Güncelleme Tarihi:
Koç Grubu, 1999 yılında etkisini daha da artırmasi beklenen krizi, ihracata ağırlık vererek aşacak. Tofaş Grup Başkanı Gökçe Bayındır, 1999 yılı için ihracat artırıcı, stoğu önleyici ve masrafları kısıcı bir önlemler paketi hazırladıklarını açıkladı.
Koç Holding'e bağlı Tofaş'ın Grup Başkanı Gökçe Bayındır, 1999 yılının zor bir yıl olacağını, Koç Topluluğu olarak bu zor yılı ihracata ağırlık vererek aşacaklarını söyledi. Bayındır, otomobil üretiminin 1999 yılında bu yılki seviyeyi yakalayabileceğini belirterek, Tofaş ve Türk Traktör'de krize karşı ihracatı artırıcı, masrafları kısıcı ve stoğu önleyici tedbirler alındığını açıkladı.
Hükümetin enflasyonla mücadele programını da desteklediklerini söyleyen Bayındır, ‘‘Enflasyon kısa vadede talebi artırıyor, ama uzun vadede sorun yaratıyor. O nedenle eğer müsbet bir yerde enflasyon durdurulacaksa acı ilaca katlanmak lazım’’ diye konuştu.
Koç Holding'in yaklaşık 4 ay önce dünyanın en büyük traktör üreticilerinden İtalyan New Holland firmasıyla hisse eşitlemesine gittiği New Holland Trakmak, bayi toplantısını İspanya'nın Sevilla kentinde yaptı. Sevilla'da düzenlenen basın toplantısına New Holland Trakmak ve Türk Traktör yöneticileri ile birlikte katılan Bayındır, Koç Grubu'nun 1999 yılı kriz stratejisini şöyle anlattı:
BU GÜNLERİ AŞARIZ
Piyasada tüm sektörlerde durgunluk yaşanıyor. Bunun üç faktörü var: Mevsimlik koşullar, dünya krizi ve Türkiye'de alınan ekonomik kararlar. Kötümser konuşmak istemiyorum. Dünya krizi Türkiye'yi etkiliyorsa demek ki Türkiye ekonomisi dünya ile bütünleşmiş. Türkiye'de ekonomi konusunda iyimserim. Koç Grubu olarak tabii ki durgunluk istemiyoruz. Ama biz her zaman bu devreleri aşıyoruz.
Otomotivde talep darlığı var. Ancak gelecek yıl bu yılki seviyeyi yakalayabileceğiz. Ama, bu daralma demektir, çünkü Türkiye'nin rakamlarının büyümesi lazım. Talepteki daralmaya rağmen biz de daralmaz olmaz çünkü üç yeni modelimizi piyasaya çıkartacağız. Bunda gecikme oldu. Bu yılın son üç ayını yeni modeller için kullanabiliyoruz. Önümüzdeki yıl bu modelleri yaygınlaştıracağız.
Üretimi talebe göre ayarlamak gerek, stok şişmesini önlemek için bazı önlemler aldık. Masrafları kıstık, üretimi buna göre ayarladık, yeni ürünlerle daralan talebi uyarma kararı aldık. Diğer bir tedbir de ihracattır. Türk Traktör ve Tofaş 1999 yılı için ihracat hamlalerimiz olacak. Gelecek yıl krize karşı tedbir olarak ihracata ağırlık vereceğiz.
BİR NUMARALI PAZAR
New Holland Trakmak Genel Müdürü Ateş Arsan, otomotivdeki pazar daralmasının, devletin yanlış tarım politikasının da etkisiyle traktör pazarında da yaşandığı söyledi. Bu nedenle yıllık 26 bin adet traktör üretim hedefinin ancak 24 bin seviyesinde gerçekleşebileceğini söyleyen Arsan, ‘‘Diğer firmalarla birlikte yıllık 50 bin traktör satışı, makine parkını büyütür. Çiftçinin finansman sorunu çözüldükçe bu rakam daha da artacaktır’’ diye konuştu.
Gökçe Bayındır da Türkiye pazarının New Holland için bir numaralı öncelikle pazar olduğunu belirterek, ‘‘Trakmak, 22 bin 908 adet traktör satışı gerçekleştirirken, New Holland kendi ülkesi İtalya'da ancak 8 bin 884 adet satabildi’’ dedi.
Krizde halka açılmak enayilik
Tofaş Grup Başkanı Gökçe Bayındır, Türk Traktör ürünlerini pazarlayan Trakmak'ın halka açılmasının gecikmesi ile ilgili olarak da, ‘‘Kurşun namluya sürüldü. Ama tetiği çekecek durum yok. Doğru fiyata geldiğinde halka açılacağız, o noktaya gelinceye yürüyeceğiz. Tahminim borsa endeksi 2000'lerden 5 binlere gelince bu olur. Fakat ne zaman olur bilemem’’ yorumunu yaptı. Bayındır, Trakmak'ın halka açılmasına 15 gün kala dünyada krizin ortaya çıktığını söyleyerek, ‘‘Böyle kriz ortamında halka satış amiyane tabiri ile enayilik olurdu. Dikkat ederseniz bu sektörde faaliyet gösteren ve halka açılmış olan diğer firmaların hisseleri yarı yarıya düştü’’ diye konuştu.