Bazı bölgelerde işçilik maliyeti inecek, işçinin ücreti santim azalmayacak

Güncelleme Tarihi:

Bazı bölgelerde işçilik maliyeti inecek, işçinin ücreti santim azalmayacak
Oluşturulma Tarihi: Şubat 10, 2012 00:00

Yeni teşvik paketiyle, gelişmişlik düzeyine göre illerde farklı işçilik maliyetleri oluşacak. Dezavantajlı bölgelerde çalışanların SGK primlerinin bir bölümünü devlet üstlenecek. Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, “İşçinin ücretinde santim azalma olmayacak. Sigorta ve vergilerin bir kısmından vazgeçeceğiz” dedi.

Haberin Devamı

EKONOMİ Bakanı Zafer Çağlayan, uzun süredir ayrıntıları beklenen yeni teşvik sisteminden istihdama yönelik önemli ipuçları verdi. Buna göre, defa devlet az gelişmiş illerde çalışan primlerinin bir kısmını karşılayacak ve farklı bölgelerde farklı SGK primi uygulaması başlayacak. Çağlayan, “Net asgari ücret değişmeyecek, ancak az gelişmiş illerde devlet emek yoğun sektörlerdeki işçilik üzerindeki maliyetlerin bir kısmını üstlenecek” dedi.
Brüt maliyetlerde düzenleme
Berlin’de yeni teşvik sistemini anlatan Çağlayan, 81 il bazında belirlenen sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyine göre az gelişmiş olan illerde işgücü maliyetlerinin düşük olduğu bir yapının kurulmasını istediklerini belirtti. Çağlayan, çalışanın kazanacağı net asgari ücretinin değişmeyeceğini, ancak brüt maliyetlerde bir düzenleme yapılacağını vurguladı. Türkiye’de asgari ücretli bir çalışanın brüt maliyetinin 1000 dolar seviyesinde olduğunu, bu rakamın rekabet gücünün olmadığını ifade eden Çağlayan, şöyle devam etti: “Sadece rekabet gücü olarak değil, farklı illerin kalkınmışlık düzeyini geliştirmek için de bu düzenlemeyi yapmamız lazım. Türkiye’nin belli bölgesinde, belli illerinde bilhassa işgücü maliyetlerinin en düşük olduğu bir yapıyı kurmak istiyoruz.”
İşletme bazında da teşvik
Ekonomik Koordinasyon Kurulu’nda (EKK) verilen bir öneri üzerine, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın işletme bazında da kullanılabilecek bir istihdam teşviği üzerinde çalıştığını, bunun bölgesel farklılıkları giderecek yapıyla birlikte açıklanacağını kaydeden Çağlayan, pakette yatırım teşviklerinin de yer alacağını vurguladı. Çağlayan, şöyle konuştu: “Her sektöre destek vermeyeceğiz yalnız özellikle emek yoğun sektörlere ağırlıklı olarak teşvik vereceğiz. Mesela yem ve unu asla desteklemeyeceğiz. Bunun dışındaki sektörlerin tamamı bu az gelişmiş illerde destek kapsamına girecek. Benim bölgesel asgari ücret gibi bir hayalim vardı, o zaman herkes karşı çıkmıştı, şimdi olan o değil ama yine de uygulamada birtakım benzerlikler olacak. Buna ithalatçılar karşı çıkabilir. İthalatçıların karşı çıkması bizim doğru yolda olduğumuzu gösteriyor. Onlar üzülüyorsa doğru yoldayız.”
Terörün panzehiri olacak
En geri kalmış illerdeki yatırımlara ciddi teşvik getirilmesi gerektiğini ifade eden Çağlayan,  “Hem batıya olan göçü engelleyelim, hem işsizliği azaltalım. Yatırımlar bir anlamda terör örgütünün panzehiri olacak, cari açığın panzehiri olacak.”

Haberin Devamı

Destek süreleri daha uzun olacak

Haberin Devamı

TEŞVİKTEN  yararlanma sürelerini artırdıklarını anlatan Zafer Çağlayan, şunları dile getirdi: “Daha öncekinden farklı olarak teşvik sektöre ve bölgeye göre değişmekle birlikte yatırım esnasında da verilecek. Mesela bir yatırım inşaat esnasında, yatırım devam ederken de teşvikten yararlanabilecek. Süresiyle, miktarıyla, kapsamıyla, çok daha yoğunlaştırılmış, çok daha önemli teşviklerimiz olacak.”

Muş’a 2 fabrika kuruldu

ZAFER Çağlayan, sektörel teşviklerin başarılı olabildiğini geçmişten şu örnekle anlattı: “Tekstil sektöründe taşınma teşviği getirmiştik, sadece iki firma aldı ve Muş’a gitti. Biri ayakkabı, biri konfeksiyon fabrikası. Her iki tesiste de 400’e yakın çalışanın tamamı hayatlarında ilk defa istihdama kavuşanlardan oluşuyor. Birçok ülkeye yapılan ayakkabı ihracatının tüm ürünlerini üretiyorlar. Diğer tesis ise Decathlon için üretim yapıyor.”

Haberin Devamı

Skoda Ankara Metrosu’na ekipman üretecek

BERLİN’de, yatırımcılarla bir araya gelen Zafer Çağlayan, Prag’daki Ticaret Müşaviri’nin Skoda grubundan temsilcileri beraberinde getirdiğini belirterek, “Skoda yetkilileri, Ankara Metrosu’na ilgi duyduklarını ifade ettiler. 50 yıl önce ilk tramvayı da Skoda’dan almışız. Ankara Metrosu için ekipman üretimine girmek istiyorlar. Türkiye’de ortaklık planladıklarını ifade ettiler” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!