Oluşturulma Tarihi: Mayıs 30, 2005 01:46
TAV, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın temel atarken inşaat süresini üç yıldan iki yıla düşürdüğü Esenboğa Hava Limanı’nda mahcup olmamak için 24 saat mesai yapıyor. TAV Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, ‘Mahcup olmayacağız; gelecek yıl 29 Ekim’de terminali hizmete açacağız’ dedi.
BAŞBAKAN Recep Tayyip Erdoğan’ın pazarlıkla yapım süresini üç yıldan iki yıla çektiği Ankara Esenboğa Havalimanı terminal binasının inşaatı tam hızla sürüyor. İstanbul
Atatürk Havalimanı’ndan sonra Esenboğa Havalimanı’nı da işletecek olan TAV’ın Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, kimseye mahcup olmadan terminali gelecek yıl 29 Ekim’de hizmete açacaklarını söyledi. Hürriyet Ankara Temsilci Yardımcısı
Şükrü Küçükşahin ve Foto muhabiri
Selçuk Şenyüz’le birlikte terminal inşaatı üzerinde helikopter turu atan Akın, Ankara’nın havalimanı bakımından makus talihini yenme şansının kendilerine kalmasından büyük mutluluk duyduğunu belirtti.
Akın, hem bu proje, hem de TAV’la ilgili şu değerlendirmeleri yaptı:
MAHCUP OLMAYACAĞIZ:
Sayın Başbakan’a söz verdik, işi iki yılda bitireceğiz. Bu nedenle 24 saat çalışıyoruz. İyi bir ekiple bu işin üstesinden geliyoruz. Ne mahcup olacağız ne de kimseyi mahcup edeceğiz. Bu projede bizim için en önemli yön, 12 yılla, Cumhuriyet tarihinin en uzun vadeli proje finansmanını kullanıyor olmamızdır. Terminalin 188 milyon
Euro’ya çıkacağını hesaplıyoruz. Finansmanın yüzde yüzü Alman HVB bankasınca yapıldı. Bu finansman olanağı doğmasaydı Yap-İşlet-Devret de olamazdı. Çünkü Ankara’nın yolcu trafiği son derece düşük, yıllık 1 milyon.
DÜNYA FİRMASI OLDUK:
İşletmeyi 16 yıl üstleniyoruz. Verdiğimiz söz gereği üç yıl yerine iki yılda terminali hizmete sokmaya çalıştığımız için bunun getirdiği ek bir maliyet var. Buna rağmen gelecek yılın 29 Ekim’inde açılışı yapacağımızı rahatlıkla söyleyebilirim. TAV artık bir dünya firması olmuştur. Avrupa’da sektörün en önde gelen firmalarındanız, dünyada ise sektörde bizi tanımayan yok. Bunun altında 5 yıllık emek var. Atatürk Hava Limanı şartnamesinde o liman tarif ediliyor. Tabi limanı da şu anda biz işletiyoruz. Öyle olunca sanki şartname bizi tarif ediyor. Ama TAV’ın yerinde bir Fransız firma olsaydı, onu, bir Türk firması olsaydı onu tarif ederdi de denebilirdi.
TAV’IN V’Sİ: Cumhuriyet tarihinin bütün ihaleler böyle olmuştur. Benzer işi yapan firmalar çağrılır. Bakın çok büyük bara, yol ihalelerine biz de kabul edilmiyoruz. Yeterli görülmediğimiz için belge verilmiyor, bize de. TAV adının V’si nereden geliyor. 1997 yılında İstanbul için ihaleye girerken bizim yeterliliğimiz olmadığı için Avusturya Vien’i ortak aldık. Şartname gereği böyleydi. Onlar işi biliyordu, tecrübelerini aldık. Normali bu. Bugün de ihaleye benzer işi yapan yabancı ortak alan herhangi bir Türk firması da katılabilir. Bunun önünde hiçbir engel yok.
DAHA DA BÜYÜYECEĞİZ: Atatürk’e ilaveten Esenboğa Hava limanını da alarak sektördeki iddiamızı ortaya koydu. Bu sektörden ayrılmayacağımızı, daha da büyüyeceğimizi gösterdik. Yurtiçindeki tüm ihalelere katılacağız; ama yurt dışında da önemli ihalelere teklif veriyoruz. Halen Hindistan’da Bombay ve Yeni Delhi, Katar’da Doha, Yemen’de Sana, Tunus’ta Enfida ve Ukrayna’da Kiev havalimanları için teklifler verdik, iddialıyız da.
İstanbul hızın, Ankara dinginliğin sembolü ESENBOĞA Havalimanı inşaatı Proje Müdürlüğünü yürüten 1988 İTÜ Mimarlık Fakültesi mezunu Nuray Demirer, İstanbul Havalimanı’nın hızı, Esenboğa’nın ise dinginliği ve doğayı sembolize edeceğini belirtti. Betonarme işinin sürmesi nedeniyle şu anda 850 işçi ile çalıştıklarını belirten Demirer, şunları söyledi:
HAYATI ŞANTİYEDE: Ancak ince işçiliğe geçişle birlikte sayı giderek artacak ve sonunda 2 bin 500’e ulaşacak. Tüm personel gibi ben de 24 saatimi şantiyede geçiriyorum. Loga tamamlar gibi binanın yükselmesinden büyük mutluluk alıyoruz. Güzel bir sanat eseri ortaya çıkaracağımıza inanıyoruz. Terminalin iç ve dış hat girişleri simetrik; ama iç kısımlarının çok farklı olacak.
SEMBOLLER: İstanbul Havalimanı’na girdiğinizde hızın sembollerini hissedersiniz. Ama burada, dinginliği hissedeceksiniz. Doğadan kopmayan, içeri girildiğinde yeşillikler görülen, dışarı bakıldığında doğa ile iç içelik hissedilen bir konsept olacak. Miramızı Ercan Çoban’ın ifadeleriyle de, Esenboğa vadisinin binanın içinden de en iyi şekilde hissedecek; içeri giren de dışarı bakan da doğayı görecek.
Terminalin özellikleri
Esenboğa Havalimanı inşaatı tamamlandığında ortaya, 183 bin metrekaresi terminal, 110 bin metrekaresi otoparkı, 20 bin metrekaresi de bağlantı yolları olmak üzere 313 bin metrekare büyüklüğünde 830 metre uzunluğunda bir bina çıkacak.
367 bin metreküp beton kullanılacak olan inşaatta her gün için 2 bin metreküp beton dökülecek.
127 bin metrekare granit de kullanılacak olan yeni terminal için 225 bin metrekarelik apron yapılacak.
18 bin 758 ton demir kullanılacak olan 18 körüklü terminalle ilgili diğer bazı rakamlar da şöyle: 267 bin 200 metreküp beton, 8 bin 126 ton çelik imalat, bin 666 ton vadi çatı, 1125 ton döşeme.
İstanbul bizim için referans oldu
HAMDİ Akın, İstanbul’da maddi olarak çok bir şey kazanmadıklarını belirterek, şöyle konuştu: ‘Ama bize kazandırdığı referans büyük oldu. Birçok ülkede işi geliştirme olanağını bu sayede bulduk. Çok büyük kadrolar kurduk. Bugün dünyanın herhangi bir ülkesinden bize teklif gelse, iki gün içinde en az üç teknik elemanı oraya gönderebilecek düzeye geldik; kadroları yetiştirdik daha da geliştiriyoruz. Bu nedenle her gün çalışmak zorunda olmayan ciddi sayıda bir eleman istihdamı da yapıyoruz.’