Enis BERBEROĞLU
Oluşturulma Tarihi: Mart 30, 2004 01:35
Hükümet seçim meydanlarında başını ağrıtan teşvik yasasında makyajla kapsamı genişletmeye hazırlanıyor. Teşviğin ana kriteri olan milli gelir hesaplarında illerdeki baraj ve santrallerin geliri hesaba alınmayacak.
Bazı illerde nüfus rakamı artırılarak kişi başına düşen milli gelir azaltılacak. Böylece örneğin teşvik yasasına daha ilk günden itibaren haklı eleştiriler yönelten TOBB Başkan Vekili Mehmet Balduk'un temsil ettiği Kahramanmaraş ve Elazığ gibi iller de kapsama alınacak.
Mehmet Balduk'a İstanbul'daki TOBB Zirvesi'nde rastladık:
- Gözünüz aydın Maraş da kapsama alınıyormuş.
- Ben de duyuyorum ama asıl itirazın Kahramanmaraş'a yapılan haksızlığa değil ki.
- Nedir diğer eleştirileriniz?
- Hükümet neyi, nerede teşvik edeceğine karar vermeli. Örneğin Güneydoğu'daki sınır illerini İran, Irak ve Suriye ile ticarete mi yönlendirmek istiyor, bu ülkelerin talebine göre teşvik verilmeli.
Aynı şekilde Karadeniz teşviklerinde Gürcistan, Ukranya ve Rusya ile ticaret mutlaka göz önüne alınmalı.
- Böyle yapılmazsa?
- Yapılmazsa kötü olur. Çünkü zaten ayakta zor duran bazı sanayilere komşu ilde yüzde 50 ucuz elektrik, ucuz istihdam imkanı verilirse fabrikalar kapanır.
Sanayinin kurmay öğrencileri umutlu
KOCAELİ'nde yani Türk imalat sanayinin merkezinde kurmay işgücü yetiştiren Teknik Eğitim Fakültesi'ni ziyaret ettik. Bir salon dolusu öğrenciyi dinledik, gelecekle ilgili beklenti ve korkularını not aldık.
Umutlular, çünkü gelişen Türk sanayisinde istihdam olanaklarının artacağının farkındalar. Endişeleri var, çünkü ne teknisyen, ne de mühendis kadrosuyla iş bulamazlar, düz işçilik içinse fazla eğitimliler.
Teknik liselerdeki öğrenci sayısı üniversiteye girişte farklı katsayı uygulaması nedeniyle düştü. Milli Eğitim Bakanlığı'nın teknik öğretmen ihtiyacı da azaldı. Teknik Eğitim mezunlarının öğretmenlik şansı çok az.
ONUR SÜRÜCÜ (24)-Elektrik-4:
Kocaeli'deki sanayi tesislerinde bizim üniversite mezunlarının payı yüzde 38. Büyük kuruluşlar daha donanımlı üniversitelerden eleman seçiyor. Ama aramızdan şanslılar da çıkmıyor değil. Arkadaşım Dinçer Aydın Fransa'dan iş teklifi aldı. Bu akşam uçuyor.
ERGÜN ESER (20) Otomotiv-3:
Ben gelecekten umutluyum. Sadece öğretmenlik değil, Açık Üniversite'de iktisat da okuyorum. Bana sorarsanız teknik eğitim ve mühendislik eğitimi neredeyse aynı. Otomotiv sanayi hem üretim, hem iç satış hem de ihracatını her yıl katlıyor. Ünlü şirketler Türkiye'ye geliyor.
MUSTAFA KOÇYİĞİT (22)-Otomotiv-3:
Honda'da staj yaparken mühendisler ‘‘okulda öğrendiklerin önemli değil biz burada seni yeniden eğiteceğiz’’ dedi. Çünkü şu anda şirketlerde kullanılan programları görmüyoruz. Sadece iki yıl yabancı dil okuduk. O yüzden ben gelecekle ilgili o kadar iyimser değilim.
CÜNEYT TAYLAN (23)-Elektronik-3:
En büyük sorun hiçbirimizin öğretmen olarak çalışamaması. Şu ana kadar dört fabrikada staj yaptım. Kent Gıda'da bana ‘‘teknik öğretmen ihtiyacımız yok, ancak teknisyen olabilirsin’’ dediler. Dolayısıyla kariyerimizin sınırı daha ilk günden belli.
EMRE ÜNLÜ (23)-Otomotiv:
Ford'un otomotiv okulundaki imkanlar bizimkinden daha iyi. Bizde neden ARGE yok anlayamak zor. İş için başvunruğumuz Fabrikalarda sınıfımız yok. Ne mühendis, ne de teknisyen olabiliyoruz. sadece eğitim departmanlarında iş var. O da en fazla 3 kişi.
GÜNAY BAHÇECİ (23) Bilgisayar-4:
Babamın işi gereği küçük yaşta çalışma hayatına girdim. Diplomanın üstündeki isim o kadar da önemli değil. Mühim olan kendini yetiştirip geliştirmek. Mesela Ford Otosan bilgisayar öğretmeni olarak 30 kişiyi istihdam amacıyla bize yazı yolladı.
ANINDA YANIT
YÖK değişirse onları mühendis yaparız
MİLLİ Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik Kocaeli Üniversitesi'nde rastladığımız öğrencilerin sorun ve taleplerinin gayet iyi farkında. Çünkü eski adı Teknik Öğretmen Okulu olan bu kurumların mezunları örgütlü.
Bakan kendisine bir kez daha ilettiğimiz talepler için şunları söyledi: ‘‘Teknik öğretmen alamıyoruz. Çünkü katsayı engeli nedeniyle bu okullarda 6 ila 12 öğrenciye bir teknik öğretmen düşüyor. Üniversiteye katsayı uygulaması değişir ve şu anda yüzde 60 olan düz lise tercihinden yüzde 10-15'lik payı teknik liselere kaydırabilirsek yeniden öğretmen ihtiyacımız doğar.’’
- Sanayide özel bir kota yaratmayı düşünüyor musunuz?
- Serbest ekonomide iş dünyasına koşul dayatmak hem güç hem de yanlış olur. Bunun yerine YÖK yasasında istediğimiz değişikliği yapabilirsek bu öğrencilere mühendislik formasyonu kazandırabiliriz.