Banka kartı cahili çıktık

Güncelleme Tarihi:

Banka kartı cahili çıktık
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 24, 2003 00:00

Visa AB Bölgesi adına Türkiye'de yapılan araÅŸtırma, ‘‘banka kartı cahili’’ olduÄŸumuzu ortaya koydu. VISA Türkiye Genel Müdürü Berna Ãœlman, Türkler'in banka kartlarını geliÅŸmiÅŸ ülkelerin tersine alışveriÅŸ yaparken deÄŸil, sadece ATM'lerden para çekmekte kullandıklarını söyledi.Visa Türkiye'nin yeni Genel Müdürü Berna Ãœlman, Türkiye'de ulaşım ve ıvır zıvır yani kira, ekmek, gazete gibi temel harcamaların nakit parayla karşılandığını belirterek, ‘‘Süpermarket harcamaları kredi kartı, eÄŸitim harcamaları ise çoÄŸunlukla senet yoluyla yapılıyor’’ dedi. Ãœlman, Türkler'in banka kartlarını geliÅŸmiÅŸ ülkelerin tersine sadece ATM'lerde kullandıklarını ve alışveriÅŸte kullanmadıklarını söyledi.Visa AB Bölgesi adına Türkiye'de yapılan ve Türk tüketicilerinin harcama alışkanlıklarını ortaya koyan araÅŸtırmanın sonuçları dün düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı.Banka kartlarının her zaman ATM kartı olarak algılandığını, alışveriÅŸte kullanılacağının bilinmediÄŸini belirten Ãœlman, banka kartının kredi kartı kabul eden her yerde geçtiÄŸine dikkat çekti. Ãœlman, Türkiye'de 12 bin 500 ATM'ye karşı 600 bine yakın POS makinası bulunduÄŸunu, banka kartı konusunda bilgi eksikliÄŸi nedeniyle, bu kartların yüzde 99.5 oranında ATM'lerden nakit çekimi için kullanıldığını kaydetti.AB'DE YÃœZDE 60Avrupa BirliÄŸi'nde banka kartının alışveriÅŸte kullanım oranı yüzde 60 iken bunun Türkiye'de yüzde 0.5 olduÄŸuna dikkat çeken Ãœlman ÅŸunları kaydetti: ‘‘Türkiye ATM'lerinden yılda 11 milyar Euro çekiliyor. Bugün Türkiye yüzde 77 oranında nakit kullanıyor. Bunu düşürmenin en önemli yöntemlerinden biri banka kartının alışveriÅŸte kullanımı. Banka kartının artıları para üstünü beklemiyorsunuz, harcama takibi olanağı elde ediyorsunuz. Daha iyi bütçe kontrolü oluyor, güvenlik ve küresel kullanım olanağı var.’’Türkiye'de ulaşım ve ıvır zıvır yani kira, ekmek, gazete gibi temel harcamaların nakit parayla karşılandığını belirten Ãœlman, ‘‘Süpermarket harcamaları çoÄŸunlukla kredi kartı ile yapılırken, eÄŸitim harcamaları çoÄŸunlukla senet yoluyla yapılıyor. SaÄŸlık harcamaları ve temel dayanıklı tüketim malları da nakit yoluyla ödeniyor. KiÅŸisel bakım, giyim, eÄŸlence gibi isteÄŸe baÄŸlı harcamalardakredi kartı kullanılıyor. Genç kesim için iletiÅŸim, ulaşım, eÄŸitim ve eÄŸlence yaÅŸamsal harcamalar arasında yer alıyor ve nakit ile gerçekleÅŸiyor’’ dedi.YÃœZDE 99.5 NAKÄ°T ÇEKÄ°YORVisa'nın kiÅŸisel tüketim harcamalarındaki paylarını yüzde 6'dan yüzde 12'ye çıkarmak istediklerini belirten Ãœlman bir baÅŸka soru üzerine de Türkiye'deki bankaların sundukları ürünlerin pek çoÄŸunun AB pazarlarını kıskandıracak durumda olduÄŸunu anlattı. Türk ekonomisinin son derece iyi gittiÄŸini belirten Ãœlman, ‘‘Alınan önlemlerin yürüdüğünü görüyoruz, yatırımlarımıza devam ediyoruz. Ä°ngiltere'deki ekiplerimizin de bakışı bu ÅŸekilde’’ dedi.Türkler ‘taksitli ödeme sistemi’ne sıcak bakıyorBerna Ãœlman, araÅŸtırma sonuçlarına göre, Türk tüketicisinin borçlanmayı sevmediÄŸini, kredi kartına olumlu baktığını, gününde ödediÄŸi sürece borç olarak görmediÄŸini belirtti. Ãœlman, ‘‘Tüketici faiz ödenen her ÅŸeyi borç olarak niteliyor. Bundan ötürü nakit çekimleri borç olarak kabul ediyor. Genelde borcuna sadık. Geri ödeyebileceÄŸi borçlar altına giriyor, girmek istiyor. Bütçe kontrolü istiyor. Bütçe kontrolüne olanak saÄŸladığı için taksitli ödeme sistemlerine daha sıcak bakıyor’’ dedi. Tüketicinin finansal getirilerin artırılması, ek kaynak elde etme,kayıt tutma, güç ve prestij arayışı gibi talepleri karşısında kredi kartı kullanmayı tercih ettiklerini belirten Ãœlman, nakit tercih etme nedenlerini ise riskten kaçınma, huzurlu olma ve gizlilik olarak sıraladı. Türk tüketicisinin ‘Osmanlı freni’ varVisa Türkiye Genel Müdürü Berna Ãœlman, Türk tüketicisinin savunmacı ve ilerici etkiler arasında gidip geldiÄŸini bildirdi. Ãœlman, ‘‘Savunmacı etki, kontrol mekanizmasını sabitleyen temel faktörler, gelenekler dahilinde otoriteye duyulan saygı, Osmanlı tarafımız. Ä°lerici etkiler, özellikle 1980'li yıllardan itibaren ivme kazanan liberalizasyon ve batılılaÅŸma olgusu, tüketiciyi harcama yapma konusunda cesaretlendiriyor’’ dedi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!