Güncelleme Tarihi:
SUCUK, salam ve sosiste ‘kırmızı ve beyaz et karışımı’ ürünlerin üretiminin ve satışının yasaklanmasının ardından beyaz et üreticileri, beyaz et ürünlerinde tüketimin artmasını bekliyor. Beyaz et üreticileri, yeni tebliğ ile kırmızı ete göre daha ucuz olan beyaz etten yapılmış salam, sucuk, sosis gibi ürünlere vatandaşların daha çok rağbet edeceğini söylüyor. Yeni tebliğin vatandaş aleyhine en önemli sonucu ise et ürünlerinde çeşitliliği azaltacak olması. Çünkü, eskiden karışım ürünler, beyaz et ile kırmızı et arasında kırmızı ete göre daha uygun bir fiyatla satılabiliyordu.
KAPASİTE YÜZDE 20 ARTACAK
Yeni uygulamanın yürürlüğe girmesi ile piliç eti şarküteri ürün tüketiminin 1 yıl içinde yüzde 30 artmasını beklediklerini ifade eden Keskinoğlu Şirketler Gurubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Pazarlama Grup Başkanı Keskin Keskinoğlu, “Kırmızı et ile üretilen sucuk, salam gibi ürünlerde fiyat artışı yaşanacak. Bu sebeple piliç etiyle hazırlanan şarküteri ürünlerinin fiyat bakımından büyük avantaj sağlayacağını düşünüyoruz” dedi. Tüketicilerin artık ne satın aldıklarını bileceklerini söyleyen Keskinoğlu, taklit ve tağşiş üretimi engelleyerek halkın daha sağlıklı ürünlere ulaşmasını amaçlayan bu uygulamanın yanında olduklarını kaydetti. Şarküteri ürün gurubunda, bu pazardan yüzde 30 pay almayı hedeflediklerinin altını çizen Keskinoğlu, 2013’te bu ürünlerdeki kapasitelerini yüzde 20 artıracaklarını söyledi.
BEYAZ ETİN PAYI çoğalacak
Şenpiliç Yönetim Kurulu Başkanı İpek Üstündağ, “Yerinde bir karar. Ancak ‘merdivenaltı’ firmalar sebebiyle, koşullara uygun üretim yapan markalar haksız rekabete maruz kalabilir” dedi. Önümüzdeki dönemde tebliğin yansımalarını görebileceklerini ifade eden Üstündağ, beklentilerinin satışların artması yönünde olduğunu söyledi. Şarküteri sektöründe beyaz et ürünlerinin payının artacağını belirten Üstündağ, “Tüketicinin ne aldığını bilmesi önemli. Ürünlere duyulan güvensizlikten ötürü son dönemlerde, özellikle kırmızı ette şarküteri ürün pazarının daraldığı biliniyor. Bu yeni yönetmelik aslında güvenilir, marka olmuş ve marka olmanın hakkını veren firmalar için de bir fırsat olacak. Bu nedenle özellikle piliç etinde, pazar büyüyecek” dedi.
Çeşitlilik azaldı
TEBLİĞİN yayınlanması ile beraber tüketicinin seçeneklerinin azaldığını ifade eden Beypiliç Genel Müdürü Sait Koca beyaz et üreticilerinin kırmızı et üreticilerine
göre avantaj sağladığını belirtti. Avrupa’da ve ABD’de ‘kırmızı ve beyaz et karışımının’ serbest olduğunu dile getiren Koca, mekanik olarak ayrılmış et kullanımının yasaklanmasından dolayı sektörün olumsuz etkilenebileceğini kaydetti. Yeni yatırım yapmak için zaman gerektiğini ifade eden Koca, “Tebliğ daha çok yeni. Ancak ‘kırmızı ve beyaz et karışımının’ yasaklanması ile beyaz et üreticileri satışlarını arttıracaktır. Tek kötü tarafı vatandaş için çeşitlilik azaldı” diye konuştu.
Damak tadına dikkat
SUCUK, salam ve sosis üretiminde tür ayrımının yapılmasıyla beyaz et ürünlerinin, kırmızı et ürünlerine göre çok daha ucuza satılacağını dile getiren Mudurnu Piliç Yönetim Kurulu Başkanı Zuhal Daştan, “Beyaz etten üretilen ürünlerde fiyatlar biraz daha düşebilir. Ancak bu tebliğ ile beraber yeni bir sorun ortaya çıkıyor. Karışık ürünleri yemeye alışmış vatandaş beyaz etten üretilmiş ürünü nasıl tüketecek. Damak tadına uygun olması gerekiyor” dedi. Bir markette ürün sokmak için öncelikle ürünün fiyatının konuşulduğunu, kaliteye özen gösterilmediğini söyleyen Daştan, “Bu fiyat şartlarında üretim yapmak çok mantıklı değil. Sektör layık olduğu fiyatlara ulaşırsa marşa basarız” dedi.