Güncelleme Tarihi:
İstanbul'da dün başlayan Üç Denizin Hikayesi: Uluslararası Enerji Konferansı'nın bu sabah basına kapalı gerçekleştirilen bölümünde, Asyave Doğu Akdeniz bölgelerinde enerji konusundaki gelişmeler ele alındı.
Michael Townshend, sabahki oturumda yaptığı sunuma ilişkin basın mensuplarına yaptığı açıklamada, Bakü-Tiflis-Ceyhan Projesi'nin ayrıntılı mühendislik çalışmalarının tamamlanmak üzere olduğunu belirtti.
Projenin maliyetinin 3 milyar doların altında olduğunu bildiren Townshend, ''Finansmanın yüzde 30'u özkaynak, yüzde 70'i kredi ile karşılanacak. Kabaca 2 milyar dolarlık bir finansmana ihtiyaç var'' dedi.
Townshend, Azeri Çırak-Güneşli yataklarındaki varilin maliyetinin 3.30 dolara karşılık geldiğini, bunun da Hazar çıkışlı petroller içinde en rekabetçi maliyetlerden biri olduğunu ve bu sayede birkaç ayiçerisinde projeye yeni yatırımcıların çekildiğini kaydetti. Michael Townshend, şunları söyledi:
PROJE ARTIK TİCARİ, FİNANSE EDİLEBİLİR BİR PROJE
''Proje artık ticari, finanse edilebilir bir proje. Projenin anahtar kreditörleri ile bir süredir görüşmeler yapıyoruz. Bu kreditörler IFC, Avrupa Yatırım ve Kalkınma Bankası, başlıca ihracat kredi ajansları, risk sigortacıları ve ticari bankalar. Bugüne kadarki gelişmeler çok iyi düzeyde. Bu fonları, gelecek yıl başlarında almamamız için bir neden göremiyoruz.''
Proje kapsamında gelecek birkaç hafta içinde çelik konstrüksiyon ve başlıca pompa istasyonlarının siparişini vereceklerini bildiren Townshend, birkaç ay sonra da boru döşenmesine ilişkin son değerlendirmeleri tamamlayarak, bununla ilgili başlıca anlaşmaları, Türkiye-Azerbaycan ve Gürcistan'da yapacaklarını belirtti.
10 BİN KİŞİ EĞİTİLECEK
''Kazak petrolü lazım olacak mı?'' sorusu üzerine Townshend, Bakü-Tiflis-Ceyhan Projesi'nin tamamıyla ekonomik ve yalnızca Güneşli-Çırak petrolü üzerine kurulu olduğunu ifade ederken, ''Eğer ENI ve TOTAL-FINA-ELF firmaları daha sonra Kaşagan petrolünü eklerse, boru hattını daha da ekonomik hale getirir. Ama bunun projenin daha ileriye gidip gitmeyeceği konusunda bir etkisi olmayacaktır'' dedi.
Michael Townshend, projenin inşaat takvimine ilişkin şu bilgileri verdi:
''Bu yılın son çeyreğinde başlıca boru hattı müteahhitlerini sahaya kaydıracağız. Çok sayıda personel yerleştirilecek ve eğitilecek. Yaklaşık 10 bin kişi. Bu yıl sonunda borular taşınmaya başlanacak. Bu arada yolları ve demiryollarını inşa etmeye başlayacağız. Gelecek yıl mart ayı gibi fiziki inşaatı başlatmış olacağız, Bu 2004 ortasına kadar sürecek. Ondan sonra hattın test edilmesi sürecini başlatacağız ve hattı petrol ile dolduracağız. Sadece hattı doldurmak için 10 milyon varil petrol gerekecek. Tam işletmeye 2005 başlarında hazır olacak.''
YENİ ORTAKLAR ALMAK ÇOK ZOR
Bir gazetecinin, ''Yeni ortaklar bekleniyor mu?'' sorusuna Townshend, projenin yüzde 100 ortaklık yapısının tamamlanmış durumda olduğunu bildirerek, ''Bu aşamada, yeni ortakları almak gerçekten çok zor. Olanaksız değil ama çok zor'' diye konuştu.
Michael Townshend, başka bir soru üzerine de projede risk görmediklerini, sadece çok zor bir coğrafyada olduğu için teknik sorunlar çıkabileceğini kaydetti.
Bakü-Tiflis-Ceyhan boru hattına paralel Şahdeniz Doğalgaz Boru Hattı'na ilişkin bir soru üzerine Townshend, ''Bununla ilgili bu yılki beklentilerimiz şirket onaylarıdır. Hattın inşası Bakü-Tiflis-Ceyhan ile aynı zamanda sürecek'' dedi.