Beşinci vites

Güncelleme Tarihi:

Beşinci vites
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 04, 1997 00:00

Haberin Devamı

Trafikteki aracın yüzde 37'si üç büyük kentte

Türkiye'de trafikteki araç sayısı 5.5 milyon adete ulaştı. Bu yılın Mayıs sonu itibariyle Türkiye'deki toplam motorlu araç sayısı 5 milyon 480 bin 869 düzeyinde bulunuyor. Toplam araçların 3 milyon 376 bin 70l'ini otomobiller oluşturuyor. Ayrıca, 868 bin 136 motosiklet, 468 bin 65l kamyonet, 340 bin 889 kamyon, 187 bin 659 minibüs 99 bin 497 yol ve iş makinası, 97 bin 450 otobüs ve 4l bin 886 özel amaçlı taşıt trafiğe kayıtlı bulunuyor.

Motorlu taşıt sayısı İstanbul'da l milyon 69 bin 645'e, Ankara'da 578 bin 778'e, İzmir'de 400 bin 466'ya ulaşıyor. Buna göre tüm araçların yüzde 37.4 oranındaki 2 milyon 48 bin 889'u üç büyük kentte yer alıyor. Ayrıca, Antalya'da 232 bin 44l, Adana'da 204 bin 75l, Bursa'da 203 bin 393, Konya'da 169 bin 66, Manisa'da 145 bin 376, İçel'de 142 bin 5l3, Hatay'da 124 bin 219, Balıkesir'de 123 bin 92, aydın'da 112 bin 98 araç bulunuyor.

Taşıt sayısının en düşük olduğu illerin ise 1436 ile Ardahan, 1944'le Tunceli, 2 bin 68'le Osmaniye, 2 bin 168'le Hakkari, 2 bin 208'le Kilis ve 2 bin 282 ile Iğdır olduğu belirlendi.

BMW'nin bisikleti de var

Ürettiği lüks otomobillerle bilinen Alman BMW'nin bisikleti de var. BMW'nin yeni geliştirdiği performans bisikletleri Süper-Tech ve High-Tech'i büyük ilgi görüyor. 1997'de tamamıyla kendisinin geliştirdiği bisikletlerle yeni bir alanda iddiasını sürdüren BMW, Süper-Tech ve High-Tech bisikletlerinde standart ön tekerlek süspansiyonunu (Telelever) yerleştirerek bu alanda bir ilke imza attı. BMW'nin son model bisikleti Süper-Tech, 46 ya da 50 cm. yüksekliğinde ve siyah alüminyum gövdeye sahip. Telelever ön tekerlek süspanyisonu, yah/hava yaylı ünitenin yardımıyla sürücünün ağırlığına ve yola göre sayısız şekilde ayarlanabiliyor. Böylece yokuş inişlerinde ve frene basıldığında tekerleklerde 100 milimetrelik bir yaylanma sağlanıyor. Süper-Tech, sadece 120 kilogram ağırlığında. BMW'nin High-Tech dağ bisikletinin en önemli özelliği, Telelever ön tekerlek süspanyisonunun ayarlanabilir esnek bir maddeden yapılması ve hidrolik damperinin çatal şeklinde birbirine geçmiş olması. BMW tarafından geliştirilen bu yeni bisikletler, BMW otomobillerinin Türkiye Genel Mümessili Borusan Oto tarafından Türkiye'de de satışa sunuldu.

Nissan'dan ralli tutkunlarına fırsat

Nissan Motorsports Türkiye, 1998 Ulusal Ralli Şampiyonası bünyesinde düzenleyeceği Nissan Micra Challenge ile ralli tutkunlarına destek veriyor. Nissan Motorsports Türkiye, Ercan Kazaz ve ekibi tarafından özel olarak hazırlanan 8 Nissan Micra ile yarışmak isteyen ralli tutkunlarını Nissan Micra Challenge'a davet ediyor. Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu'nden sürücü ve yarışmacı lisansı alabilen herkes, Nissan Micra'nın toplam 27 bin 500 dolarlık bedelinin 7 bin8 500 dolarını 30 Eylül 1997 tarihine kadar yatırarak Nissan Micra Challenge'a katılabilecek. Yarışmacıların yarış ve periyodik bakım masrafları Nissan Motorsports Türkiye tarafından karşılanacak. Yarışmacıların sponsor firma alabilecekleri Nissan Micra Challenge'a katılan pilot ve co-pilotlar deneyimli pilot Ercan Kazak denetiminde yarışa hazırlanacaklar. 1998 Nissan Micra Challenge'ı kazanan pilot, 1999 Türkiye Uluslararası Ralli Şampiyonası'nda Nissan pilotu olarak yarışma şansını elde edecek.

OTO KISALAR

Zeytinoğlu Motorlu Taşıtlar, Çeşme'de düzenlediği Beach Volley Turnuvası'nda Alfa Romeo modellerini tanıttı. Zeytinoğlu, 96 sporcunun katıldığı turnuvada finale kalan ilk üç takıma 2550 dolarlık ödül verdi.

