Güncelleme Tarihi:
BoÄŸaziçi Yöneticiler Vakfınca (BYV) Harbiye Cemal ReÅŸit Rey Konser Salonu'nda düzenlenen "Özgün Ä°yi Yönetim Uygulamaları Forumu IBPF 2019", Milli EÄŸitim Bakanı Ziya Selçuk'un katılımıyla gerçekleÅŸtirildi.Â
Forum kapsamında düzenlenen "Türkiye'nin GeleceÄŸi İçin EÄŸitim Ä°htiyaç ve Çözümleri" baÅŸlıklı panele, Baykar Genel Müdürü Haluk Bayraktar, Ãœsküdar Ãœniversitesi Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Deniz Ãœlke ArıboÄŸan ve Nun Okulları Akademik Direktörü Nur Ä°pek konuÅŸmacı olarak katıldı.Â
Baykar Genel Müdürü Haluk Bayraktar, paneldeki konuÅŸmasında, savunma dünyasının, kendisine has dinamiklere sahip özel bir alan olduÄŸunu söyledi.Â
Türkiye'nin geçmiÅŸte savunma alanında bağımlı bir ülke olduÄŸunu anlatan Bayraktar, sektörde yerlilik oranının giderek arttığını kaydetti.Â
Bayraktar, her sektörde olduÄŸunu gibi havacılık sektöründe de paradigma dönüşümü yaÅŸandığı belirterek, havacılık alanının önemini fark ederek 2003 yıllarda bu alanda çalışmaya baÅŸladıklarını ifade etti.Â
Dünyada insansız sistemlerin önemli hale geldiÄŸini iÅŸaret eden Bayraktar, "Türkiye, insansız hava aracı teknolojisinde, bağımsız bir ÅŸekilde en ileri seviyede teknolojileri, özgün bir ÅŸekilde geliÅŸtiren, kendi ülkesinin hizmetine sunan, operasyonlarında kullanan, aynı zamanda ihraç eden bir ülke haline geldi." dedi.Â
Bayraktar, 15 yıl önce Türkiye'nin ihtiyacının insansız hava aracı olduÄŸunu gördüklerini ve bu alanda çalışmaya karar verdiklerini belirterek, baÅŸarılı olmak için geleceÄŸi hedeflemenin çok önemli bir kriter olduÄŸunu vurguladı.Â
Çok sayıda insanla bir ekip halinde çalıştıklarını anlatan Bayraktar, "Çınar aÄŸaçları yetiÅŸtireceksek, bu saksıda yetiÅŸmez. Bu bir ekosistem meselesidir, Ar-Ge kültürünün yayılması meselesidir. Toplumca fert fert herkesin bu iÅŸlere sahip çıkmasıyla, bu iÅŸe yeltenen insanlara destek vermesiyle, pozitif bir atmosfer oluÅŸturulmasıyla gerçekleÅŸtirilebilir. Bu misyonu yayma düşüncesiyle Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı'nı (T3 Vakfı) 2017 Ocak ayında kurduk." diye konuÅŸtu.Â
Bayraktar, T3 Vakfı'nın faaliyetleriyle başarılı projelere imza attıklarını belirterek, başarı örneklerinin yayılması için Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı ve paydaşlarıyla geçen yıl "Teknofest"i düzenlediklerini anımsattı.
