Güncelleme Tarihi:
Toyota seneye Formula 1’de
Dünyanın üçüncü büyük otomobil üreticisi olan Toyota Motor Corporation, Formula 1'e giriyor. Formula 1 şampiyonasına katılma kararını 1999 yılında açıklayan TMC, 2002 sezonunda yarışa başlıyor.
Formula 1 yarışlarında, diğer firmalardan farklı olarak, kendi ürettiği şaşi ve motorlarla start alacak olan Toyota'nın, Formula 1 aracı geçen haftasonu Fransa'nın Marsilya kentinde yapıldı. 2002'de piste çıkacak F1'de Mika Salo ve Allan McNish yarışacak.
Dünya Ralli Şampiyonası'nda ve 24 saatlik Le Mans'da yarışan Toyota, Formula 1'de 5 yıl içinde sürücüler ve markalar klasmanında şampiyonluğu hedefliyor. Ancak, ilk kez Formula 1'de yarışacak olan Toyota'nın bu hedeflerine ulaşması için önünde Ferrari ve McLaren gibi iki büyük engel bulunuyor. Dünyanın en fazla izlenen motorsporu olan Formula 1 şampiyonası büyük markaların gövde gösterisine sahne oluyor. Dev üreticiler, yüksek maliyetlere rağmen, imaj için Formula 1'e ilgi duyuyorlar.
FIA'nın 2002 yılındaki düzenlemelerine göre 19 ay gibi kısa bir sürede hazırlanan Toyota'nın Formula 1 aracında 2998 cc'lik V10 motor bulunuyor. Michelin lastiklerle yarışacak aracın ağırlığı sürücüyle birlikte 600 kilogram.
Toyota'nın Formula 1 programının yürütülmesi görevi Almanya'nın Köln kentinde kurulu Toyota Motorsport Gmbh şirketine verilmiş. 1972 yılından beri Toyota markasını temsil eden ve Dünya Ralli Şampiyonası'nda Toyota'ya 7 dünya şampiyonluğu kazandıran, ayrıca 1998 ve 1999 yıllarında 24 saatlik Le Mans'da Toyota GT spor otomobilini yarıştıran TMG, Birleşmiş Milletler gibi... TMG'de 27 ülkeden yaklaşık 550 kişi çalışıyor. Toyota Motor Corporation'ın Formula 1'deki iddiası, motorsporlarına yaptığı yatırımdan da anlaşılıyor. TMG'nin 18 bin metrekare olan tesisleri, yapılan yatırımla birlikte 30 bin metrekareye çıkarılmış. Formula 1 araçlarının üretimi için, tasarım, geliştirme, üretim ve montaj atölyelerinin yanı sıra, yeni bir rüzgar tüneli de yapılmış.
Toyota'nın F1 pilotları
Mika Salo:
Yarış kariyerine 6 yaşında 50 cc. motorlu go-kartlarla başlayan Finli pilot, 9 yaşında go-kartlarda Finlandiya Şampiyonu oldu. 11 yaşında Finlandiya büyükler go-kart şampiyonu olan Salo, bu ünvanını dört kez tekrarladı. Formula 3000 ve Formula 3 yarışlarındaki çeşitli başarıların ardından 1994 yılında Formula 1 arenasına giren Salo'nun 7 yıllık Formula 1 deneyimi var.
Allan McNish:
Deneyimli bir yarış pilotu olan İskoç Allan McNish Formula Ford'dan Formula 3000'e kadar birçok şampiyonada yarıştı. Uzun süre Formula 1 test pilotu olarak da deneyim kazanan McNish, geçtimiz yıllarda Le Mans ve Daytona yarışlarını kazanarak ‘‘Sports Car’’ kategorisinde önemli bir pilot olmayı başardı.
64 bin otomobil krediyle satıldı
Tüketici finansmanı şirketlerinin geçen yıl kullandırdıkları kredilerde büyük artış oldu. Tüketici Finansmanı Şirketleri Derneği'ne üye 9 firmanın 2000 yılında verdikleri kredi miktarı bir önceki yıla göre yüzde 257 artışla 245 trilyon liradan 875 trilyon liraya çıktı.
Bu krediler içinde en fazla payı yüzde 42.4 ile otomotiv kredileri aldı. 1999 yılında 57 trilyon lira olan otomotiv kredileri miktarı 2000 yılında yüzde 550.9'luk artışla 371 trilyon lira oldu.
