Beşinci vites

Güncelleme Tarihi:

Beşinci vites
Oluşturulma Tarihi: Ocak 12, 1998 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Uzakdoğu otolarında gümrük vergisi düştü

Türkiye'nin, AB'ye hassas ürün olarak kabul ettirdiği otomotiv sektörü ürünlerindeki koruma, ortalama yüzde 10 oranında indirildi. Resmi Gazete'de yayımlanan İthalat Rejimi ile Türkiye, hassas ürünlerde Ortak Gümrük Tarifesi'ne (OGT) yüzde 10'luk uyumu gerçekleştirdi. Bu uyum çerçevesinde, geçen yıl yüzde 10.4-30.7 arasında değişen üçüncü ülkelerden otomotiv ithalatında uygulanan gümrük vergileri, yüzde 10.2-28.4 düzeylerine çekildi. Yapılan belirlemeye göre, ambulans ithalatında yüzde 10 düzeyinde olan gümrük vergisi oranında indirim yapılmadı. İthalat Rejimi ile üçüncü ülkelerden otobüs ithalatında, otobüsün özelliklerine göre yüzde 10.4 ile yüzde 17.6 arasında olan gümrük vergileri, yüzde 10.2 ile yüzde 16.8'e çekildi. Midibüs ve minibüslerin özelliğine göre yüzde 22 ile yüzde 21.6 arasında olan gümrük vergileri de yüzde 21 ile yüzde 20.5 düzeylerine indirildi. Binek otomobillerinde ise, silindir hacmi 1000 cc'nin altında olanlarda gümrük vergisi yüzde 25.1'den yüzde 23.4'e, 1500-2000 cc arasındaki otomobillerde gümrük vergisi yüzde 30.7'den yüzde 28.4'e, silindir hacmi 1500 cc olan otomobillerde gümrük vergisi ise yüzde 29.8'den yüzde 27.6'ya düşürüldü. Silindir hacmi 2000 cc'nin üzerinde olan otomobillerde yüzde 10 olan gümrük vergisinin oranında ise değişiklik yapılmadı. Sanayi ürünlerinde sadece üçüncü ülkelerden yapılan ithalatta gümrük vergisi alınıyor. AB'den yapılan ithalatta vergi alınmıyor. Türkiye, hassas ürünlerde 2001'de OGT'ye uyum sağlayacak. Gelecek yıl ve 2000 yılında yüzde 15'erlik indirim yapılacak.

Kaplumbağanın doğumu yakın

Hitlerin emriyle doğan ve bir efsane haline gelen Volkswagen ‘‘Beetle-Böcek’’ yeniden yollara çıkmaya hazırlanıyor. Dünyanın en çok satan otomobili olan Volkswagen Beetle, Türkiye'deki adıyla Kaplumbağa VW'in Kalifornia'daki tasarım stüdyolarında yeniden doğuyor.

Almanya'da 1974 yılında üretimi durdurulan ve dünyada sadece Brezilya'da üretimi devam eden Kaplumbağa bugüne kadar 25 milyondan fazla satmıştı. Şimdi baştan aşağı yenilenen Kaplumbağa, geçtiğimiz günlerde Detroit'teki Otomobil Fuarı'nda son haliyle sergilendi. Amerika'da bu yıl bahar ayında satışa sunulacak Kaplumbağa, Avrupa'da ise sonbaharda piyasaya çıkacak.

Amerika'da özgürlüğün ve ‘‘Çiçek Çocukların’’ simgesi olan Kaplumbağa'nın orijinal fiyatları yaklaşık 6 bin dolarken, yeni Kamlumbağa'nın satış fiyatı ortalama 16 bin dolar olarak belirlendi. Hitler'in bir halk otomobili yaratma düşüncesiyle ortaya çıkan ve bu amacına ulaşan Kaplumbağa, yeni biçimi ve fiyatlarıyla bugün halk otomobili olmaktan çıkmışa benziyor. Büyük otomobillerdeki her türlü konforun bulunduğu Kaplumbağa, yeni motoru, sessizliğiyle dikkat çekiyor. Türkiye'de de satışa sunulacak Kaplumbağa'nın otomobilseverler tarafından nasıl karşılanacağı merakla bekleniyor.

