Güncelleme Tarihi:
Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Altuğ Erciş, “Pandemiyle birlikte başlayan bulunurluk, ÖTV matrahları, vergilendirme, yüksek kurlar, yüksek enflasyon ile birlikte alım gücünün azalması gibi bir dizi olumsuz konuyla karşı karşıyayız. Tüm bu gelişmeler, bayilerin ikinci el araç satışlarına yönelmesi gerekliliğini ortaya çıkarıyor” dedi. OYDER Başkanı seçildikten sonra geçtiğimiz hafta İstanbul’da düzenlenen toplantıda ilk kez basın mensuplarıyla bir araya gelen Erciş, Avrupa’da bayilerin toplam satışlarının yüzde 48’ini ikinci el araçların temsil ettiğine, Türkiye’de ise bu oranın yalnızca yüzde 2 seviyesinde kaldığına dikkati çekti.
1.5 MİLYON SATIŞ MÜMKÜN
Erçiş, “Yetkili satıcılık sistemini ayakta tutmak için tıpkı ABD ve Avrupa’da olduğu gibi ikinci el satışlarını kendi bünyemizde yapmak en önemli unsur olacaktır. Bayilerin şu anda tüm konsantrasyonu yeni araç satışları üzerine ancak sıfır araçlardaki bulunurluk sorunu, dijitalleşme vb. konular bayiliği bu yöne doğru ivedilikle itecektir. Toplam ikinci el satışlarının ABD’de yüzde 37’sini, Avrupa’da yüzde 34’ünü bayiler yapıyor. Türkiye’de ise bu oran sadece yüzde 5. Bayiler şu anda 1.5 milyon araç satacak potansiyele sahip ve mevcut koşullar yetkili satıcıların bu kadar adette sıfır araç satmasına imkân vermiyor. Ancak bu da bayilerin potansiyellerini ikinci elde kullanmalarının ne kadar önemli olduğunu ortaya koyuyor. Gelecekte yetkili satıcıların cirolarının yüzde 40-45 oranında ikinci elden gelmesini bekliyoruz” şeklinde konuştu.
TÜKETİCİYE NASIL YANSIR?
Yetkili satıcıların ikinci el araç satışına odaklanmalarının pazara olumlu yansımaları olacağını vurgulayan Erciş, şunları kaydetti: “Türkiye’de 7 milyona yakın bir ikinci el pazarı var. Bayilerin uzmanlığını ikinci elde ortaya koyması, hem pazar hem de tüketici açısından olumlu karşılanacaktır. İkinci el araç isteyen bir tüketicinin, o marka aracı satan bir yetkili satıcıdan alması bir tercih sebebi olacaktır. Aynı zamanda satış rakamı konusunda da daha sağlıklı bilgiler elde edilecek ve spekülatif fiyatlandırmanın önüne geçilecek. İkinci el pazarını bir fırsat olarak gören otomotiv perakendecileri olarak, ikinci el satış oranını en az Avrupa seviyesine getirmeyi hedefliyoruz.”
FİYATLARDA %20-23 ARTIŞ BEKLENTİSİ
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı verilerine göre, yılbaşından bu yana sıfır araç fiyatları yüzde 20 oranında artmıştı. OYDER Başkanı Erciş de, yöneltilen bir soru üzerine bu oranı doğrulayarak, “Merkez Bankası’nın yıl sonu enflasyon beklenti rakamları bunu zaten ortaya koyuyor. Buna göre, fiyat artışının yüzde 20’si gerçekleşti. Sıfır araçlarda yıl sonuna kadar, Merkez Bankası’nın açıkladığı son enflasyon beklentisine de paralel olarak yüzde 20-23 arasında bir artış daha bekleniyor” bilgisini verdi. Erciş ayrıca, ÖTV matrahlarında araçların büyük bölümünün yüzde 80’lik dilime geldiğini belirterek, matrah güncellemesine ihtiyaç olduğunun da altını çizdi.
‘SON 4 AYDAKİ SATIŞLARIN ÇOĞU PERAKENDEYE’
OYDER Başkanı Erciş, ocak-nisan döneminde iç pazardaki sıfır araç satışlarının çoğunluğunun doğrudan tüketicilere yapıldığını, mevcut koşullarda perakende müşteri talebinde bir azalma görülmediğini söyledi. Erciş, “Şu anda bekleyen bir filo talebi var ama aynı zamanda bekleyen bir perakende talebi de bulunuyor. Pandeminin ardından yaşanan tedarik problemi devam ediyor. Araç geldiği zaman öncelikle perakendeye satılıyor. Çünkü buradaki kârlılık daha yüksek. Bu yüzden önce perakende talebi, ardından filo talebi doyurulmaya çalışıyor. Ancak henüz perakende talebini doyuracak kadar araç tedariki elde edilmiş değil. Markadan markaya değişmekle birlikte satışların çoğunluğunun perakende pazara ait olduğunu ifade edebiliriz” dedi.