"Bekleyip görmek lazım"

Güncelleme Tarihi:

Bekleyip görmek lazım
Oluşturulma Tarihi: Şubat 24, 2010 15:33

Koç Holding A.Ş Şeref Başkanı Rahmi Koç, son dönemde ekonomik ve siyasi alandaki gelişmeleri bekleyip görmek gerektiğini söyledi.

Koç Holding A.Ş Şeref Başkanı Rahmi Koç, son dönemdeki ekonomik ve siyasi gelişmelerin beklenip görülmesi gerektiğini söyledi. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) tarafından düzenlenen, "Otomotivin Geleceği" konulu konferans çıkışında gazetecilerin sorularını yanıtlayan Rahmi Koç, son dönemdeki ekonomik ve siyasi gelişmeler konusunda, "Bekleyip görmek, gelişmeleri takip etmek lazım" demekle yetindi.

Haberin Devamı

RAHMİ KOÇ: KOÇ OTOMOTİV 2009'DA 9 MİLYAR DOLAR CİRO ELDE ETTİ

Koç Holding A.Ş. Şeref Başkanı Rahmi Koç, 1928 yılında kurulan Koç Otomotiv’in o dönemde yılda 20 araç satarken, geçen yıl iç piyasada 180 bin, yurt dışına ise 300 bin araç sattıklarını belirterek, 9 milyar dolar ciro elde ettiklerini söyledi.

Koç Holding A.Ş. Şeref Başkanı Rahmi Koç, 1928 yılında kurulan Koç Otomotiv’in o dönemde yılda 20 araç satarken, geçen yıl iç piyasada 180 bin, yurt dışına ise 300 bin araç sattıklarını belirterek, “Koç Otomotiv’in 2009 yılı cirosu 9 milyar dolar oldu. Pazardan aldığı hisse ise yüzde 30 dolaylarında. Türkiye’de yapılan otomotiv ihracatının yarısını bizim grup gerçekleştirdi” dedi.

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) tarafından düzenlenen, otomotiv sektörünün geleceği adlı konferansa onur konuğu olarak katılan Rahmi Koç, otomotive sektöründeki tecrübelerini anlattı. 1926’da Ankara’da Koç Ticareti kuran Vehbi Koç’un, daha sonra otomobil ve benzine ihtiyacın artacağı öngörüsü ile bayilikler aldığını ve yılda 20 otomobil sattığını söyledi. Vehbi Koç’un daha sonra Paris’te gördüğü Ford bayisinde içeri girerek, Ankara’da Ford bayisi olduğunu söylediğini ancak Paris’teki bayi yetkililerinin Afrika’dan geldiğini zannettiklerini anlatan Koç, “Babam kaç araba satıyorsunuz deyince onlar 5 bin demiş. Babam oradan usulca ayrılmış” dedi.

Haberin Devamı

20 ARAÇ SATIYORDUK, GEÇEN YIL 180 BİN ARAÇ SATTIK

Koç, Vehbi Koç’un daha sonra Bernar Nahum’u şirkete ortak ederek birlikte çalışmaya başladıklarını, işi büyüterek şirketleştirdiklerini ve 1940’da otomotiv grubunun temellerinin atıldığını söyledi. 1958 Otokoç. 1959’da Ford Otosan, 1962’de Türk Traktör, 1963’de Otokar ve 1968’de Tofaş şirketlerinin kurulduğunu söyleyen Koç, “İşe montajla başladık. Sonra yan sanayiye girdik” dedi. Beldesan, Uniroyal, Döktaş, Tekersan, Endiksan, Takosan, İtaş, Royal Lastik, Goodyear gibi kurulan şirketlerin zamanla şartların değişmesi ile bazıların birleştirdiklerini, bazılarını kapattıklarını belirten Koç, “Bir kısmını da sattık” dedi.

Haberin Devamı

Koç Otomotiv’in geçen yıl 180 bin araç sattığını söyleyen Koç, 300 bin adet aracın ihraç edildiğini, 9 milyar dolar ciro gerçekleştirildiğini ve iç piyasadan yüzde 30 pay aldıklarını belirterek, “Türkiye’deki otomotiv ihracatının yarısını bizim grup yaptı. Yılda 20 araç satarken nereye geldik. En önemlisi de her sene büyüyerek geldik” dedi.

