Güncelleme Tarihi:
BANKACILIK Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) ‘Tüketici Hakları Dairesi’ kurmaya hazırlanıyor. ABD’de kriz sonrası mağdurları korumak için kurulan Consumer Financial Protection Bureau’dan (CFPB- Tüketicinin Finansal Haklarını Koruma Ofisi) esinlendiklerini anlatan BDDK Başkanı Mukim Öztekin, söz konusu dairenin kurulmasının henüz ilk aşamasında olduklarını belirterek, “ABD’deki CFPB olmak üzere, dünyadaki benzer yapıyı inceliyoruz. ilgili arkadaşlarımız CFPB’yi inceliyorlar. CFPB’nin güçlü taraflarını alabiliriz” dedi.
TBB’nin hakem heyeti
Türkiye’de de ilgili kurumların benzer yapılanmalarını inceleme aşamasında olduklarını söyleyen Öztekin, Hürriyet’e şunları anlattı: “Türkiye Bankalar Birliği’nin (TBB) hakem heyeti de incelediklerimiz arasında. Ayrıca tüm bankaların da görüşünü almak istiyoruz. Amacımız her iki tarafın maksimum fayda sağlayacağı, etkin işleyen bir daire kurmak. Dairenin bilinçlendirme ve izleme faaliyetleriyle birlikte artık kredi kartı mağdurlarının azalmasını umuyorum. Şikayetlerin azaldığı, daha net düzenlemelerin geldiği bir ortam olacak.”
OECD tavsiye etti
Öztekin, BDDK’nın Tüketici Hakları Dairesi’nin kurulması süreciyle ilgili ise şu bilgileri verdi: “OECD ve Financial Stability Board (FSB) geçeni yıl ekim ayında Türkiye’ye ve G-20 üyesi ülkelere tüketicinin finansal hizmetler kapsamındaki haklarının korunmasıyla ilgili daha fazla düzenlemeye ihtiyaç olduğu yönünde tavsiyede bulunmuştu. Bunun üzerine yürüttüğümüz çalışmalar kapsamında böyle bir dairenin oluşturulması fikri doğdu. Her iki kurumun bünyesinde de bu tür daireler var. Onları da inceledik. Bizim için önemli olan hangi fonksiyonlara sahip olacağı, yetki ve sınırlarının ne olacağı gibi konular. Bunların en baştan doğru bir şekilde ortaya konulması oluşturacağımız dairenin işlevselliğini çok etkiler. Dolayısıyla en baştan en doğsurunu yapmayı hedefliyoruz.”
Kart ücretini kurulacak ‘daire’ çözecek
TÜKETİCİLER açısından en çok gündeme getirilen bankaların uyguladığı kart ücreti konusu olduğunu hatırlatan Mukim Öztekin, şunları söyledi: “Kart ücretinin belirlenmesi ya da bu konuda standart getirilmesi yetkileri kanunen Merkez Bankası’nda. Ancak bu konudaki şikayetlerin dikkate alınarak, bir sonuca bağlanması konusunda BDDK olarak Tüketici Hakları Dairesi’nin kurulmasının ardından adım atmayı planlıyoruz. Bu daire kurulduktan sonra, ilgili kurumlarla gerekli görüşmelerin yapılması ve nasıl bir yol izlenmesi gerektiğine karar vereceğiz. Ancak dediğim gibi bu konuda yetki asıl olarak Merkez Bankası’nın. Bizim ise kurum olarak bu konuda nasıl bir yol izleyeceğimiz kuracağımız dairenin çalışmaları ışığında ortaya çıkacak. Şu an bu konuda yürüttüğümüz bir çalışma yok.”
Ücretsiz hakem heyeti hizmeti
TÜRKİYE’de TBB bünyesinde faaliyet yürüten Müşteri Şikayetleri Hakem Heyeti, bankacılık hizmetlerinde banka ile tüketicinin yaşadığı anlaşmazlıkları değerlendiriyor. Bir uzlaşma heyeti olarak faaliyet gösteren TBB’nin hakem heyetine sadece bireysel bankacılık işlemleri için gerçek kişiler başvuru yapabiliyor. Heyet 5 asıl 5 yedek üyeden oluşuyor. Üyeler TBB üyesi bankaların gösterdikleri adaylar arasından TBB Yönetim Kurulu tarafından seçiliyor.
ABD kriz mağdurlarını korumak için kurdu
KÜRESEL krizin başlangıç noktası olarak nitelenen ABD’de hükümet finansal hizmet mağdurlarının korunması amacıyla Temmuz 2011’de Consumer Financial Protection Bureau’yu (CFPB- Tüketicinin Finansal Haklarını Koruma Ofisi) kurdu. Ofisin kuruluş amacı, “Finansal piyasalar ve ürünlerin işlemesini sağlamak, mortgage ya da kredi kartı başvurusu gibi hizmetlerde tüketicinin haklarını korumak” şeklinde özetleniyor. Ofisin genel görevleri şöyle:
Tüketicinin istismar edildiği uygulamalar hakkında kamuoyunu bilgilendirmek.
Finansal piyasalara ilişkin yasal altyapıyı geliştirilmek.
Tüketici şikayetlerini almak, aldatıcı, istismar edici uygulamaları yasaklayıcı önlemler almak.