Türkiye'deki önemli potansiyeli gördüklerini vurgulayan Bayraktar, Türkiye'nin dünyada roket yarışmasını yapan iki ülkede biri olduÄŸunun altını çizdi. Bayraktar, misyonlarının gençlere takımlar halinde eÄŸitimler vererek onları ülkesine katma deÄŸeri yüksek teknolojiler geliÅŸtirir hale getirmek olduÄŸunu söyledi.Â
"HER BAŞVURAN 10 ŞİRKETTEN 6'SI DESTEK ALIYOR"
Baykar Genel Müdürü Haluk Bayraktar, Türkiye'de 2002 yılında 200 patent üretilirken ÅŸimdi 7 bin patent üretildiÄŸini söyledi.Â
Türkiye'deki Ar-Ge yatırımlarına deÄŸinen Bayraktar, "TÃœBÄ°TAK, Türkiye'de yapılan Ar-Ge harcamasının yüzde 10'unu yapıyor. TÃœBÄ°TAK'ın hem araÅŸtırma yapan enstitüleri var hem de araÅŸtırmaları destekliyor. Yılda 35 bin kadar projeye destek veriyor. 35 bin projenin 20 bini, akademik destekler yani üniversitelere, ulusal araÅŸtırma altyapılarına yönelik projeler."Â
Bayraktar, ÅŸirketlerin de desteklere baÅŸvurduÄŸunu belirterek, her baÅŸvuran 10 ÅŸirketten 6'sının destek aldığını bildirdi.Â
TÃœBÄ°TAK'ın artık sonuç odaklı destekler verildiÄŸine dikkati çeken Bayraktar, öncelikli alanlara ve giriÅŸimcilere yönelik destekler verildiÄŸini aktardı.Â
Bayraktar, "Türkiye'de 2000'li yıllarda iki tane teknopark vardı, şu an 83 tane teknopark var. Bu 83 tane teknoparkta kurulu 5 bin tane firmamız var.
Biz bir giriÅŸimdik, 7 kiÅŸi baÅŸladık. Bugün 600 kiÅŸiyiz, birçok katma deÄŸerli teknolojiler geliÅŸtiriyoruz. Bu beÅŸ bin firmadan çıkabilecek potansiyelleri bir düşünün." ÅŸeklinde konuÅŸtu.Â
EÄŸitimin sektörde çok önemli bir yere sahip olduÄŸunu vurgulayan Bayraktar, "EÄŸitimin bunun en önemli bileÅŸeni. A sınıfı iÅŸler, A sınıfı, donanımlı insanlarla yapılıyor. Bu anlamda da bu ekosistemi güçlendirmemiz gerekiyor. Bizi ileriye taşıyacak bu ekosistem." dedi.Â
Bayraktar, eÄŸitimde fırsat eÅŸitliÄŸi olması gerektiÄŸini vurgulayarak, "Deneyap Teknoloji Atölyesi, Ä°stanbul'da baÅŸarılı olduktan sonra, TÃœBÄ°TAK, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Gençlik ve Spor Bakanlığı himayesinde tüm Türkiye'ye yayma kararı alındı. 12 ilde önümüzdeki ay bunlar açılıyor. Sınavlara 80 bin öğrencimiz baÅŸvurdu. 2021'e kadar 81 ilde 100 Deneyap Teknoloji Atölyesi kuruluyor." ifadelerini kullandı.Â
"ÜNİVERSİTELERİN TOPLUMU LOKOMOTİF GİBİ ÇEKMESİ GEREKİYOR"
Ãœsküdar Ãœniversitesi Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Deniz Ãœlke ArıboÄŸan da eÄŸitimin içeriÄŸi çok deÄŸiÅŸen bir kavram olduÄŸunu söyledi.Â
Dünyada 1800'lü yılların ortalarında okuryazar oranının yüzde 90'ları bulmadığını, 150 yıl içerisinde yüzde 90'lara ulaÅŸan okuryazarlık oranlarından bahsedilebildiÄŸini ifade eden ArıboÄŸan, yayımlanan raporlara göre, 2030'larda üniversite öğrencisi sayısının 225 milyona çıkacağını kaydetti.Â
Binlerce üniversitenin var olduÄŸu, yüz milyonlarca öğrencinin üniversitelere akın ettiÄŸi bir yepyeni bir düzenin ortaya çıktığını belirten Prof. Dr. ArıboÄŸan, şöyle konuÅŸtu:Â
