Güncelleme Tarihi:
Lüks oto satışı kriz dinlemiyor
Otomobil, ekonomik krizden en çok etkilenen sektörlerin başında geliyor. 2000 Kasım ayında patlak veren kriz sonrası darboğaza giren otomobil pazarında satışlar, şubat ayındaki kriz sonrasında bıçak gibi kesildi. Özellikle, fiyatları 7 milyar lirayla 12 milyar lira arasındaki küçük ve orta sınıf olarak tanımlanan otomobillerde satışlar dururken, fiyatları 30 milyar lirayla 330 milyar lira arasındaki lüks otomobiller ise krizden fazla etkilenmedi.
Krizin doruğa çıktığı Ocak-Şubat 2001 aylarında Saab, BMW, Porsche ve Ferrari gibi lüks otomobillerin satışlarının arttığı görüldü. BMW'nin satışları geçen yılın ilk iki ayına göre yüzde 3.1 oranında artarak, 202 adete yükseldi. Ocak-Şubat aylarında toplam 6 adet Saab otomobil satıldı. Geçen yılın aynı döneminde sadece 1 adet Saab marka otomobil satılmıştı.
Ocakta fiyatı 235 ile 330 milyar lira arasında olan bir Ferrari satılırken, şubat ayında ise fiyatı 70 ile 174 milyar lira arasında olan 4 adet Porsche alıcı buldu. Ocak-Şubat'ta Saab, BMW, Porsche ve Ferrari dışındaki diğer lüks otoların satışlarında ise bir düşüş görüldü. Ancak bu otomobillerin satışlarındaki gerileme, küçük ve orta sınıftaki otomobil markalarının altında gerçekleşti. Lada, Citroen, Seat gibi ithal markaların satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 70'ler gibi büyük oranlarda düşüş gösterirken, Mercedes, Volvo, Chrysler gibi lüks markalardaki düşüş bunun çok altında kaldı.
A.A.'nın yaptığı bir araştırmaya göre de iki önemli finansal krizin yaşandığı son 4 ayda lüks otomobillerin satışlarında bir artış yaşandı. Araştırmaya göre, 2000 yılının Kasım ayı ile 2001 Şubat ayı arasında, bir önceki döneme oranla BMW'nin satışları yüzde 37.6 artarak 1.684 adede yükseldi. İthal Otomobilleri Türkiye Mümessilleri Derneği verilerine göre, BMW, önceki döneme göre 460 adet daha fazla araç sattı.
Mercedes satışlarında artış oranı yüzde 15.4 olarak belirlendi. 4 ayda önceki döneme göre 157 otomobil daha fazla satan Mercedes, bin 174 adetlik satış sayısına ulaştı.
Hız tutkunlarının gözdesi Porsche de aynı dönemde satışlarını yüzde 53.8 oranında artırdı. Porsche'nin satışları, bu dönemde 13'den 20'ye çıktı. Ferrari'nin satışları ise bu dönemde sadece bir adet azaldı. Ferrari'nin satışları kriz döneminde 6'dan 5'e geriledi.
Otomobil sektörü temsilcileri, otomobilde yaşanan durgunluğa rağmen, lüks otomobil satışlarında bir hareket görüldüğünü söylüyorlar. Kriz döneminde, yüksek faizlerden para kazananların olduğunu belirten yetkililer, ‘‘Krizde para kazananlar, kazandıklarını otomobile yatırdılar. 4x4 ve lüks otomobillerin satışlarında bir hareket görülüyor. Ancak ücretlinin satın alabildiği küçük ve orta sınıf otomobillerde ise yaprak kımıldamıyor’’ dediler.
Honda dünyanın en çevreci otosu seçildi
Amerikan Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE), kurumunun gerçekleştirdiği en çevreci otomobiller değerlendirmesinde Honda Insight 53 puanla birinci oldu. Yapılan değerlendirmede 51 puan alan Toyota Prius ikinciliği kazanırken, Honda Civic ve Suzuki Swift 42 puanla üçüncülüğü paylaştı. Değerlendirmede, ilk iki sırayı hem elektrik hem de benzinle çalışabilen hibrid motorlu araçların alması dikkati çekti. Honda Insight'ın çevreciliği 1.0 litrelik 3 silindirli benzinli motor ile 5 vitesli düz şanzımanın arasına yerleştirilmiş olan 10 kW'lik elektrik motorundan oluşan hibrid motordan kaynaklanıyor. Insight'da hızlanma sırasında elektrik motoru, benzinli motoru takviye ediyor; böylece performans 1.5 litrelik motor seviyesine yükseliyor. Insight, bir dış elektrik güç kaynağına gerek duymuyor. Bunun yerine elektrik motoru hızlanma sırasında gereksinim duyduğu gücü akülerden çekiyor. Yavaşlama sırasında ise bir jeneratör görevi görerek arka tekerleklerin arasına yerleştirilmiş 144 V'lik aküyü şarj ediyor.
