Beşinci vites

Güncelleme Tarihi:

Beşinci vites
Oluşturulma Tarihi: Kasım 03, 1997 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Elektrikli otomobil benzinliyi aratmayacak

Otomobil üreticilerinin yıllar süren alternatif enerji arayışları artık somut örnekler vermeye başladı. Gelecekte mevcut enerji kaynaklarının tükenecek olması ve daha temiz kaynaklara duyulan ihtiyaç bu yöndeki çalışmaları körükledi. Şimdi birçok firma elektrikli, doğalgazlı, ya da hem elektrikle hem de benzinle çalışan otomobillerle ilgili çalışmalarının sonuçlarını tanıtmaya başladı. Artık alternatif enerjiyle çalışan otomobillerin sayısı hızla artıyor. Şimdiden dünyada birçok ülkenin yollarında dolaşan bu araçların Türkiye'de kullanımı için daha çok erken. Tokyo Otomobil Fuarı'nı sizlere aktarmak için gittiğimiz Japonya'da Honda'nın geliştirdiği alternatif enerjiyle çalışan araçları test etme fırsatı da bulduk. Geleceğin otomobillerini daha yakından tanımak için Honda'nın elektrikli aracı EV Plus ve doğal gazla çalışan Civic GX modellerinin test sonuçlarını açıklıyoruz.

Yeni elektrikli ve doğalgazlı otoların yol testi

Sanki motoru yok

Dışarıdan görünüşü normal bir otomobil izlenimi yaratıyor. Ancak direksiyona oturduğunuzda tamamiyle farklı düşüncelerle tasarlandığı görülüyor.

Kontak anahtarını çevirip marjın basmasını ve motor sesini duymayı unutun. Çünkü Honda EV Plus modelinde motor sesi yok. Sanki ‘‘Otomobile motor yerleştirmeyi unutmuşlar’’ diye düşünüyorsunuz.

Motor sesi hızlanma anında, gaza hızla basıldığında bile duyulmuyor. Sadece hafif ve tiz bir ses, motorun çalıştığını gösteriyor.

Elektrikli otoların benzinle çalışanlara göre daha düşük performans sergiledikleri konusunda bir düşünce var. Bu düşünce EV Plus'ın direksiyonunda tamamen ortadan kalkıyor. Honda EV Plus'ın hızlanması geleneksel bir otomobilin performansını aratmıyor. Ulaştığı 150 km. hız ise yeterli.

Elektrik enerjisiyle çalıştığı için diğer benzinli araçlara göre daha ekonomik olduğunu söylemek de yanlış olmaz.

Honda EV Plus 4 kişilik ve geliştirilmiş, nikel metal, hidrid metal bataryalarla çalışıyor. Parçaların büyük bölümü tamamen yeni. Motor bataryası alt asamblesi, aracın altında, yolcu ve bagaj kompartmanından tamamen ayrılmış ikinci bir alt kompartmana yerleştirilmiş. Bu şekilde ağırlık merkezi alçalmış ve görüşü artıracak şekilde oturma pozisyonu yükseltilmiş oluyor.

TEKNİK ÖZELLİKLER

Honda EV Plus hem şehir dışına hem de şehir trafiğine uygun. 1700 devirde 66 beygirgücü 8 bin 750 devire kadar sabit kalıyor.

Honda EV Plus 200 km'ye kadar yol alabiliyor.

Çevreci doğalgazlı Civic

İlk kez 1997 Frankfurt Motor Show'da gösterilen doğalgazla çalışan Civic GX dünyadaki en temiz motora sahip. Emisyonları dünyanın en katı egzos gazı standartı olan ULEV (Ultra Düşük Emisyon Araçları-Kaliforniya) standartlarının yüzde 90 altında.

Doğalgazlı Civic, benzinle çalışan otomobillerin performansını aratmıyor. Gaza dokunulduğunda, geleneksel otomobillerin tepkilerini veriyor. Doğalgazlı Civic'in en önemli özelliği çevreci olması. Giderek artan

çevre ve hava kirliliği karşısında geliştirilen bu otomobil, geleceğin otomobillerinin uyması gereken özelliklere şimdiden sahip.

MOTOR PERFORMANSI

Otomobil 6 bin 500 devirde 110 beygirgücüne ulaşıyor. Maksimum hızı ise 178 kilometre. Amerikan yakıt tüketim standartlarına göre dört silindirli motor 100 km'de otoyolda 6.9 litre, şehiriçi kullanımda 8.4 litre benzine eşdeğer yakıt tüketiyor. Dolayısıyla bir depo benzinle 380 ile 460 km arasında yol alınabilir.

Sıkıştırılmış doğal gazı depolayan polietilen iç kaplamadan ve camla güçlendirilmiş plastik dış kaplamadan oluşan dayanıklı yakıt tankı var. Gaz deposu benzinli depoya göre daha geniş olsa da 130 litrelik bagaj taşıma kapasitesi yeterli.

Gaz deposu en az geleneksel bir benzin deposu kadar güvenli. Araçta ısıdaki ani değişikliklerin tehlikeli durumlara yol açmamasını sağlayan ve arta kalan basıncı kontrol eden bir sistem bulunuyor.