"Bütün eÄŸitim kurumları içerisinde regüle alanın içinde ve dışında yani okullar dışındaki eÄŸitim sistemleri arasında en geride kalmış müessese üniversitelerdir. Ãœniversitelerin toplumun önünü açıp onu bir lokomotif gibi çekmesi gerekiyor. Ne sosyal bilimler ne fen bilimleri arasında üniversitenin dışıyla yarışabilecek durumda olmayan bir sisteme dönüştürdük iÅŸi. Teknoloji üniversitenin tamamen dışında geliÅŸiyor. Ãœniversitenin içerisindeki mühendislik fakültelerinde böyle bir yapılandırma uygulayamıyorum. Ne hocaları ne öğrencileri açısından gerçek potansiyellerini ortaya koyabilecekleri bir donanım saÄŸlamıyoruz. Bu sadece Türkiye için deÄŸil, dünyada da böyle. Ãœniversite dışındaki araÅŸtırma, geliÅŸtirme, teknolojik sıçrama imkanı üniversitelerin içerisinden daha yüksek miktara geldi. Ãœniversitelerin kendilerine ait alanlarda geliÅŸmelerini saÄŸlamak ve buna yatırım yapmak çok anlamlı bir ÅŸey."Â
Her ile üniversite açmanın iyi tarafları olduÄŸunu dile getiren ArıboÄŸan, üniversite eÄŸitiminin kalitesinde ciddi bir düşüş yaÅŸandığını ve verilmek zorunda olan eÄŸitimin öğrenciye verilemediÄŸini savundu. ArıboÄŸan, üniversitelerin araÅŸtırma geliÅŸtirme, eÄŸitim öğretim ile vizyon ve strateji geliÅŸtirme konusunda mutlaka kendilerine geliÅŸtirmeleri gerektiÄŸini belirterek, bu konuda YÖK'ün yeni projeler geliÅŸtirdiÄŸini, üniversitelerin de buna adapte olmaları gerektiÄŸini vurguladı.Â
"EÄžLENCELÄ° VE BÄ°LGÄ°YÄ° SUNAN BÄ°R ORTAMI ÇALIÅžANLARIMIZ İÇİN OLUÅžTURMAYA ÇALIÅžIYORUZ"Â
Etkinlik kapsamındaki "EÄŸitimde Kurumsal Ä°yi Uygulama Örnekleri" baÅŸlıklı panele ise Turkcell Akademi Genel Müdürü Banu İşçi Sezen, Kartal Anadolu Ä°mam Hatip Lisesi Okul Müdürü Mithat Tekçam ve Fide Okulları Kurucusu Ali Koç, konuÅŸmacı olarak yer aldı.Â
Turkcell Akademi Genel Müdürü Banu İşçi Sezen, buradaki konuşmasında, öğrenmenin artık hayat boyu devam ettiğini vurgulayarak, çalışanlarını iş dünyasının çok hızlı değişen bilgi ortamına eğitimlerle hazıladıklarını aktardı.
Turkcell Akademi'de her seviyeden çalışana yönelik eÄŸitim programı bulunduÄŸunun altını çizen Sezen, "Teknoloji, liderlik ve müşteri alanlarına yönelik eÄŸitimler veriyoruz. YetiÅŸkin eÄŸitimi çok kolay deÄŸil. Turkcell olarak eÄŸlenceli ve bilgiyi sunan bir ortamı çalışanlarımız için oluÅŸturmaya çalışıyoruz. Her çalışanımıza ulaÅŸmak için uzaktan eÄŸitim için büyük bir teknik alt yapı oluÅŸturduk. Biz Turkcell olarak yurt dışındaki ve bayilerimizdeki çalışanlarımıza eÄŸitim için ulaÅŸmakla sorumluyuz." diye konuÅŸtu.Â
Sezen, çocukların bilinçsiz cep telefonu ve internet kullanımına yönelik çalışmalar da yaptıklarını belirterek, amaçlarının çocukları ve aileleri bu konuda bilinçlendirmek olduÄŸunu bildirdi.Â
Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi Okul Müdürü Mithat Tekçam da okulun dört üniversite ile eğitim iş birliği anlaşması olduğunu belirterek, okuldan
mezun olduktan sonra üniversite öğrenimine baÅŸlayan mezunlarının da lisedeki öğrencilere eÄŸitim koçluÄŸu yaptığını anlattı. Okulun her yıl üniversite sınavlarında Türkiye'de baÅŸarı derecelerine sahip olduÄŸuna dikkati çeken Tekçam, okulda uluslararası bir eÄŸitim programı uyguladıklarını ve çalışmalarının meyvesini ulusal ve uluslararası yarışmalarda aldıklarını bildirdi.Â
Tekçam, Türkiye'deki imam hatip okullarının İslam ülkelerine bir eğitim modeli olarak sunulduğunu belirterek, başarılı imam hatip okulu örneğini, dünyanın başka ülkelerinde de görmek istediklerini ifade etti.