Verilen kredi sayısına bakıldığında ise yine otomotiv kredisinde bir önceki yıla göre yüzde 100 artış olduğu gözleniyor. 1999 yılında 32 bin 751 olan otomotiv kredisi sayısı 2000 yılında 64 bin 204'e ulaştı.
Geçen yıl kredi kartı ile verilen tüketici kredisi yüzde 184'lük artışla 124.7 trilyon liradan 353 trilyon liraya, diğer krediler toplamı ise yüzde 139'luk artışla 63 trilyon liradan 151 trilyon liraya yükseldi.
2 ayda 13 bin Doblo ihraç edildi
Tofaş'ın Bursa'daki tesislerinde üretilen ve tüm dünyaya ihraç edilen Fiat Doblo'nun binek versiyonu, nisan ayında Türkiye'de satışa sunulacak. İlk kez Paris Otomobil Fuarı'nda dünyaya tanıtılan Fiat Doblo, geçen yılın son üç ayında 11 bin 261 adet ihraç edildi. Doblo, 2001 yılının ilk iki ayında ise ihracat rekoru kırdı. İki ayda 13 bin adet Doblo ihraç edildi. Modern bir tasarıma sahip olan Doblo şehiriçi ve şehirdışında kullanıma uyumlu bir tasarıma sahip. Çok amaçlı araç sınıfında üretilen Doblo, 4.16 metre uzunluğunda ve 1.71 metre genişliğinde. Aynı anda beş kişinin rahat edebileceği bir iç mekana sahip aracın bagaj hacmi 750 litre. Arka koltuklarının da yatırılmasıyla birlikte bu hacim 3 bin litreye kadar çıkarılabiliyor. Doblo, aynı zamanda aktif ve pasif korumalı güvenlik özellikleriyle de iddialı bir otomobil.
Trafikteki araç sayısı 7 milyon
Türkiye'de geçen yıl Ekim sonu itibariyle toplam motorlu araç sayısı 7 milyon 55 bin 950 adet olarak hesaplandı. Devlet İstatistik Ensitütüsü (DİE) verilerine göre, toplam taşıt sayısının yüzde 36.5'i üç büyük il olan İstanbul, Ankara ve İzmir'de bulunuyor. İstanbul, 1 milyon 276 bin 720 adet ile en fazla aracın bulunduğu il olarak belirlendi.
Motorlu taşıt sayısı İstanbul'da 1 milyon 276 bin 720, Ankara'da 797 bin 496, İzmir'de ise 505 bin 928 adet olarak belirlendi. Bu illeri 293 bin 532 adet araç ile Antalya, 272 bin 980 adet ile Bursa, 250 bin 541 adet ile Adana, 221 bin 960 adet ile Konya ve 181 bin 695 adet ile İçel izledi.
Toplam otomobil sayısı da 4 milyon 351 bin 977 adet olurken, 65 milyonluk nüfus üzerinden Türkiye'de yaklaşık olarak her 15 kişiye bir otomobil, her 9 kişiye de bir motorlu taşıt düşüyor.
Söz konusu dönemde otomobil sayısı ise İstanbul'da 996 bin 636 adet, Ankara'da 632 bin 945 adet, İzmir'de de 326 bin 465 adet, Antalya'da 148 bin 753 adet, Adana'da 138 bin 727 adet, Konya'da 108 bin 469 adet ve İçel'de 85 bin 671 adet gerçekleşti.
Öte yandan, en az kara taşıtı Tunceli, Ardahan ve Hakkari'de bulunuyor. Tunceli'de 2 bin 427 adet, Ardahan'da 2 bin 670 adet ve Hakkari'de de 2 bin 624 adet taşıt kullanılıyor. Tunceli 943 adet ile en az otomobilin bulunduğu il olurken, en az otomobile sahip ikinci il bin 366 adet ile Ardahan, üçüncü il bin 380 adet ile Hakkari oldu.
Bilgisayar direksiyonu sürücüsüne bırakmıyor
Dün, sadece bilimkurgu filmlerinde gördüğümüz ve bize hayal gibi gelen otomobiller artık gerçek oldu. Otomotiv üreticileri, düşünen, sürücüsünün yerine karar veren akıllı otomobiller konusunda büyük yol aldılar. Sürücü, otomobil ve trafik ortamı arasında akıllıca bir sistem oluşturan bu çalışma ile, sürücü, belirli görevlerden kurtulurken, sürüş yardım sistemleri gibi olanaklardan da faydalanıyor.
