Güncelleme Tarihi:
GLOBAL otomotiv sektöründe geleceği artık elektrikli araçların şekillendireceği gerçeği ortada. Geçen hafta İsveçli Volvo, 2019’dan itibaren piyasaya
Ama elektrikli otomobiller konusunda henüz aşılamamış iki büyük sıkıntı var. İlki ve en önemli menzil. Yeni nesil elektrikli otomobiller gelişen teknolojiyle birlikte menzillerini artırsa da yine de geniş şarj istasyonu ağına ihtiyaç duyuyorlar. Yani siz İstanbul’dan Ankara’ya bu araçlarla belki rahat gidebilirsiniz ama Antalya’ya gitmek için yol üzerinde hızlı şarj istasyonlarına ihtiyacınız var. Şu anda dünyanın sadece yüzde 3’ünde şarj istasyonu ağı bulunuyor. Bunlar da daha çok gelişmiş ülkelerde yer alıyor. Bu da elektrikli otomobiller ne kadar gelişirse gelişsin, altyapı olmadan uzun yol yapma şansınızı ortadan kaldırıyor. Mevcut elektrikli otomobillerin diğer önemli sıkıntısı ise kullandığı elektrik enerjisinin fosil yakıtlardan üretiliyor olması. Yani petrol veya gazla üretilen elektriği siz prizden aracınıza yüklüyorsunuz. Bu da aracın sanıldığı kadar çevreci olmadığını, dolaylı olarak aslında çevreyi kirleten santrallerden elde ettiğini gösteriyor.
MENZİLİ 800 KİLOMETRE
İşte bu iki sıkıntıdan yola çıkarak son dönemde hem otomotiv markaları hem de yeni nesil girişimciler yoğun bir çalışma içindeler. Geçtiğimiz haftalarda Japon Panasonic şirketi geleceğin otomobillerinin tavanlarının güneş panelleriyle kaplı olacağına inandığını açıkladı. Çünkü güneş panelleriyle elde edilecek elektrik hem sizin menzil sıkıntınızı tamamen ortadan kaldıracak, hem de fosil yakıt dönemini araçlarda bitirmiş olacak. Bugüne kadar daha çok üniversiteler nezdinde güneş panelleriyle kaplı tuhaf tasarımlara sahip araçları ve bunların rekabetini gördük. Ama bu araçlardaki teknolojinin güncel araçlara yansıdığını göremedik. Taki Hollandalı bir startup (girişim) şirketi olan ‘Lightyear’a kadar. Geçtiğimiz yıllarda geliştirdikleri projeyle rekor kıran Hollanda merkezli Solar Team Eindhoven ekibinin kurduğu ‘Lightyear’ şirketi bütünüyle güneş enerjisi ile çalışacak bataryaya sahip olan ‘Lightyear One’ konseptini tanıttı. Aracın tavanındaki paneller sayesinde şarja gerek duymadan güneş enerjisiyle dolacak bataryanın tam dolum halinde yaklaşık 800 kilometre menzile sahip olacağı açıklandı.
FİYATI 119 BİN EURO
Dört teker çekiş sayesinde zorlu yollarda bile kolayca gidecek aracın sırrı, tüm üst yüzeyini kaplayan güneş hücrelerinde yatıyor. Firmanın açıklamasına göre
Üniversite sınırını pek geçemediler
LIGHTYEAR şirketinin CEO’su Lex Hoefsloot bu aracı “güneş enerjili prototip araçlar ve elektrikli otomobillerin en iyi özelliklerinin bir birleşimi” olarak tanımlıyor. Güneş enerjisi kullanan prototip araçların en büyük sorunu, seri üretim veya rahatlık düşünülmeden tasarlandıkları için birer üniversite projesinden çıkmışa benzemeleriydi. Genelde bu tür araçları zaten üniversiteler veya enerji şirketleri yarışlar için tasarlıyor ve güneş panelleri ile yüksek verim almak için inşa ediliyorlardı. Lightyear One ise hem güzel bir görüntü vermek, hem de maksimum güneş verimi sağlamak için planlanmış. Aracın bataryaları tam şarj edildiğinde 800 kilometre yol gidebilecek. Ama üstünü kaplayan güneş enerjisi hücreleri sayesinde gündüz bataryadan en az şekilde elektrik harcayacak. Böylece geceleri bataryaya geçip, kesintisiz şekilde yoluna devam edebilecek.
1 milyar Euroyatırım gerek
SONUÇTA Hollandalı gençlerin kurduğu Lightyear şirketi, dünyanın ilk seri üretime geçecek güneş panelli otomobilini üreteceğini açıkladı. Hem fiyat hem de tarih verdiler. Aracın ilk etapta Amerika ve Avrupa’da satılacağı açıklandı. Ama bu şirketin bu aracı üretmesi için 1 milyar Euro’luk bir yatırıma ihtiyacı var. Bu kadar kesin tarih ve rakamlar verdiklerine göre yatırım konusunda bir sıkıntılarının bulunmadığı belli oluyor. Bekleyip göreceğiz ama geleceğin otomotiv sektörü açısından önemli bir gelişme olduğunu söylemekte yarar var.
Yılda güneş enerjisiile gideceği mesafe
Şehir Menzil (km)
Hawai 20.000
Los Angeles 19.000
Antalya 18.000
Madrid 17.000
New York 14.000
Amsterdam 10.000
TÜRKİYE 15.000
* Antalya ve Türkiye ortalaması bizim tarafımızdan eklenmiştir.