Oluşturulma Tarihi: Aralık 21, 2006 00:00
Dünyanın en etkin yayıncılık kuruluşu İngiliz BBC, ’TV’de prime time kavramını kaldıracak proje’ olarak adlandırılan yeni yayıncılık teknolojisine Vestel ile birlikte giriyor. BBC’nin testlerine başladığı ve kullanıcının istediği programı istediği zamanda izlemesini sağlayan bu teknolojide altyapı Vestel ve Vestel’in İngiltere’deki şirketi Cabot tarafından sağlanıyor.
BBC, Vestel ve Vestel’in dijital cihazlara yönelik yazılım geliştiren firması Cabot ile ortak gerçekleştirdiği projesinin testlerine başladı. Henüz ismi belirlenmeyen yeni kanal, istenilen programın istenilen anda izlenmesine olanak sağlayan ’Video-on-Demand’ teknolojisini kullanacak. Vestel yönetimi bu teknoloji ile TV yayıncılığında ’prime time’ kavramının yok olacağını savunuyorlar. Londra’da Vestel tarafından özel olarak üretilen dijital TV alıcıları ile testine başlanılan yeni BBC kanalı sayesinde izleyiciler, programları yayınlandığı saatte değil izlemek istediği saatte seyrediyor.
MÖNÜDEN SEÇİLİYOR: BBC’nin henüz test aşamasında olan yeni kanalının izleyicileri, TV seyretmek istediklerinde kumandalarını kullanarak karşılarına gelen menüden izleyebilecekleri programı seçiyor ve BBC tarafından gece boyunca üyenin dijital TV alıcısına gönderilen ve cihazın sabit diskinde saklanan programı takip edebiliyor. Projenin tanıtım toplantısında konuşan Vestel Şirketler Grubu Ar-Ge’den Sorumlu İcra Kurulu Üyesi İhsaner Alkım, BBC’nin televizyon izleme alışkanlıklarını değiştirecek bir projede iş ortağı olarak Vestel ve Cabot’ı seçmesinin çok önemli olduğunu kaydetti.
AVRUPA’DA İDDİALIYIZ: Alkım, şöyle dedi: "Bu işbirliği, Vestel’in teknolojiyi uygulayan firma konumundan teknolojiyi geliştiren firma haline geldiğini gösteren önemli bir çalışmadır. Cabot ve Vestel olarak bu projenin hem yazılım hem de donanım kısmını üstlenerek dijital TV teknolojileri alanında Avrupa’nın en iddialı firması olduğumuzu göstermiş olduk. Bu proje ile elde edeceğimiz başarı, dijital TV teknolojileri alanındaki iddiamızı güçlendirecek ve Avrupa TV pazarındaki liderliğimizi de pekiştirecektir."
HER ŞEY DİJİTAL OLMALI: Türkiye’de de bazı kanalların uydu üzerinden dijital TV yayını yapmaya başladığını anlatan Alkım, artık kablo TV ve karasal TV yayıncılığının da dijital hale gelmesi gerektiğini söyledi. "Türkiye’de de karasal dijital TV yayıncılık konusunda testlere başlandı. Vestel olarak biz de bu konuda destek sağlamaktayız" diyen Alkım, bu dönüşümün sadece devlet televizyonları ile olacak bir iş olmadığını, özel kanalların da bir an önce bu konuda çalışma yapması gerektiğini anlattı.
KURALLAR DEĞİŞİYOR: BBC ile ortaklaşa geliştirdikleri proje ile televizyon yayıncılığının yeni bir döneme gireceğini ve oyunun kurallarının değişeceğini söyleyen Cabot Genel Müdür Vekili Alp Somyürek ise "Prime time kavramı ortadan kalkacak ve izleyicinin izlemek istediği programlar popüler olacak. Kısaca izleyici, verileni değil izlemek istediğini seyredecek" diye konuştu. Dijital yayıncılığın yaygınlaşması ile HD (High-Definition) olarak adlandırılan yüksek çözünürlüklü TV yayınlarının da daha ulaşılabilir olacağını kaydeden Somyürek, bu şekilde TV yayınlarının kalitesinin artacağını dile getirdi.
Cabot’un pazar payı yüzde 80
İNGİLTERE’nin Bristol kentinde 1993 yılında dijital ürünler için yazılım üretmek amacıyla kurulan Cabot Communications Ltd., 2001 yılında Vestel tarafından satın alındı. Şirket, 2004 yılında İzmir Urla’daki Yüksek Teknoloji Enstitüsü Kampüsünde ’Cabot-İzmir’i kurdu. Cabot yazılımlarını kullanan markalar arasında Vestel’in yanı sıra Hitachi, Loewe, Panasonic, Philips, Sharp, Toshiba bulunuyor. Vestel, dijital TV alıcıları konusunda yüzde 60 pazar payı ile İngiltere’de lider konumda. Dijital TV alıcıları üzerinde çalışan yazılımlar ise tamamı Vestel sermayeli yazılım şirketi Cabot tarafından geliştiriliyor. Cabot’ın geliştirdiği yazılımlar sadece Vestel tarafından üretilen alıcılarda değil, pazarda bulunan rakip TV alıcı kutusu üreticilerinin ürünlerinde de kullanılıyor. Cabot, ürettiği yazılımlar ile de İngiltere dijital TV yazılım pazarında yüzde 80 pazar payı ile lider durumda. İngiltere, yayınların daha kaliteli ve yüksek çözünürlüklü olarak iletilebildiği dijital TV yayıncılığında Avrupa’da lider konumda. Birçok TV yayıncılığı şirketi yayınlarını dijital teknolojileri kullanarak yapıyor.