Bankaların kart ücretine dava

Güncelleme Tarihi:

Bankaların kart ücretine dava
Oluşturulma Tarihi: Mart 13, 2007 13:53

Tüketiciler Birliği, içinde bankaların istediği kart ücretini alabileceklerinin de yer aldığı Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun (BDDK), Banka Kartları ve Kredi Kartları Yönetmeliği'ne hukuka aykırlık gerekçesiyle iptal için davası açacak.

Tüketiciler Birliği Genel Başkan Yardımcısı Kemal Özer, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun (BDDK), Banka Kartları ve Kredi Kartları Yönetmeliği ile tüketicinin yanında değil güçlünün yanında yer aldığını ileri sürdü.

Özer, yaptığı açıklamada, 5464 Sayılı Banka Kartları Ve Kredi Kartları Kanununun yayınlanmasından bu yana 1 yıldan fazla süre geçtiğini, ancak BDDK'nın Banka Kartları Ve Kredi Kartları Hakkında Yönetmeliğini bu süre sonunda yayınladığını söyledi.

Yönetmelikte sunulduğu iddia edilen bir çok hükmün zaten kanunda bulunduğunu ifade eden Özer, şunları kaydetti:
“Ancak yönetmeliğin 17 ve 18. maddesi, tüketiciyi adeta köşeye sıkıştırmaktadır. Bankalar, kredi kartı ücretini hukuki zemine taşımaya tüketiciden kira öder gibi ücret almaya çalışıyor. Bunun için de BDDK'ya baskı yapıp istedikleri gibi bir yönetmelik çıkardılar. Öncelikle banka ile tüketici arasında imzalanan sözleşmelerde kart ücreti bölümü boş bırakılmıştı. Bankalar boş olduğu için dilediği ücreti yazıp tüketiciden aldı. Mahkemeler, açılan davalarda bölümün boş bırakılmasını 'ücret alınamaz' anlayışıyla tüketicileri haklı buldu.”

“18. MADDE BÜYÜK BİR TUZAK...”

Bu yönetmeliğin 17. maddesi ile bankaların, kart ücretlerini sözleşmede belirtebileceğini ve 18. madde ile de sözleşmede istediği artışı yapabileceğini öne süren Özer, 18. maddenin (Kredi kartı sözleşmelerinde yapılacak değişiklikler kart hamiline hesap özeti ile bildirilir. Bu değişiklikler bildirimin yapıldığı döneme ilişkin son ödeme tarihinden itibaren hüküm ifade eder. Bildirimin ait olduğu döneme ilişkin son ödeme tarihinden sonra kartın kullanılmaya devam olunması halinde, sözleşmede meydana gelen değişikliklerin kabul edildiği addolunur' hükmünün yer aldığını kaydetti ve “Bu hüküm hukuksal açıdan faciadır. Dünyanın hiçbir yerinde banka ile tüketici arasında sözleşme tek taraflı olarak değiştirilemez. Bu kanunlara göre suçtur” görüşünü dile getirdi.

BANKA, İSTEDİĞİ KART ÜCRETİNİ ALABİLECEK

Bu maddelerle bankaların ücret bölümüne önce düşük bir miktar yazacağını, daha sonra 18. maddeye dayanarak ister aylık ister yıllık artışlarla kart ücretini istediği düzeye çıkaracağını savunan Özer, “Tüketici de her ay kullandığı ve borçlu olduğu için kartı iade edemeyecek. Sonuçta oturduğu eve kira öder gibi bankaya kart parası ödeyecek. Bu kabul edilemez” dedi.

Tüketicilerin mahkemelerden kredi kartı ücretlerinin haksız olduğu yönünde kararlar almaya başlamasıyla, banka lehine yeni bir yönetmeliğin yayınlanmasını anlayamadıklarını belirten Özer, BDDK'nın banka kartları ve kredi kartları yönetmeliği ile tüketicilerin yanında değil güçlünün yanında yer aldığını öne sürdü.
Söz konusu yönetmelikle kart ücretlerinin bankanın keyfine bırakıldığını ifade eden Özer, “Dünyanın hiçbir yerinde bankalar kart ücreti almıyor. Türkiye'de ise kanunla yasal hale getiriliyor. Yönetmelik, hukuka aykırıdır. Tüketiciler birliği olarak yönetmeliğin iptali için dava hazırlıklarına başladık” diye konuştu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!