Güncelleme Tarihi:
Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası'nın (EBRD), British Petrol (BP) şirketinden destek ve talep geldiği takdirde, Bakü-Ceyhan boru hattı projesinin finansmanına katılabileceği bildirildi.
EBRD Birinci Başkan Yardımcısı Charles Frank New York Columbia üniversitesi Enerji, Deniz Taşımacılığı ve Kamu Politikasi Merkezi'nde düzenlenen bir toplantıda yaptığı açıklamada, "BP-Amoco şirketinin, Bakü-Ceyhan projesinin ekonomik açıdan yaşayabilir olduğuna inandığını" kaydetti. Frank, "BP yöneticileri, yeni hesaplamalarla maliyeti 2.7 milyar dolar olarak belirlenen projenin ekonomik açıdan karlı olabileceği sonucuna vardı" şeklinde konuştu.
Gerçekleştiğinde, Bakü-Ceyhan boru hattından günde 1 milyon varil petrol taşınması öngörülüyor. BP'den önce Chevron adlı Amerikan şirketi de, projenin mühendislik hizmetlerinin yapılabilmesi için 100 milyon dolarlık projeye katılacağını açıklamıştı.
EBRD Başkan Yardımcısı Frank, "Banka'nın projeye katılmasının, Bakü-Ceyhan hattının, Karadeniz yoluyla taşınacak petrolden daha ucuza malolacağının kesinleşmesi koşuluna bağlı olduğunu" söyledi.
Konuşmasında, "İran üzerinden geçecek olan hattın en ekonomik çözüm olduğunu" da savunan Frank, "bununla beraber, ABD yaptırımlarının, İran'ın altyapı ve petrol sanayiine yatırım yapmalarını engellediğini" sözlerine ekledi.
Bakü-Ceyhan projesinin gerçekleşmesi amacıyla oluşturulan çok-uluslu konsorsiyoma üye olan şirketler şunlar: SOCAR (Azerbaycan) yüzde 50, BP yüzde 25.41, UNOCAL yüzde 7.48, Statoil (Norveç) yüzde 6.37, Türkiye Petrolleri A.O. yüzde 5.02, İtochu (Japonya) yüzde 2.92, Ramco (İngiltere) yüzde 1.55, ve Delta Hess yüzde 1.25.