<B>Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 24, 2002 13:18
Aygaz, Türkiye'de Likit Petrol Gazı (LPG) sektörünün ilk şirketi ve yüzde 32 pazar payıyla sektörün lideri. İstanbul Sanayi Odası'nın En Büyük 500 şirket sıralamasında bir yıl öncesine göre dört basamak yükselerek 10'uncu sırada yer aldı. Aygaz Genel Müdürü Orhan Alkan'a göre başarılarının üç önemli nedeni var: Yapısal güçleri, doğru stratejik tercihleri ve nitelikli insan kaynakları.
Aygaz, Türkiye'de LPG sektöründe kurulan ilk firma. Kurulduğu günden beri sektörün lideri durumunda. İstanbul Sanayi Odası'nın (İSO) Türkiye'nin ilk 500 büyük şirketi sıralamasında her yıl üst sıralara çıkmayı başarıyor.
ISO 500 listesinde 2000'de 14'üncü olan şirket 2001'de dört sıra yükselerek 10'unculuğa oturdu. Özel sektör sıralamasında yedincilikten beşinciliğe yükseldi. Son üç yıldır satışlarını en çok artıran firmalar arasında ilk beşte yer alıyor. Satışlarını en çok artıran 50 firma arasında da üçüncü sırada.
Koç Topluluğu bünyesinde Enerji Grubu'nda faaliyet gösteren Aygaz, 1961'de Gazsan adıyla kuruldu. İlk Türk LPG dağıtım şirketi. Tüplü LPG, döküm LPG ve oto LPG satışları gerçekleştiriyor. 2001 yılı cirosu 802 trilyon TL. Pazar payı yüzde 32. Bin 600 bayisi var. Türkiye'nin dört bir yanında temsil ediliyor. Kalite konusunda da önemli atılımlar içinde. Geçen yıl KalDer Başarı Ödülü'nü aldı.
Aygaz, insan kaynakları alanına uzun süredir yatırım yapıyor. Şirkette tüm çalışanların yaptıkları işe olabilecek katkılarını değerlendirmek üzere 'Bireysel Öneri Sistemi' uygulanıyor. Yaklaşık bin kişi olan çalışanlara yılda 50 bin dolarlık eğitim yatırımı yapılıyor.
Aygaz Genel Müdürü Orhan Alkan, LPG sektöründe çalışmak isteyenlerin tercih ettiği birinci şirket olduklarını söylüyor. Aygaz'ın sektördeki liderliğini tüketicinin seçimlerine borçlu olduğunu belirtiyor. Emniyet ve güvenliği öne çıkardıklarını ve güven denilince tüketicinin aklına gelen ilk marka olduklarını kaydediyor:
‘‘Sektörde başarılı olmak için yapmak zorunda olduğumuz fonksiyonlar var. Lojistik temini ve satış, pazarlamada üstünlük. Bayi ağının gücü, finansman gücü gibi. Kriz ortamında dahi başarılı çalışmalarımızı sürdürdük. Tüketici güvenliğini öne çıkaracak her türlü yatırımı ve teknoloji transferini yapmış bir şirketiz.’
İK POLİTİKASI
Alkan, Aygaz'ın özellikle 1990'ların başından itibaren İK politikaları ve yaklaşımlarında örnek şirket olma yönünde adımlar attığını kaydediyor. Bu konuda ciddi çalışmaları ve kaynak aktarımları olduğunu dile getiriyor:
‘‘İK alanında Aygaz'da çok ciddi sistemler ve yapılaşmalar var. Her sene 'çalışanların tatmini' konusunda araştırmalar yaptırıyoruz. Böylece çalışanlarımızın iyileştirilmesi gereken alanlar konusunda bilgi sahibi oluyoruz. Her yıl 'öz değerlendirme' süreci yaşanır. Bu da İK politikalarımızın şekillenmesinde önemli etkiye sahip. Sektör liderliğimizi devam ettirmemizde İK politikalarımız önemli etken.‘‘
Aygaz'da beyaz ve mavi yakalıların tümü yılda ortalama bir hafta eğitim alıyor. Çalışanlara mesleki eğitimler, kişiliklerini, yetkinliklerini artırmaya yönelik eğitimler veriliyor.
Aygaz, eğitimlerini dışarıdan almak yerine kendi bünyesinde eğitim kadrosu oluşturmayı seçmiş. İşçiler kendi güvenlikleri ve tesis güvenliği konusunda düzenli olarak eğitim alıyorlar. Bayiler müşteri ilişkileri konusunda düzenli olarak eğitimlerden geçiriliyor.