Bay zarar gitti

Güncelleme Tarihi:

Bay zarar gitti
Oluşturulma Tarihi: Haziran 13, 2015 01:25

2009 yılında kurtarıcı olarak gelip, 2010 yılında CEO olduğu Twitter’dan ayrılan Dick Costolo’nun sosyal medya macerası sona erdi. Costolo’nun gidişine gerekçe olarak 5 yıl boyunca şirketin gelirlerini arttırmasına rağmen hiç kâra geçirememesi gösteriliyor.

Haberin Devamı

2009 yılında Twit-ter’ın yönetim kurulu başkanı Jack Dorsey ve CEO’su Evan Williams, kurdukları mikroblog şirketinin San Francisco’daki mütevazi ofislerinde acil bir toplantı kararı aldı. Bu toplantının sebebi ise Micheal Jackson’ın ölümünden sonra saatte 100 bin tweet atılması sonrasında Twitter sunucularının çökmesi. Tüm yazılımcıları bir araya toplayan iki yönetici, sorunu kısa sürede çözmeyi başardı. Ancak akıllılarında tek soru işareti kaldı; “Hızla büyüyen Twitter iş yoğunluğuna yetişemiyordu.”

KURTARICI OLARAK GELDİ

Henüz daha 30’lu yaşlarına basmış iki genç yönetici Twitter’ı geliştirmek ile iş modeli yaratmak konularında bocalamaya başlamıştı. Bunun üzerine Dorsey ve Willams, Twitter’a bir yönetici bulmak için harekete geçti. İlk baktıkları yönetici ise önceki gün şirketten ayrılan Dick Costolo’dan başkası değildi. O dönemde Google’da çalışan Costolo, apar topar Twitter’ın operasyonlarından sorumlu başkan (COO) olarak şirkete getirildi. O dönemde henüz emekleme aşamasında olan Twitter’ın potansiyeli henüz tam olarak ortaya çıkmamıştı. Bu yüzden Google gibi bir Silikon Vadisi devinden mikroblog sitesine gelen Costolo, oldukça ses getirmişti.

Haberin Devamı

GELİRLERİ İKİYE KATLADI

Costolo, 2010 yılında Twitter’a gelişinin üzerinden henüz bir yıl bile geçmeden şirketin CEO’su oldu. O güne kadar şirketi yöneten Dorsey ve Willams, “Artık Twitter’ı geliştirmeye odaklanmamız lazım” diyerek şirketi yönetmeyi bırakıp, artık tamamen Twitter’a odaklanmayı başladı. Bunun üzerinden çok fazla geçmeden Twitter, yeni arayüzü ve özellikleriyle kullanıcılara sunuldu. Costolo ise tamamen gelire odaklanmış ve şirketin iş modellerini arttırmayı gözüne kestirdi. Costolo’nun ilk ortaya attığı gelir modeli ‘sponsorlu içerik’ oldu. O dönemde öngörülü bir karara imza atan Costolo, şirketin 2010 yılında 28 milyon dolar olan geliri 2011’de 160 milyon dolara kadar çıkarmayı başardı. İşin aslına bakacak olursak Costolo, Twitter’ın gelirlerini her yıl iki katına çıkardı. Costolo döneminde Twitter’ın geliri 2012 yılında 316 milyon dolar, 2013 yılında 664 milyon dolar, 2014 yılında ise 1.4 milyar dolara kadar ulaştı.

Haberin Devamı

İSTİFA İLE YÜKSELDİ

Costolo’nun başarılı olamadığı tek konu şirketin kârlılığıydı. Costolo döneminde Twitter’ın tek bir çeyrek bile kâr edememesi, 2013’te halka açılan şirketin borsadaki yatırımcılarının en büyük derdi oldu. Twitter, Costolo’nun CEO olduğu ilk yıl 62 milyon dolar zarar etmişti. Bu rakam da her geçen dönem arttı. Twitter, 2011’de 128 milyon dolar, 2012 yılında 79 milyon dolar, 2013 yılında 602 milyon dolar ve geçen yıl ise 576 milyon dolar zarar etti. Bu da Costolo’nun en büyük kabusu haline dönüştü. Twitter’ın her çeyrekte açıkladığı mali tablolardan sonra şirketin borsadaki hisseleri, her geçen dönem artan gelir ve kullanıcı sayısına rağmen çakılıyordu. Önceki gün ise Costolo’nun şirketten 1 Temmuz itibariyle ayrılacağının duyurulmasından sonra ise Twitter hisselerinin yüzde 3 artması ise Costolo’nun Twitter’da geçirdiği zor dönemleri en iyi şekilde açıklıyor.

Haberin Devamı

GEÇİCİ CEO DORSEY OLDU

DICK Costolo’nın şirketten ayrılmasından sonra Twitter’ın CEO’luk pozisyonuna geçici olarak Jack Dorsey getirildi. İlk defa Twitter’ın CEO’luk koltuğuna oturan Jack Dorsey, aynı zamanda şirketin yönetim kurulu başkanlığını da yapıyor. Paylaşılan bilgilere göre ise Dorsey, CEO’luk yaptığı süre boyunca Twitter’den ‘0’ dolar maaş alacak. Bunun yanı sıra Twitter’ın yeni CEO’sunun kim olacağı ise merak edilen konuların başında geliyor.

Kullanıcı sayısında rakiplerinin gerisinde kaldı

SOSYAL ağlar arasında kıyasıya bir kullanıcı kazanma yarışı devam ederken Twitter CEO’sunun başarısızlıklarından biri de kullanıcı sayı büyümesindeki yavaşlama olarak gösteriliyor. Costolo, Twitter’a girdiğinde ilk kez sosyal paylaşım sitesinin 30 milyon civarında kullanıcısı bulunuyordu. Costolo döneminde Twitter’ın kullanıcı sayısı 2015 başı itibariyle yaklaşık 284 milyona ulaştı. Ancak Twitter’ın rakipleri bu rakama çok daha hızlı bir şekilde erişti. 2004 yılında kurulan Facebook’un 2010 yılında yaklaşık 431 milyon kullanıcısı vardı. Facebook’un şu anda kullanıcı sayısı 1.4 milyar. Instagram ise Twitter’ından sonra kurulup Twitter’ı sollayan paylaşım platformlarından. 2010 yılı sonunda kurulan Instagram aradan geçen 5 yılda 300 milyon kullanıcıya ulaşarak Twitter’ı geçti. Bu tablonun da Costolo’nun gidişinde önemli rol oynadığı ifade ediliyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!