Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 26, 2011 00:00
Milupa, Bebelac ve Aptamil markalarını bünyesinde barındıran Numil Gıda, Türkiye’de bebek başına 10 kilo olan mama tüketimi iki katına çıktığında Türkiye’de fabrika kuracak. Numil Genel Müdürü Gamze Çuhadaroğlu, “Türkiye’de iki yıl üst üste yüzde 40 büyüdüğümüz taktirde yatırım yapabilecek konuma geliriz” dedi.
MİLUPA, Bebelac ve Aptamil markalarını bünyesinde barındıran Numil Gıda, Türkiye’de bebek başına 10 kilo olan mama tüketim miktarının iki katına çıkması durumunda Türkiye’de fabrika kurarak yatırım yapmaya hazırlanıyor. Numil Gıda Genel Müdürü Gamze Çuhadaroğlu, “Türkiye’de iki yıl üst üste yüzde 40 büyüdüğümüz taktirde bebek maması alanında yatırım yapabilecek konuma geliriz. Türkiye’deki 0-1 yaşındaki bebeklerin yüzde 75-85’inin bebek maması kullanabilir duruma gelmesi demek. Biberon maması üreten bir fabrika açabiliriz. Türkiye’de bebek başına mama tüketimi 10 kilo. Ülkemizde bebek mamaları alanı hâlâ bebek aşamasında. Yatırım için teşviklere de bakıyoruz” dedi.
KDV düşerse fiyat iner
Gamze Çuhadaroğlu, Türkiye’de bebek beslenme ürünlerindeki yüzde 8 KDV oranının Avrupa’daki pek çok ülkede sadece yüzde 1 olduğunu veya hiç olmadığını hatırlatarak, şöyle konuştu: “Türkiye’de de olması gereken bu. Eğer KDV düşerse biz de fiyatları düşürmeyi taahhüt ediyoruz. Pek çok ürünümüzde fiyatlar yüzde 6 oranında geriler. 2009 yılında fiyatlarda yüzde 23 indirim yaptık. Türkiye’deki annelerin yüzde 80’i bilinçsizlikten, yüzde 20’si de pahalı bulduğu için mama almıyor.”
Mamada bilinçsizlik var
Türkiye’de annelerin bebek ortalama 5 aylıkken sütten tamamen kestiğini belirten Çuhadaroğlu, şu bilgileri aktardı: “Anne sütü altındır. Biz onunla yarışmıyoruz sadece ona yaklaşmaya çalışıyoruz. Türkiye’de bebeklere anne sütü verme oranı yüksek ama daha iki aylıkken diğer gıdalar veriliyor. İlk 6 ay sadece anne sütü vermeli. Ama anne sütü yoksa bunun yerine inek sütü, pirinç unu veya bisküvi gibi geleneksel ve beslenme açısından son derece yanlış ürünler tercih ediliyor.”
Ayda 10 bin kişi arıyor
Kurdukları ‘anne danışma hattı’nı ayda 10 bin kişinin aradığını belirten Gamze Çuhadaroğlu şöyle konuştu: “Bunların sadece yüzde 3.5’i babalar. Türkiye’de bebek hastaysa veya ağlıyorsa babalar ilgileniyor. Bebek usluysa babalar bakımıyla hiç ilgilenmiyor. Bebek iyi olduğu sürece aileler doktora götürmüyor. Oysa fiziksel gelişimi tam mı diye incelenmeli. Anne danışma hattı sebze çorbası tarifinden bebeğin aylık gelişimine pek çok konuda annelerin hayatını kurtarıyor.”
Erkek daha çok süt içiyor
NUMİL Medikal Direktörü Yalım Üner, Türkiye’de kadın ve erkek eşitsizliğinin daha bebekken başladığını söyledi. Üner, şöyle konuştu: “Kız bebekleri inek sütüyle besleme oranı çok yüksek. Anne sütü eksikliği kız bebekte yüzde 25, erkek bebekte yüzde 10. ‘Bebeğime sütüm yaramıyor’ yaklaşımı bilimsel değil. Anne sütünün kalitesi beslenmeye bağlı. Türkiye’de annelerin yüzde 40’ında demir eksikliği var. Türk anne çok stresli. Kocasının iş durumunu düşünüyor. Ortalama 3.5 çocuğu var. İyi beslenemiyor, çocuklarını da iyi besleyemiyor.”
Türkiye’de bebeklere uygun standartta organik meyve yok
TÜRKİYE’de bebekler için meyve suyu üretimini fason yaptırdıklarını anlatan Gamze Çuhadaroğlu “Organik meyve çok aradık ama bulamadık. Türkiye’de sadece organik elma bizim standartlarımıza uygun çıktı. Diğer meyveleri Poyonya, Çek Cumhuriyeti, Hollanda‘dan alıyoruz” dedi.
Türkiye’de bebek profili
Türkiye’de bebeklerin yüzde 43’ünde C vitamini, yüzde 36’sında iyot, yüzde 16’sında ise çinko eksikliği var.
Yüzde 50’sinde demir eksikliği anemisi görülüyor.
Yüzde 8-20’sinde D vitamini eksikliği (raşitizm) görülüyor.
0-5 yaş arası çocukların yüzde 10’u bodur.
Türkiye, dünyada emzirme rekortmeni
Numil’in aktardığı araştırmaya göre, Türkiye’de yüzde 98 oranında bebeklere anne sütü veriliyor.
Bebeklerin yüzde 99.7’si en az bir kez anne sütü alıyor.
Yüzde 60’ı 12 aydan sonra da anne sütüne devam ediyor. Bu dünyadaki en yüksek oran.
Türkiye’de 1.3 milyon bebekten sadece yüzde 10’u sağlıklı besleniyor.
Bebeklerine süt verme nedenlerini kadınların büyük kısmı “Kuran’da yazıyor veya kaynana baskısı” olarak açıklıyor.
Mama satışlarının sadece yüzde 20’si Doğu’da gerçekleşiyor.
Bebek başına mama tüketimi Polonya’da 40, Endonezya’da 20 kilo. Türkiye’de aradaki fark çoğunlukla pirinç unu, inek sütü gibi yanlış ürünlerle tamamlanıyor.