışıyoruz.Aslında buÄŸday tek başına önemli besin kaynağı. Ancak, beyaz un elde edilirken besleyici özelliÄŸi gidiyor. Bu yüzden ‘zengin ekmek' formülüne geçtik’’ dedi.YARATTIÄžI Uno markasını DoÄŸuÅŸ Grubu’na sattıktan sonra geri alarak yeniden bu markayla sektörde faaliyet gösteren Hasip Gencer, ‘‘paketlenmiÅŸ ekmek’’ kavramından sonra ‘‘zengin ekmek’’ kavramını Türkiye'de yerleÅŸtirmeye çalışıyor. Bugünlerde ekmek fırınlarına ‘‘zengin un’’ satışına baÅŸlayacak olan Doruk Gıda, bir yandan da Uno'yu ‘‘gelenemsel ekmekle’’ bakkallardan tüketicie ulaÅŸmayı hedefliyor. Doruk Gıda Ä°cra Kurulu BaÅŸkanı Hasip Gencer, sekiz ay kadar önce geri aldığı Uno ile ‘‘yarım kalan misyonumu tamamlamaya çalışıyorum’’ derken, ‘‘İlk aÅŸamada Türkiye'de ekmeÄŸin poÅŸete girmesini saÄŸladık, ÅŸimdi de ekmeÄŸin besin deÄŸeri yüksek bir ürün olması için uÄŸraÅŸ veriyoruz’’ dedi. Bu nedenle ‘‘zengin ekmek’’ kavramı üzerinde durduklarını anlatan Gencer, özellikle Türkiye'deki yetersiz ve dengesiz beslenme sorununun üzerinde durduklarını vurguladı. Bunun için TÃœBÄ°TAK'la birlikte geliÅŸtirilen zengin ekmek konsepti ile üretime yöneldiklerini belirten Gencer, ‘‘Aslında buÄŸday tek başına en önemli besin kaynağı, ancak beyaz un elde etmek için uygulanan yöntemler nedeniyle bu besleyici özelliÄŸi kayboluyor. Bunun sonucunda da günlük beslenmesinin büyük bir bölümünü ekmekten karşılayan bizim gibi ülkelerde yetersiz beslenme sorunları ortaya çıkıyor’’ diye konuÅŸtu. Uno olarak ekmeÄŸe besleyici özelliklerini yeniden kazandırmayı amaçladıklarını dile getiren Gencer, bunun için ‘‘çocuklara özel’’, ‘‘yaÅŸlılara özel’’ gibi Türk insanının beslenme ihtiyaçlarına göre vitamin ve minerallerle zenginleÅŸtirilmiÅŸ ekmek ürettiklerini kaydetti.‘‘Zengin ekmek’’ kavramını yaygınlaÅŸtırmak için fırınlara ‘‘zengin un’’ satışına baÅŸlayacaklarını belirten Gencer, geleneksel ekmek üretimine de geçtiklerini kaydetti. Ambalajlı ve zengin ekmek olarak geliÅŸtirilen Uno geleneksel ekmeÄŸi, 250 civarındaki dağıtım filosu ile dağıtımını günlük olarak yaptıklarını bilerten Gencer, ‘‘Hedef daha iyi beslenen Türkiye’’ sloganı ile haraket ettiklerini kaydetti.HEDEF YÃœZDE 40 BÃœYÃœMEKUno'nun paketlenmiÅŸ ekmek pazarının yüzde 65-70'ine Uno'nun hakim olduÄŸunu söyleyen Gencer, Uno'nun ve sektörün geliÅŸimini şöyle anlattı: ‘‘İstanbul'da ürettiÄŸimiz 20 çeÅŸit ekmeÄŸi 38 kadar ÅŸehre gönderebiliyoruz. 2000 yılına kadar her yıl yüzde 30-35 büyüdük, krizin etkisiyle büyümemiz yavaÅŸlamıştı ama geçen yıldan itibaren yine büyümeye baÅŸladık. Bu yıl yüzde 35-40 büyüme hedefliyoruz. Halen 15-20 bin ton olan ekmek üretimimizi 2004 sonunda 30 bin tona çıkarmayı planlıyoruz. Bunun için yeni yatırımlarımız olacak. Ama bizim amacımız Türkiye'nin tamamına yayılmak deÄŸil, sektörde öncü olmak. PaketlenmiÅŸ ekmekde marka sayısında artış var, pazar da büyüyor. ’’Pazarın yüzde 99'u fırınların kontrolündePAKETLENMÄ°Åž ekmeÄŸin toplam ekmek pazarındaki payının yüzde 1'lerde olduÄŸunu belirten Gencer, ‘‘Bu oran çok düşük, DoÄŸu Avrupa ülkelerinde bile paketlenmiÅŸ ekmeÄŸin pazar payı yüzde 10'larda, geliÅŸmiÅŸ ülkelerde bu rakam yüzde 70'leri buluyor’’ dedi. Normal ekmeÄŸin kilosu 1 milyon lira iken, paketlenmiÅŸ ekmeÄŸin kilosunun 2-2.5 milyon liraya geldiÄŸini belirten Gencer, bu noktada uygulanan KDV oranına dikkat çekti. Gencer, ‘‘Normal ekmekte KDV oranı yüzde 1, paketlenmiÅŸ ekmekte ise yüzde 8'den yüzde 18'e kadar çıkıyor, Oysa bizim ürettiÄŸimiz özel amaçlı bir ekmek deÄŸil, bunu anlatmaya çalışıyoruz’’ diye konuÅŸtu.Â
button