Bakanlıkta hipermarket zirvesi

Güncelleme Tarihi:

Bakanlıkta hipermarket zirvesi
Oluşturulma Tarihi: Nisan 17, 2001 00:00


Nilgün KARATAŞ
Haberin Devamı

Esnafa destek için hipermarketlerin şehir dışına çıkarılmasına ilişkin hazırlanan tasarı bir yandan imzaların tamamlanmasını beklerken, bakanlık karşı tarafların da görüşlerini almaya karar verdi. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, önce bu hafta büyük market yöneticileri, ardından da tüketici dernekleriyle görüşecek.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Esnaf ve Sanatkarlar Genel Müdürü Akşit Ülkü tarafından görüşleri alınmak üzere Ankara'ya davet edilen, büyük market yöneticileri bugün Ankara'da tasarıya neden karşı çıktıklarını anlatacak. Tasarıya karşı çıkan bir diğer taraf olan tüketici dernekleriyle de perşembe günü toplantı yapılacak.

KAYITDIŞI EKONOMİYE DESTEK

Bugünkü toplantıya Metro-Real, Koç (Migros), Sabancı (CarrefourSa), Gima ve Tansaş yöneticileri katılarak, daha önceden hazırladıkları yazılı bir metni sunacak ve tasarının bu haliyle çıkması halinde ortaya çıkacak olumsuzları dile getirecekler. Real Hipermarketler Zinciri Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyesi Servet Topaloğlu, bugün gündeme getirecekleri konuları şöyle sıraladı:

Öncelikle işin vergi boyutu var. Oganize perekandeciler KDV'den, kurumlar vergisine, stopajdan çalışanlarının SSK primlerine kadar önemli bir vergi mükellefidir. Ankara'daki en güncel konulardan birinin devletin gelirlerinin artırılması olduğu düşünülünce, bu tasarının bu düşünceye taban tabana zıt olduğu görülür.

Bu işte bir önemli tarafta tüketiciler. Bu taslakla tüketiciye verilen mesaj, ‘Yavaş yavaş alıştığın modern alışveriş ortamını, kaliteli ürünü ve makul fiyatı senden uzaklaştırıyorum, bunları istiyorsan artık sen de şehir dışına çıkacaksın.’ Bu da tüketici haklarının ihlali anlamına geliyor.

Topaloğlu, ayrıca organize perakendecilerin kalifiye istihdam ve özellikle üretici KOBİ'lere destek olmak gibi ciddi işlevleri de bulunduğuna dikkat çekti. Topaloğlu, ‘‘Büyük marketler birçok küçük üretcinin malını kendi garantisiyle tüketiciye ulaştırıyor. Bunu bakkalların yapması imkansız’’ diye konuştu.

Tasarı ne diyor?

300 metrekare ve üzerinde kapalı alana sahip hipermarketler, ilgili kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren Sanayiv e Ticaret Bakanlığı'ndan alınacak izinle belediye imar sınırları dışına açılacak.

Halen, belediye imar sınırları içinde faaliyetlerini sürdüren 300 metrekare ve üzerinde kapalı alana sahip hipermarketler için de yasa tasarına geçici bir madde konuldu. Bu maddeye göre, bu hipermarketler kanun yürürlüğe girdikten sonra, 5 yıl içinde belediye imar hudutları dışına taşınacaklar.

5 yıllık süre içinde taşınmayanlar kapatılacak.

250 bin bakkal 140 hipermarket var

Türkiye'de organize perakendeciliğin henüz çok yeni olduğuna dikkat çeken Servet Topaloğlu, büyüklüğü 40 milyar lira olarak tahmin edilen pazarın yüzde 70'inin organize olmayan kesime ait bulunduğuna dikkat çekti. Sayısının 250 bin civarında olduğu söylenen geleneksel perakendeciye karşılık Türkiye'de sadece 140 tane hipermarket (satış alanı 2500 metrekare ve üstü olan) ve 3 bin civarında süpermarket (satış alanı 400 metrekare ve üstü olan) bulunduğunu belirten Topaloğlu, bu rakamların Avrupa ile karşılaştırılamayacak kadar düşük olduğunu belirtti. Avrupa'da 1 milyon kişiye ortalama 15 hipermarket ve 150 süpermarket düştüğünü belirten Topaloğlu, bu rakamların Türkiye'de hipermarketlerde 1.5, süpermarketlerde ise 16 olduğunu vurguladı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!