Zırhlı BMW’ye ilgi büyük

BMW'nin Frankfurt Otomobil Fuarı'nda tanıttığı 540i Protection zırhlı modeli Türkiye'de büyük ilgi gördü. Kasım ayında Türkiye'de satışa çıkacak olan zırhlı BMW'nin satış fiyatı 270 bin mark (yaklaşık 28 milyar lira). Zırhlı BMW'ye olan ilgiden memnun olan BMW'nin Türkiye distribütörü Borusan Oto yetkilileri, fabrikadan hazır şekilde çıkmış zırhlı bir aracın, daha sonra zırhlandırılan otomobillere göre daha fazla tercih edildiğini söylediler. Yolcu otomobillerine karşı düzenlenen saldırıların büyük çoğunluğu taşınabilir ateşli silahlarla, ağır metal çubuklarla ya da taş gibi sert cisimler atılarak gerçekleştiriliyor. BMW 540i Protection ise bu tarz saldırılardan etkilenmiyor. BMW 5 serisi otomobillerle dış görünüş olarak aynı olan BMW 540i Protection, özel aramid kaplı gövdesi ve özel camlarıyla 0.44 kalibre Magnum kurşununa karşı yolcularını koruyabilme özelliğine sahip. Saatte 100 km. hıza 7 saniyede ulaşabilen ve maksimum hızı 250 kilometre olan Protection'ın özel donanımına rağmen, standart modelle arasındaki ağırlık farkı 130 kg. ve yakıt tüketimi ise 100 km.'de sadece 0.7 litre daha fazla. Tehlike anında otomobildeki yolcuların kendilerini tehlikeye atmalarına gerek kalmadan, dışarıyla irtibat kurabilecekleri mikrofonlu bir iletişim sistemi var.

Mercedes A hayal kırıklığı yarattı

MERCEDES'in küçük modeli A serisi hayal kırıklığı yarattı. Mercedes tarafından büyük umutlarla geliştirilen ve kısa bir süre önce satışa sunulan küçük Mercedes A'nın süspansiyon ve lastiklerinde problem olduğu belirlendi. Mercedes'teki bu sorun İsveç'te yapılan bir test sırasında ortaya çıktı. Mercedes A modeli, İsveçli gazetecilerin yaptıkları test sırasında 60 km. hızla girdiği virajda devrildi. Mercedes Benz firması otomobilin dengesinde ortaya çıkan bu sorun üzerine süspansiyon ve lastiklerin değiştirileceğini açıkladı. Mercedes Benz prestijini kurtarmak amacıyla yaklaşık 11 trilyonu bulan bir maliyeti göze aldı. A serisinde ortaya çıkan bu problem Mercedes'in Avrupa ülkelerindeki satışlarını bıçak gibi kesti. Aynı zamanda özellikle İtalyan ve Fransızlar, Mercedes'in bu hatasını, kendi otomobil markaları için bir avantaj olarak kullanmaya başladılar. Mercedes A serisinin yakın gelecekte Türkiye'de de satılması planlanıyordu.

OTO KISALAR

MERCEDES Benz Türk'ün İstanbul Hoşdere Otobüs fabrikasını Kırgızistan Cumhurbaşkanı Askar Akayev ziyaret etti. Kırgız Bakanlar ve Kırgız işadamlarından oluşan heyet, Mercedes fabrikası hakkında bilgi aldılar. Mercedes Hoşdere fabrikasında üretilen otobüslerin yaklaşık yüzde 50'si ihraç ediliyor.

TEMSA Otomotiv Ticari Araçlar'97 Fuarı'na katılıyor. Temsa, 6-9 Kasım 1997'de CNR Fuar Merkezi'nde düzenlenecek olan fuarda Mitsubishi L200 pikap, Mitsubishi L3400 minibüs, Prestij midibüs ve yeni Mitsubishi Canter kamyon serisiyle yer alıyor.

YOKOHAMA Türkiye'de hedef büyüttü. Türkiye temsilciliğini Baytur Motorlu Vasıtalar'ın yürüttüğü Yokohama bayileri Bursa'da bir araya geldi. Toplantıda Yokohama'nın 1998'de satışlarının yüzde 50 artırılması hedeflendi.

OPEL bayii Balkan Otomotiv'in Zeytinburnun'daki plazası 25 ekim 1997 tarihinde hizmete açıldı. 1250 metrekare showroomu bulunan Opel Balkan Plaza'da 130 kişi hizmet veriyor.

VOLVO ile Renault, eski ve kullanılmaz durumdaki otomobillerinin geri dönüşümü için anlaşma imzaladılar. Buna göre Volvo, İsveç, Norveç, Danimarka ve Finlandiya'da kullanılmayan durumdaki Renault marka otomobilleri, Renault'da Fransa, Belçika, İspanya ve Portekiz'deki Volvo otomobillerin geri dönüşümünden sorumlu olacak.

MAZDA, elektronik kumanda ve enjeksiyonla ilgili tüm araç testlerinde ve arazi ölçümlerinde kullanılan yeni NGS arıza kontrol ve test aletini tanıttı. Ayrıca Mazda 1998 yılında servis ve yedekparça hizmetlerinde on line ve Elektronik Parça Kataloğu sistemine geçmeyi planlıyor.

ENKA Pazarlama'nın İstanbul E-5 karayolu Göztepe kavşağındaki yeni satış yeri ve showroomu hizmeti girdi. Showroomda ikinci el iş makinalarının satışı gerçekleştirilecek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!