Güncelleme Tarihi:
BU bayramda bir kilo kaliteli fıstıklı baklavanın maliyeti 600 liraya çıkınca, sektör temsilcilerinden kilosu 150-200 liradan satılan baklavalar için uyarı geldi.
Hürriyet’e konuşan Baklava ve Tatlı Üreticileri Derneği (BAKTAD) Başkanı Mehmet Yıldırım, bu Ramazan Bayramı’nda baklava fiyatlarının geçen yıla göre yüzde 80 civarında arttığını; bir kilo cevizli baklava fiyatının 600-650 TL’ye, bir kilo fıstıklı baklavanın ise 750-850 liraya ulaştığını söyledi.
“Fiyatlar böyle ama gerçek bir baklavanın hesabı da ortada” diyen Yıldırım, maliyet kalemlerini tek tek sıraladı. Yıldırım, “Bir kilo baklavada 150 gram fıstık, 250 gram tereyağ kullanılır” dedi ve şöyle devam etti: “150 gram fıstık zaten 142.5 lira. 250 gram yağ ise 125 lira. Yani sadece iki kalemdeki maliyet 267.5 TL. Buna un, şeker, yumurta, ambalaj maliyeti, işçilik ve işletme giderleri de eklendiğinde bir kilo fıstıklı baklavanın maliyeti, işletmeye göre değişmekle birlikte 600 TL’ye çıkıyor.”
‘BİR DİLİMDEN SONRA KESİYORSA...’
Peki bu fiyatın altında satılan baklavanın içeriğinde neler var? Yıldırım’ın yanıtı şöyle: “Çok yüksek oranda şeker, şerbet var.”
Kilosu 150-200 TL’den satılan baklavalar konusunda vatandaşı uyaran Yıldırım, “Baklavanın fiyatını belirleyen, içindeki hammaddenin fiyatı ve kalitesidir, bunun dışında da işçiliğidir. Bazıları çok düşük oranlarda tereyağı ve bunun yanında kalitesiz ceviz ve fıstık kullanıyor. Ancak vatandaş şunu bilmeli: Baklavayı yediğinizde boğazınızı yakmamalı, ağır gelmemeli. Bir dilimi yediğinizde rahatlıkla ikinci dilimi yiyebilmeniz lazım. Dolayısıyla kaliteli baklavadaki şeker oranı standartlara uygun bir şekilde az iken ucuz baklavaların şeker oranı çok yüksektir” diye konuştu. Yıldırım bu nedenle, tüketicilerin bildiği, güvendiği yerlerden alışveriş yapmalarını tavsiye etti.
FISTIK YERİNE BOYA
Hürriyet’e konuşan Seyidoğlu Gıda Genel Müdürü Mehmet Göksu da, “Piyasadaki iyi, kaliteli bir fıstıklı baklava geçen yıl Ramazan bayramı döneminde 400-450 TL civarındaydı, bu yıl 700-750 TL aralığında değişiyor” dedi. Merdiven altı üretimdeki türlü hilelere dikkat çeken Göksu, “Fıstıklı baklavada bezelye ya da fıstığın boyasını kullananlar var” uyarısında bulundu.
SATIŞLARDA DÜŞÜŞ BEKLENTİSİ
Peki, bu yıl artan fiyatlar satışlara nasıl yansıdı?
BAKTAD Başkanı Mehmet Yıldırım’ın verdiği bilgiye göre, ramazan boyunca yapılan baklava satışları bir önceki yıla kıyasla yüzde 20-25 civarında arttı. Ancak 9 günlük bayram tatilinin başlamasıyla birlikte satışlarda ciddi düşüşler yaşanıyor.
“Uzun tatil büyük şehirleri boşaltınca satışlar da düştü maalesef” diyen Yıldırım, “Arefe günü siparişlerinde çok sert düşüş var. Geçen hafta cuma gününden sonra satışlar gerilemeye başladı” dedi.
Hürriyet’e konuşan Seyidoğlu Gıda Genel Müdürü Mehmet Göksu da, “Geçen yılki Ramazan Bayramı tatili 9 gün olmadığı için satışlar daha hareketliydi. Bu yıl hem uzun bayram tatili hem de artan fiyatların etkisiyle satışların ya geçen yılla aynı kalmasını ya da yüzde 10 gerilemesini bekliyoruz” diye konuştu.
ÇİKOLATA YERİNE LOKUM
SEYİDOĞLU Gıda Genel Müdürü Mehmet Göksu, bu yıl dünyada kakao üretiminin düşmesiyle birlikte fiyatların rekor seviyeye çıktığını da anımsattı ve bunun bayramdaki olası yansımalarıyla ilgili değerlendirmelerde bulundu. Göksu, “Bu bayramda elimizdeki stoklardan dolayı kakao fiyatlarındaki artış tüketiciye tam anlamıyla yansımadı. Bir sonraki bayramda çikolatadaki zamlar daha net hissedilecek. Misafirliğe gidilirken çikolata yerine lokum tercih edenlerin sayısının artmasını bekliyoruz” ifadelerine yer verdi.