Çevreci otolara ödül
Honda Insight
Toyota Prius
Honda Civic HX 1.7 lt. ve Suzuki Swift 1.3 lt.
Toyota Echo
Nissan Sentra 1.8 lt.
Honda Civici 1.7 lt.
Mitsubishi Mirage 1.5 lt.
Toyota Corolla 1.8 lt.
Chevrolet Prizma 1.8 lt.
Astra Cabrio, dört mevsimlik otomobil
Yeni Opel Astra Cabrio, otomatik ‘‘soft-top’’ rahatlığını ilk kez standart olarak sunan, üstü açık spor bir otomobil. Avrupa'da bu ilkbaharda satışa sunulacak Astra Cabrio'nun soft-top'u uzaktan kumandayla da çalışabiliyor. Soft-top'un açılması veya kapanması son derece basit, en fazla 30 saniyede gerçekleşiyor. Isı izolasyonu ve kapsamlı ekipman paketi ile dört mevsimde de kullanıma uygun olan Astra Cabrio'nun başlıca özellikleri arasında, dört tam boy koltuk, büyük bagaj ve 100 bg'den 147 beygir gücüne kadar üç değişik tipte motor sayılabilir.
İlkbahar: Krizin suçlusu ithalatçı
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Ali İhsan İlkbahar, ekonomik krizin sorumlusu olarak ithalatı gösterdi. Geçen yıl otomotiv ithalatına 5 milyar dolar harcandığına dikkat çeken İlkbahar, ‘‘Dış ticaret açığında önemli bir bölüm buradan geliyor. Dolayısıyla otomotiv bu krizin suçlularından birisiydi’’ dedi.Otomotiv sektöründe yaşanan durgunluğun işten çıkarmaları gündeme getirdiğini belirten İlkbahar, şöyle devam etti: ‘‘Benim bildiğim, kamyon üreticileri, geçtiğimiz aralık ayıile bu ay sonuna kadar olan dönemde 3-4 bin kişi çıkarmış olacaklar. Bazı üreticiler ise ihracat nedeniyle olumsuz gelişmelerden aynı oranda etkilenmiyorlar.’’
Türkiye'nin en büyük oto pazarı internette
arabam.com geçtiğimiz günlerde yeni bir hizmetini daha devreye soktu. arabam.com'da artık her marka ve modelden ikinci el otomobil satışı ve alımı ücretsiz yapılabiliyor. 2'inci el otomobil satın almak isteyenler için site Türkiye'de en fazla seçeneği sunuyor. Üç hafta gibi kısa bir süre içinde arabam.com'daki satılık 2'inci el otomobil ilanları sayısı 5 bini geçti. Alıcı ve satıcıyı en kolay şekilde buluşturmak üzere kurulan 2'inci el pazarı ziyaretçilerin çok rahat kullanabileceği şekilde tasarlanmış. İlan veren kişi hiçbir ücret ödemeden, internet üzerinden kolaylıkla otomobilinin kaydını yapabiliyor. www.arabam.com sitesindeki ilan formuna otomobilin özelliklerini yazıp tıklamak yeterli. arabam.com'un ikinci el pazarı aynı zamanda ikinci el otomobilde en uygun otomobili arayanlar içinde büyük kolaylıklar sunuyor. Marka, model, kilometre, fiyat gibi genel kriterlerin dışında sitede renk, vites ve direksiyon tipi gibi çok fazla sayıda kritere göre detaylı arama yapılabiliyor.
Hyundai'den yüzde 75 tasarruf sağlayan klima
Hyundai Motor Company, klima kullanımında meydana gelen güç sarfiyatını yüzde 75 azaltacak yeni bir sistem geliştirdi. Bu yıl yaz aylarında bitirilmesi planlanan proje sayesinde benzin tüketiminin yanı sıra araçların dışarıya verdiği zehirli gazlar da minimuma indirilmiş olacak. Projede araçların içine yerleştirilen magnezyum kireçler ve özel olarak üretilen çift camlar sayesinde araç ısıyı daha az içine çekiyor. Böylece klima kullanımı en aza iniyor.