Rover Coupe ve Rover 200 serisinin yeni üyeleri Türkiye'ye de geldi. Rover 218 Coupe ve 200 Vi, 145 beygirlik MGF motorlarıyla donatıldı. Rover 200 Vi 3.3 milyar, 218 Coupe 4 milyar liradan satışa sunuldu.

Kia'nın yeni kamyoneti Bongo Türkiye'de satışa sunuldu. 2700 cc. hacmindeki motora sahip olan Bongo'da, hidrolik direksiyon, merkezi kilit, elektrikli cam, radyo-teyp ve sis farı standart olarak yer alıyor.

Türkiye, 2000'lerde otomobil devi olacak

30 yıllık bir otomobil geçmişine sahip olan Türkiye, 2000'li yıllara otomobil devi olarak girmeye hazırlanıyor. Türk otomobil sektörünün kapasitesi yeni üreticilerin üretime başlamasıyla birlikte yakın zamanda 1 milyona ulaşacak. Bugün 555 bin üretim kapasitesine sahip olan Türk otomobil sektörü, böylece bir milyonluk üretim kapasitesiyle bölgedeki iddialı üreticiler arasına girecek.

Türkiye bir milyonluk üretim kapasitesiyle, yılda yaklaşık 1.5 milyon adet üretim yapan Kore, İspanya, İngiltere, İtalya ve Brezilya gibi ülkeleri yakalayacak. Bugün sahip olduğu üretim kapasitesiyle bile, yılda 200 ile 400 bin arasında üretim yapan Belçika, Meksika, Polonya, Avustralya, İsveç, Çekoslavakya gibi ülkeleri sollayan Türkiye, kapasitedeki artışla bu ülkelerle arasındaki mesafeyi oldukça açacak.

Ancak Türkiye'nin sahip olduğu üretim kapasitesi dünyanın en büyük üreticileri Japonya, ABD ve Almanya'nın çok gerisinde bulunuyor. Dünyanın en büyük üreticisi konumunda bulunan Japonya'da yılda 8.4 milyon adet üretim yapılırken, ABD'de 6 milyon, Almanya'da da 4 milyon adet otomobil üretiliyor.

1963 yılında sadece bir modelin üretildiği ve tek bir üretici bulunurken, 1997 yılında üretici sayısı 5'e, üretilen model sayısı ise 55 adete ulaştı. 1997 sonunda ise üretici sayısı 7'ye ulaşacak. 2000 yılında Türkiye'de üretim yapan üretici sayısının ise 9'a ulaşması bekleniyor.

Sektörün 1963 yılında 7 bin adet olan kapasitesi 1971 yılında 87 bin adete, 1987 yılında ise 102 bin adete çıktı. Üretim kapasitesi 1990'lı yıllarda hızlı bir şekilde yükseldi. 1990 yılında 220 bin adet olan üretim kapasitesi, 1993'te 295 bin adete, 1994 yılında 395 bin adete, 1995 yılında ise 495 bin adete ulaştı.

Sektörün iki yeni firması Honda ve Hyundai, üretime geçmek için gün sayıyor. Güney Koreli Assan'la Kibar Holding'in ortak kuruluşu olan Assan Hyundai firmasının üreteceği Accent model otomobil Eylül ayında satışa sunulacak. 100 bin araç kapasiteli fabrikada deneme üretimi devam ediyor.

Japon Honda ile Anadolu Grubu'nun ortaklığıyla kurulan Anadolu Honda ise üretime geçmek için hazırlıklara devam ediyor. Yerli Honda Kasım ayında satışa sunulacak. Fabrikanın 30 bin adet olan üretim kapasitesi, zaman içinde 100 bin adete yükseltilecek.

Bu iki yeni firmayı Kia ve Daewoo izleyecek. Kısa bir süre önce fabrika inşaatına başlanan Kia, 1998 yılında üretime başlamayı hedefliyor. Kia'nın üretim kapasitesi 100 bin adet.

Bu arada Güney Koreli Daewoo'da Türkiye'de üretim yapmayı hedefliyor. 1998 yılı sonunda inşaatına başlanacak fabrikanın 14 ayda tamamlanması bekleniyor. Adapazarında inşaa edilmesi planlanan fabrikada üretim 2000 yılında başlayacak. İlk yıl için 20 bin adetlik üretim planlayan firma, üretim kapasitesini altı yıl içinde 100 bin adete çıkaracak.

YENİ MODELLER

Otomobil sektöründe yatırımlar bununla bitmiyor. Türkiye'nin en eski firmaları Tofaş ve Renault da yeni yatırımlarla sektördeki rekabete hazırlanıyor. Tofaş 262 milyon dolar, Oyak-Renault ise 350 milyon dolar yatırımla yeni modeller üretmeyi planlıyor.

Oyak Renault'nun Türkiye'de üreteceği Megane'nın sedan modelinin satışına Ekim ayında başlanacak. Renault önümüzdeki yıl da Megane'nın stationwagon modelinin üretimini planlıyor.

Tofaş ise Palio ve Marea modellerinin Türkiye'de üretimini planlıyor. Tofaş, ilk olarak 1998 yılı Nisan ayında Palio modelini satışa sunacak. Daha sonra 98 sonuna doğru Marea modelinin üretimine başlayacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!