BOL KREDİLERLE HAR VURUP, HARMAN SAVURMA DÖNEMİ BİTTİ

Otomotivcilere, “Türkiye’de ilk defa sanayi kuruyorsanız bürokrasiyi aşmak için azimli olmak şart” önerisinde bulunan Koç, günümüzde rekabetin acımasız hale geldiğini vurguladı. Koç, şunları söyledi:

“Hem Amerika da hem diğer ülkelerde batırılamayacak büyüklükte şirketlerin ne durumlara düştüklerini gördük. Bol kredilerle har vurup harman savurma zamanı bitti. Menkul gayrimenkul sektörünün etkisi ile oluşan kriz, otomotive ağır darbe vurdu. Hepimizin şahit olduğu gibi birleşme, satın alma, yoluyla şirket sayısı oldu otomotivde de. Az şirket daha çok üretir duruma geldi. Fakat 1 + 1 hiç bir zaman 2 etmeyecektir. Her zaman rakipleri yakından takip etmek mecburiyetindesiniz. Aksi takdirde faturası çok ağır çıkacaktır.”

Haberin Devamı

Kriz nedeni ile otomotive olan talebin gelişmekte olan ülkelerden geleceğini söyleyen Rahmi Koç, “Otomotive talep artacak fakat Hindistan’a, Brezilya, Çin’e ve Türkiye’ye kayacak. Biz de büyüyen pastadan pay almalıyız” dedi.

ŞATAFATTAN KAÇININ, KARLILIĞA DİKKAT EDİN

Otomotivcilere karlılığa dikkat etmeleri önerisinde bulunan Koç, şunları söyledi:

“Kar etmezseniz Ar-Ge yapamazsınız. Hisse değeriniz düşer, kısır döngüye girersiniz. Kar mı edelim? piyasadan hissesi mi kazanalım? derseniz, her ikisini de aynı zamanda yapmak gerekir. Başarının anahtarı, müşteri memnuniyetinden geçer. Kurumsallaşmanızı şiddetle tavsiye ederim ancak bürokrasiye boğulmayın. Otomotiv bayiliği çok düşük karlarla yapılan bir hale geldi. En ufak hata sizi ziyana uğratır. Şatafat ve lüksten kaçının. İş hacminize en uygun boyutu seçin. Sermayenizi akıllıca kullanın. Geçmişte bayiler dikkatli davranmadı ve borç batağına saplandılar. Masrafları dikkat etmek başarının başka bir yoludur. Geleceğe dönük insan kaynağınıza önem verin ve 2. - 3. nesilleri iyi eğitin. İngilizceyi çok iyi konuşsunlar. Bu işten kazandığınızı başka işlere yatırmayın. En kıymetli sermayenizin çalışanlar olduğunu unutmayın. Onlara yapılan yatırımlar hiçbir zaman boşa gitmeyecektir.”

Haberin Devamı

YABANCILARLA PAZARLIK VE REST ÇEKMEYİ NAHUM’DAN ÖĞRENDİM

İş hayatına ilişkin bilgiler de veren Rahmi Koç, kendisinin 1958’de Bernar Nahum’un yanında 2’ye 3 metre “dosya dolabı” niteliğinde bir yerde işe başladığını anlattı. Nahum’un kendisini İngiltere’ye giderken yanında götürdüğünü belirten Koç, “Yabancılarla nasıl pazarlık edilir. Ahbap olunur. Zamanı gelince de nasıl rest çekilir ondan öğrendim” dedi.

CLİNTON 360 BİN DOLARA GELİYOR, BEN VAKFI İÇİN 10 BİN DOLAR İSTEDİM SES ÇIKMADI

Konuşmasında, Türkiye'de düzenlenen konferanslara konuşmacı olarak gelen kişilerin aldığı ücretle ilgili esprili bir atıfta bulunan Koç, şunları söyledi:

“Bill Clinton 360 bin dolara, Tony Blair 250 bin dolara geliyor. Verdiğiniz paraya göre konuşmaları uzatıyorlar. Rubini vardı ekonomist. Geçen sene getirdik o 75 bin dolar almış. Ferit Zekeriya 100 bin dolar masraf aldı. Çırak çıkan zavallı Gorbaçov oldu; o da İngilizce bilmediği için. Ben de özendim; konuşmacı olarak çağırdıklarında “Vakıf için 10 bin dolar katkıda bulunun” dedim o gün bugündür ses çıkmadı. Şimdiye kadar boğaz tokluğuna çalıştık bugün öğle yemeği yer miyiz, yemez miyiz bilmiyorum. Biletler 300 TL biz bedava geldik. Ondan karlıyız.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!