Çekik gözlü Honda Türkleşti

Anadolu Grubu ve Honda Motor Co. ortaklığıyla Gebze Şekerpınar'da kurulan Honda Otomobil Fabrikası'nda üretilen Honda Civic 4 kapı modeli satışa sunuldu. İki ayrı motor seçeneğiyle satışa sunulan Honda Civic 4 kapının tüm vergiler dahil satış fiyatları 3 milyar 115 milyon lirayla 3 milyar 924 milyon lira arasında. Civic 4 kapı 1.4 İS modelinde bulunan 1.4 litrelik motor 90 beygir güç üretiyor. 1.6 İES modelinde bulunan 1.6 litrelik motorun beygir gücü ise 120 ps. Civic'lerde kullanılan motorlar Honda Motor'un Formula 1 pistlerinde geliştirdiği PGM-FI, programlanmış çok noktan püskürtmeli yakıt enjeksiyon sistemine sahip. Yerli Honda'da kullanılan süspansiyon sistemi de, Honda'nın yarış pistlerinde geliştirdiği dört tekerlekte bağımsız çift salıncaklı. Bu süspansiyon sayesinde her türlü yol koşulunda otomobilin yol tutuşu güçlenirken, sarsıntılar azalıyor. Honda 4 kapının her iki versiyonu da düz ve otomatik vitesli seçeneklerle satışa sunuldu. Hidrolik direksiyon, elektrikli ön ve arka camlar, elektrikli aynalar, merkezi kilit, immobilizer, radyo-teyp, ön ve arka emniyet kemerleri ve renkli tamponlar tüm modellerde standart.

Musso zirvede hava basıyor

Güney Koreli Ssangyong Motor'un ürettiği Musso arazi araçlarının dizel ve benzinli modellerinden sonra, turbo dizel modeli de Türkiye'de satışa sunuldu. Ssangyong'un Türkiye Distribütörü BMG Otomotiv Sanayi ve Ticaret, Musso ve Korando modellerinin dizel ve benzinli versiyonlarının satışını 1997 Mart ayından bu yana yapıyordu. Musso turbo dizel modelinde kullanılan Intercooler motor birçok özelliğe sahip. Ara soğutuculu motor, tabii emişli motorlardan yüzde 26 daha fazla performansa sahip. Musso'nun bu özelliği kendisini yüksek rakımlı bölgelerde gösteriyor. Yüksekte hava daha az yoğun olduğundan, tabii emişli motorlarda yeterli bir yanma sözkonusu değildir. Bu da yüzde 10 oranında güç kaybına yol açar. Musso 602 LA'da ise yüksek mesafelerde bile tam bir yanma vardır ve güç kaybı söz konusu olmuyor. 2.9 litrelik Musso 602 LA'nın Türkiye'deki KDV ve Ek Taşıt Alım Vergileri dahil satış fiyatı 40 bin ile 55 bin dolar arasında. Aracın sabit vergileri ise 2 milyar 114 milyon lira.

Otomobil ve traktör üretimi tam gaz

Türk otomotiv sanayiinde üretim 1997 yılında, önceki yıla göre yüzde 21 oranında arttı. Otomotiv Sanayicileri Derneği verilerine göre, 1996'da 329 bin 337 adet araç üretilirken, bu rakam 1997'de 399 bin 917'ye yükseldi. Geçen yıl en fazla 242 bin 780 adet ile otomobil üretilirken, bunu 55 bin 565 ile traktör izledi. Toplam 101 bin 572 adet ticari aracın üretildiği 1997'de, bunun 648'i çekici, 43 bin 45'ini kamyon, 32 bin 435'ini kamyonet, 3 bin 449'unu otobüs, 12 bin 935'ini minibüs, 9 bin 60'ı da midibüs olarak üretildi. Verilere göre 1997'de üretim, önceki yıla göre otomobilde yüzde 17, çekicide yüzde 73, kamyonda yüzde 48, kamyonette yüzde 54, otobüste yüzde 38, minibüste yüzde 27, midibüste yüzde 55, traktörde de yüzde 6 oranında arttı. Geçen yıl Aralık ayında gerçekleştirilen üretim miktarı 40 bin 897 oldu. Bir önceki yıla göre artış oranı yüzde 47 oldu.

Trafik sigortalarında serbest tarife dönemi

Zorunlu Trafik Sigortası Şubat 1998 tarihinden itibaren sigorta şirketleri tarafından serbestçe belirlenecek. Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü'nün yaptığı çalışmayla, Zorunlu Trafik Sigortası fiyatları serbest bırakıldı. Sigortacı Gazetesi'nin haberine göre, sigorta şirketleri önümüzdeki aydan itibaren kendi risk analizlerini ve hasar prim dengelerini dikkate alarak fiyatlarını tespit edecekler. Trafik sigortasının serbest tarife kapsamına girmesiyle büyük bir rekabetin yaşanması ve fiyatların düşmesi bekleniyor.

Egzoz gazı ölçüm ücreti zamlandı

Egzoz gazı ölçüm ücretleri zamlandı. Ölçüm ücreti, 1 Ocak 1998 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 500 bin lira olarak yeniden belirlendi. İstanbul Valiliği'nden yapılan açıklamaya göre 31 Aralık 1997 tarihine kadar egzoz emisyon ölçümlerini yaptırmamış 1996 ve daha eski model araçlar da, 1 Ocak 1998 tarihinden itibaren yaptıracakları ölçümlerde 1 milyon lira ödeyecekler.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!