OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 01, 2004 00:00
Denizcilik İşletmeleri’ne ait Samsun ve Ankara feribotları ile TDİ Karadeniz Gemisi, 5’inci kez satışa çıkarılıyor. Özelleştirme İdaresi tarafından en son bu yılın mart ayında ihaleye çıkarılan gemi ve feribotlar için yeni bir satış takvimi hazırlandı. İlgilenenlerin 25 Ekim’e kadar başvurması gerekiyor.TÜRKİYE Denizcilik İşletmeleri’ne ait Samsun ve Ankara feribotları ile TDİ Karadeniz Gemisi, bu yıl ikinci kez özelleştirmeye çıkıyor. Daha önceki yıllarda yapılan üç özelleştirme denemesinin ardından, gemi ve feribotlar bu yıl ikinci kez satışa çıkarılıyor. Halen Akdeniz ve Ege turlarına devam eden TDİ Karadaniz ile Samsun ve Ankara feribotları, özel sektörün elindeki gemilerden çok daha lüks olmasına karşın, bu alandaki yatırımcının azlığı nedeniyle ilgi görmüyor. Resmi Gazete’de yayımlanan ilana göre Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) yeni bir satış programı daha hazırladı. Son teklif verme tarihi 25 Ekim olarak belirlenirken, satış yöntemi de ‘kapalı zarf içerisinde teklif almak ve sonrasında görüşmeler yapmak suretiyle pazarlık usulü’ olarak belirlendi. Ancak ihale komisyonlarınca gerekli görüldüğü takdirde ihaleler, pazarlık görüşmesine devam edilen teklif sahiplerinin katılımı ile açık artırma suretiyle de sonuçlandırılabilecek. Teklif sahipleri, feribotlar ve geminin birine teklif verebilecekleri gibi birden fazla feribot ve gemi için de ayrı ayrı teklif verebilecek. Teklifler ABD Doları alınacak ve ihale ABD Doları üzerinden sonuçlandırılacak. İhale bedelinin tamamının peşin ödenmesi durumunda yüzde 10 indirim uygulanacak. Satışa çıkarılan gemi ve feribotların geçici teminat bedelleri şöyle: ‘M/F Samsun Feribotu 200 bin
dolar, M/F Ankara Feribotu 175 bin dolar ve M/S TDÄ° Karadeniz Gemisi de 250 bin dolar.’Bu gemiler için son yıllarda çıkılan bütün ihalelerin baÅŸarısızlıkla sonuçlandığına dikkat çeken Türkiye Denizciler Sendikası BaÅŸkanı Turhan Uzun, ‘Çünkü bizim iÅŸverenlerimiz bu alanda deneyimsiz’ dedi. Bu alana gerek TDİ’nin gerekse özel sektörün yatırım yapması gerektiÄŸini savunan Uzun, şöyle konuÅŸtu: ‘Ankara ve Samsun feribotları 1984 yapımı, TDÄ° Karadeniz Gemisi ise 1993, artık bu gemiler yaÅŸlı sayıldığı için taliplisi yok. Belki fiyat çok düşük tutulursa alıcı çıkar. Çünkü bu gemilerin yenisinin fiyatı bugün 50 milyon dolar eder, yani alıp hurdaya gönderseniz verdiÄŸiniz paranın kaç katını elde edersiniz. TDİ’nin elinde zaten topu topu 4 gemi kaldı, bu gemileri de yok pahasına satarlarsa Türkiye bu iÅŸi, Ä°talyanlar’a, Yunanlılar’a bırakmış olur. Özel sektörde biri Binali Yıldırım’ın oÄŸlu olmak üzere 3 ÅŸirket de Ege ve Akdeniz turları yapıyor ama onların gemileri çok daha yetersiz. TDÄ° bu anlamda çok önemli bir iÅŸlev görüyor. Türkiye’de bu alana yatırım yapılmalı, armatörler bunun için teÅŸvik edilmeli. Bu iÅŸin planı, programı yapılarak Akdeniz’de, Ege’de Türkbayrağı devam ettirilmeli.’Ankara 5.6, Samsun 6.6 milyon dolara satılamadıMARTTA yapılan son ihalede, 460 yatak kapasiteli Ankara Feribotu için 5.6 milyon dolar, 124 kamarası ve 130 pulman koltuÄŸu, 214 araç kapasitesi bulunan Samsun Feribotu için 6.6 milyon dolar, 180 yatak kapasiteli TDÄ° Karadeniz Gemisi için ise 6 milyon dolar deÄŸer biçilmiÅŸti. Ancak bu fiyatı veren alıcı çıkmamıştı.Â
button