Sürücü ile otomobil arasındaki faydalı ve hedeflenen görev dağılımı bütün teknik fonksiyonlar, sürücünün gücünü artırmak ve zayıf noktalarında ona yardımcı olmak üzere tasarlandı. Sürücü, kontrol sürecinin entegre parçası olup, bütün sürüş manevralarında karardan sorumlu bulunuyor.
Aktif Seyir Kontrolü: Radar sezicileri, öndeki araç ile arada olması gereken mesafeyle ilgili bilgi verir.
Dur ve Devam Et: Öndeki araç fren yaptığında, sürücü hız pedalında oluşan basınç ile uyarılır.
Sürtünme Kontrolü: Ölçümler ile yol yüzeyinin tipini belirler.
Tehlike Uyarısı: Kaza veya bir virajın ardındaki beklenmedik bir durum hakkında bilgi verir.
Yol Kontrolü: Yol ile ilgili sınırlama işaretlerinin ve engellerin radar sezicilerle tespit edilmesi. Sürücü uyarılır ve direksiyon karşı basınç uygulaması ile hafifçe ayarlanır.
Adaptif Far Kontrolü: Sürücünün nereye doğru gittiğini belirleyen bu kontrol, farları sert virajların içine doğru ayarlar. Bu şekilde ışık olması gereken yerde, yolda olur. Ayrıca bu sistem ile yolun daima şehirçi ve otoyolun gereklerine göre ayrı ayrı optimal olarak aydınlanması sağlanır.
Hız Limiti Yardımcısı: Hız göstergesindeki dijital bir yol haritasıyla bölgede izin verilen en yüksek hız belirtilir.
Viraj Hızı Yardımcısı: Virajlara girildiğinde otomobilin hızını otomatik olarak düşürür.
Fren Gücü Göstergesi: Parlaklık seviyesi ile fren manevrasının yoğunluğunu gösterir. Böylece arkadan gelen sürücüler daha hızlı bir şekilde tepki gösterebilirler.
KISALAR....
ELF, ‘‘Gelişim Projesi’’ni başlattı. Sağlık-Eğitim-Çevre, Müşteri Odaklık ve İnsan İlişkileri, Genel Pazarlama, Yangın, İş Güvenliği konularını kapsayan program, Marmara Bölgesi'nden başlayarak diğer bölgelerdeki Elf İstasyonları'nda devam edecek. Bu program nedeniyle hazırlanan Elf Eğitim ve Tanıtım Aracı; Elf'in kurumsal renkleri ve amblemiyle yeniden dizayn edildi.
BAYTUR Motorlu Vasıtalar, Subaru markasının Türk otomobil pazarındaki konumunu daha da geliştirmek amacıyla, ‘‘Yetkili Satıcı Geliştirme Programı’’ başlattı. Bu program çerçevesinde, öncelikle önemli merkezlerden başlayarak satış ve servis noktaları ‘‘3S Hizmet Merkezleri’’ haline dönüştürülmeye başlandı. 2001 yılı süresince devam edecek bu programın bir diğer ayağını da eğitim seminerleri oluşturuyor.
GOODYEAR, yeni kilit sistemli GT3'ü tanıttı. Yeni lastik, patenti Goodyear'da bulunan özel kilit sistemine sahip. Bu blok kilitleme sistemi, seyir sırasında ve yüksek hızlarda lastiğin bloklar üzerinde sabit kalmasını sağlıyor ve geliştirilmiş yönlendirme kabiliyeti, ıslak ve kuru zeminde emniyeti yüksek bir sürüş imkanı veriyor. Sırt hamurunda kullanılan silika ve özel organik madde sayesinde daha düşük dönme direnci elde eden ve böylece daha az yakıt tüketimi oluşturan GT3, egzostan havaya daha düşük karbondioksit emisyonunun atılarak, çevrenin korunmasını da sağlıyor.
BORUSAN'ın elektronik ticaret alanındaki ilk girişimi otomax.com, yeni ve ikinci el otomobil satımında potansiyel müşteriler ile bayileri internette biraraya getiriyor. Otomax.com 3.5 milyon kullanıcıya ulaşarak 100 bin otomobil satışına aracı olmayı hedefliyor.
İthal otocuların genel kurulu
İTHAL Otomobilleri Türkiye Mümessilleri Derneği Olağan Genel Kurulu 27 Mart 2001 Salı günü yapılıyor. Dedeman Oteli Pınar Salonu'nda yapılacak Yıllık Olağan Kurulu toplantısı saat 16.00'da başlayacak. İki saat sürecek toplantıda, otomotiv sektörünün içinde bulunduğu durum ve derneğin çalışmaları değerlendirecek.