Ayakkabılara ‘Sitil’ veren boyacı

Güncelleme Tarihi:

Ayakkabılara ‘Sitil’ veren boyacı
Oluşturulma Tarihi: Haziran 27, 2003 19:18

İşadamı Fevzi Konmaz’ın kurduğu Sitil, kendinden parlayan boyayı buldu, ayakkabı boyasını ortadan kaldırdı. Ayakkabı ve deri bakım alanında 50'ye yakın ürün geliştirdi. 16 yılda 10 milyon dolar ciroya ulaştı, 25 ülkeye ihracat yaptı, sektörün yüzde 65'ine hakim oldu. Şirket, yılda 120 milyon ayakkabıyı boyuyor.

Şık görünmede, bakımlı ve parlak ayakkabılar en önemli ayrıntı olarak bilinir. Türkiye'de parlak ve bakımlı pek çok ayakkabının üzerinde Sitil imzası bulunuyor. Yılda 50 milyon adet ürün satışı yapan firmada, satış rakamının 30 milyona yakını ayakkabı boyasından oluşuyor. Ürünleriyle Türkiye'de yılda yaklaşık 120 milyon ayakkabıyı boyuyor.

Sitil, Empa Kimya'nın ayakkabı ve deri bakım ürünleri konusunda yarattığı marka. Türkiye'deki pazarın yüzde 65'ine sahip. 1987'de kurulan Empa, ayakkabı boyası işine odaklanmış.

İKİNCİ KUŞAK GÖREVDE

Sitil Boya Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Konmaz'ın sıfırdan yarattığı şirkette şu anda ikinci kuşak görev başında. Konmaz, şirketi sanayiye yönelik boya üretimi amacıyla kurmuş. Bir süre sonra küçük ambalajlarda tüketicilere yönelik ürünler de üretmeye başlamışlar. Ekonomik ve pratik ürünlerinin tüketiciler tarafından çok beğenilmesi, firmayı bu alana odaklanmaya yönlendirmiş. Sanayi yerine tüketicilere yönelik ürünlere ağırlık vermişler.

Şirketin ikinci kuşak yöneticisi Empa Kimya Yönetim Kurulu Üyesi Yunus Konmaz, Türkiye'de ilk olarak kendiliğinden parlayan, pratik ve hemen sürülebilen ayakkabı boyasını pazara sunduklarını söylüyor. Bu boyanın çok tutulması şirketlerinin kısa sürede büyümesini sağlamış.

Şu anda hem sanayiye hem de tüketicilere yönelik ayakkabı ve deri bakımı konusunda 50 çeşit ürün üretiyorlar. Şirketin lokomotif ürünü ayakkabı boyası olmakla beraber, ürün gamında ayakkabı deodorantı, renk önleyici, ayakkabı genişletici, temizleme köpüğü gibi ilginç sayılabilecek ürünler de bulunuyor.

Konmaz, sektörde çok fazla büyük firma bulunmadığını, Anadolu'da çeşitli bölgelerde yerel şirketlerin olduğunu anlatıyor. Krizde pazarın küçülmesi nedeniyle merdivenaltı tabir edilen firmaların kalmadığını dile getiriyor. Pazarda geleneksel eski ayakkabı boyalarından üreten birkaç firma bulunuyor.

Konmaz, Türkiye'de ayakkabı ve deri bakım ürünleri alanında 15 milyon dolarlık bir pazar bulunduğunu belirtiyor. Geçen yılki ciroları 10 milyon dolar olarak gerçekleşmiş. Cirolarının yüzde 35'ini ihracattan elde etmişler. Rusya ve Ukrayna başta olmak üzere 25 ülkeye ihracat yapıyorlar.

Konmaz, Rusya ve Ukrayna'da yatırım yapma planlarının olduğunu söylüyor: ‘‘Ukrayna'da yerel bir firma ile ortak olarak üretime yönelik yatırım yaptık. Rusya'da önümüzdeki yıl içerisinde, üretime yönelik yatırım yapmak amacıyla yine yerel bir firmayla görüşmelerimiz var. Bir milyon dolarlık yatırım yapmayı planlıyoruz.‘‘

YURTIDIŞINDA ORTAKLIKLAR

Empa, daha önce de Avrupa'da ihracat yaptığı ülkelere yönelik hizmet vermek üzere Çek Cumhuriyeti'nde bir şirketle ortaklık anlaşması yapmış. Avrupa pazarına yönelik ürünleri, bu ülkeden pazarlama yoluna gitmiş. Ayrıca, boya dışında kauçuk fabrikası satın alarak farklı bir sektöre de adım atmışlar.

Konmaz, piyasaya sıfırdan başlayan Sitil'in hızla gelişerek kısa sürede sektör lideri olmasının sırrını şöyle anlatıyor:

‘‘Piyasaya istenilen ürünleri sunuyoruz. Ürünlerimizi kendimiz geliştiriyoruz. Yeni ürünler bulmak için Ar-Ge çalışmalarımız devam ediyor. Pazarlama ağımızı iyi oluşturduk. Müşterilerle bire bir ilişki içerisindeyiz. Bu bizim yenilikleri daha çabuk görmemizi ve müşterinin isteklerine anında karşılık vermemizi sağlıyor.‘‘

Sitil'in yatırımları dışında bundan sonraki hedefi, markanın bilinirliğini artırmak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!