Güncelleme Tarihi:
Bunun dışında 2 yıl içinde benim sayabildiğim 10’a yakın ‘İlk yerli oto’ haberi çeşitli yayın organlarında yer aldı. İstanbul’dan Ankara’ya, Ağrı’dan Sivas’a kadar birçok girişimci ‘yerli oto’ yaptığını açıklayarak basında yer aldı. Tümünü emeğine saygı gösteriyor, başarılı olmalarını temenni ediyorum. Ama inanın ‘yerli marka’ yaratmak bugünkü koşullarda bu kadar kolay değil. Bunun için ciddi Ar-Ge’nizin, ciddi paranızın (OSD rakamı 2 milyar dolar açıkladı) ciddi altyapınızın, ciddi üretim tesisinizin ve en önemlisi ciddi pazarlama gücünüzün olması gerekiyor.
KİMSE YAPMAM DEMEDİ
Hükümetin ‘yerli otomobil markası’ projesine Türkiye’de üretimi olan dünya otomotiv devleri Fiat, Renault, Hyundai ve Toyota da girebileceklerinin mesajlarını net olarak verdi. Ama istenen koşullar, yerlilik oranları ve destekler çok net belli olmadığı için bu mesajlar sadece sözde kalırken, henüz bu proje için düğmeye basan çıkmadı. Son olarak Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, yerli otoda iki babayiğidin olduğunu belirtti. Hemen ardından Oyak Renault ve Hyundai Assan yerli oto için çalıştıklarını açıkladı. Kombassan bile ‘yerli oto’ konusunda yer alabileceğinin sinyalini verdi. Yani kimse ‘hayır yapmam’ demedi ama yaparım diyenin de somut bir adımı henüz çıkmadı.
'BABAYİĞİT DERİNDERE'
Tüm bu gelişmeler ışığından MÜSİAD başkanı ‘yerli oto’yu üyelerinden birinin yaptığını açıklayarak yeniden konuyu gündeme taşıdı. Tüm gözler bu üyeye çevrilmişken, Sanayi Bakanı Nihat Ergün konuyla ilgili açıklamayı yaptı: “Bu bir yerli oto projesi değil, elektrikli araç dönüşüm projesidir.” Ama bugünkü gazetelerde 'babayiğit Derindere' haberleri yer aldı.
Türkiye’nin en büyük otomotiv şirketlerine sahip Mustafa Koç’un çıkıp, “Yerli oto yersiz’ derken, paranın patronu Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, “Yerli yerine hazır markaya odaklanmak gerekir” açıklaması yaparken, Derindere’nin bu işe giriyor olması dikkat çekti.
İŞİN DOĞRUSU...
Diğer taraftan Anadolu Grubu’nun bünyesindeki Çelik Motor, grubun desteğiyle başladığı kiralama işinde çok hızlı büyüyerek bir anda en büyük şirketler arasına adını yazdırdı. Intercity’nin 30 bin araçla lider olduğu sektörde Çelik Motor Kiralama kısa sürede 10 bin aracı aşarak sektördeki ağırlığını artırdı ve liderlik hedefi koydu.
ELEKTRİKLİ KİRALAMA
İşte sektörde bu tip gelişmeler olurken, yaklaşık 14 bin araçla ikinci büyük filo kiralama şirketi olan Derindere’de yeni stratejiler geliştirmeye başladı. Bunlardan ilki filoda fark yaratmak için elektrikli oto sayısını artırmaktı. Renault’un ürettiği elektrikli Fluence’nin kiralama fiyatları pahalıya geldiği için işin çözümü dönüşümden geçiyordu. Osman Boyner’in sahibi olduğ BD Otomotiv’in hafif ticari araçlarda yaptığı elektrik dönüşümünün bir benzerini Derindere, otomobilde uygulamak istedi. Bunun içinde bir süre önce Toyota Corolla’yı elektrikli otoya dönüştürme projesini hayata geçirdi. Araca elektrikli motor koyarak bir araç yarattı. Bu aracı son 2 aydır da bir çok kişiye test ettiriyor. Bu işi uygun bir fiyata yapması Derindere’ye kiralamada önemli bir avantaj yaratacak.
KOÇ’UN YAPAMADIĞINI YAPTI!
İşin özünde bunlar yaşanırken, MÜSİAD Başkanı’nın işi ‘Babayiğit’ ve ‘yerli oto’ olarak lanse etmesi, Derindere’yi bir anda ‘Türkiye’nin babayiğidi’ durumuna getirdi. Yani bir başka değişle Koç’un yapamadığını sanki Derindere başardı gibi bir algı yaratılmaya çalışıldı.
‘Yerli oto’ ya varım diyenler
Fiat
Renault
Hyundai
Toyota
Kombassan
Yerli oto yapanlar
Ankara Ertex
Ağrı Batmobile
Sakaryı Sanayi ve Ticaret Odası
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi
Karadeniz Atmaca 53
KKTC Yakındoğu Üniversitesi
TÜBİTAK