Vahap MUNYAR
Oluşturulma Tarihi: Eylül 27, 2006 00:00
TASD üyesi 23 ayakkabı üreticisi Milano’daki Micam Uluslararası Ayakkabı ve Deri Fuarı’nda vitrine çıktı. TASD Başkanı Ali Murad Kızıltaş ile AYSAD Başkanı Ender Yazıcıoğlu, İTÜ Tekstil Teknolojileri ve Tasarım Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Bülent Özipek’i fuara davet edip, Ayakkabı Tasarım Fakültesi kurulması çalışmasına hız verdi. Kızıltaş, "İyi tasarımla dünyada öne çıkarız" dedi.
TÜRKİYE Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) çatısı altındaki 23 Türk ayakkabı üreticisi Milano’da düzenlenen Micam Uluslararası Ayakkabı ve Deri Fuarı’nda ürünlerini sergiledi. TASD Başkanı Ali Murad Kızıltaş ile Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Ender Yazıcıoğlu, İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’in (İTKİB) önderliğinde katılımı gerçekleşen fuara İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Tekstil Teknolojileri ve Tasarımı Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Bülent Özipek’i de davet ederek, ayakkabı tasarımına dönük eğitimde önemli bir projeyi de başlattı. Ali Murad Kızıltaş, "İTÜ bünyesinde bir Ayakkabı Tasarım Fakültesi kurulması için çalışmalar başlattık. Sayın Bülent Özipek de buna sıcak bakıyor. Halen 2 milyar
Euro cirosu olan Türk ayakkabı sektörünü dünyada daha üst sıralara ancak tasarımla taşıyabiliriz" dedi.
400 MİLYON ÇİFT:
TASD Başkanı Ali Murad Kızıltaş, fuarlar katılarak Türk ayakkabı sektörünün ihracat şansını artırdıklarını, yeni pazarlar yaratma olanağı bulduklarını belirterek, şöyle konuştu: "Dünya ayakkabı pazarının lideri 7.5 milyar çift üretimi bulunan Çin. Kayıtlarımız çok iyi değil ama Türkiye’de 40 bin imalatçının faaliyet gösterdiğini tahmin ediyoruz. Bunların toplam yıllık ayakkabı üretim kapasitesi 400 milyon çifte ulaşıyor. 2005’te bu kapasitenin ancak yarısını kullanabildiğimiz, yani 200 milyon çift üretim yaptığımız düşünülüyor. Bunun da parasal değeri 2 milyar Euro’ya ulaşıyor. İtalya’nın yıllık ayakkabı cirosu ise 31 milyar Euro’yu buluyor."
RUSYA HATASI YAPTIK:
Ali Murad Kızıltaş, Türk ayakkabı sektörünün Rusya pazarı konusunda geçmişte hata yaptığını ifade ederek, şunları söyledi: "Sektörümüz yıllarca Rusya odaklı çalıştı. Bavul ticaretiyle açılan Rusya pazarı birçok arkadaşımıza cazip geldi. Çok da iyi paralar kazandık. Ancak, Rusya’nın ekonomisi gelişti, insanları zenginleşmeye başladı. Dolayısıyla ilk dönemlerde yaptığımız ayakkabıları artık beğenmiyor, daha üst sınıf ayakkabılar istiyorlar. Sektörümüzde birçok üreticinin kısa sürede bu dönüşümü yapması mümkün olmadı, Rusya’da işler birara bıçak gibi kesildi. Üstüne bir de başta Çin olmak üzere Uzakdoğu rekabeti binince, dışarda sektörümüzün önü epey tıkandı. Uzakdoğu ürünleri iç piyasada da karşımıza ciddi rakip olarak çıktı."
ÇIKIŞ YOLU KATMA DEĞER:
Kızıltaş, ayakkabı sektörünün 400 milyon çiftlik üretim kapasitesini daha doğru kullanabilmesinin katma değeri yüksek ürüne geçmekle mümkün olabileceğini vurgulayarak, şunları dile getirdi: "Katma değeri yüksek ürüne geçiş de ancak dünyaya kabul ettirebileceğimiz kendimize özgü tasarımlarla mümkün olabilir. Ayakkabı sektörü şu anda eğitimli eleman sıkıntısı çekiyor. TASEV’in meslek lisesi sektörümüz için önemli bir fırsat oldu. Ancak, bizim bunu üniversite düzeyine de taşımamız gerekiyor. Eğer eğitimi üniversite düzeyine taşırsak o zaman bizde de dünya çapında ayakkabı tasarımcıları ortaya çıkar, sektörümüz katma değeri yüksek ürünler yaratabilir. Bugün Türk ayakkabı sektörü bir çift ayakkabıyı ortalama 10 Euro’ya satabiliyor. Bunu 20 Euro’ya çıkarmak bizim için önemli bir atılım olur."
İhracatta gözdemiz Almanya Yunanistan’da işler açılıyorTÜRKİYE Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Ali Murad Kızıltaş, sektörün 215 milyon doları bulan ihracatında yüzde 18’lik payla birinci sırayı Almanya’nın aldığını belirterek, şöyle konuştu: "Aslında bu rakam çok düşük. Daha da büyütmeliyiz. İtalya, Rusya, Bulgaristan ve Yunanistan’a ihracatımız var. Yunanistan’a ihracatımız giderek büyüyor. Çünkü, Yunanistan yavaş yavaş ayakkabı işinden çekiliyor."
Kalitemiz aynı ama İtalyay’a göre yüzde 30 ucuz satıyoruzTÜRKİYE Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Ali Murad Kızıltaş, Türk ayakkabı sektörünün şu anda İtalya’yla aynı kalitede üretim yaptığına dikkat çekerek, şunları söyledi: "Ancak, bizim sektörde doğru koleksiyonu doğru zamanda sunmak da önemli. Henüz o bilince ulaşamadığımız, tasarımda iddialı olamadığımız için aynı kalitedeki ayakkabıyı İtalyan rakiplerimizden yüzde 30 daha ucuza vermek zorunda kalıyoruz."
Koleksiyon iyiyse kimse fiyatı bile sormuyor
TÜRKİYE Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Ali Murad Kızıltaş, katıldıkları Düsseldorf ve Milano fuarlarında gördükleri önemli bir ayrıntıyı şöyle anlattı: "Eğer koleksiyonunuz iyiyse, dünyada iş yapacak gibi görünüyorsa o zaman alıcı size neredeyse fiyat bile sormuyor. O koleksiyon için belirlediğiniz değeri verip alıyor. Eğer koleksiyonunuz iyi ya da iddialı değilse, o zaman fiyat öne geçiyor. Alıcı fiyat kırmak için elinden geleni yapıyor, o zaman kazançlı çıkmanız zorlaşıyor."
Ayakkabı fakültesine Bata ve Polimoda model olacak
İSTANBUL Teknik Üniversitesi (İTÜ) Tekstil Teknolojileri ve Tasarım Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Bülent Özipek, Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Ender Yazıcıoğlu’yla birlikte Micam Ayakkabı Fuarı’nın gerçekleştiği Milano’dan Floransa’ya geçerek, oradaki Polimoda Tasarım Enstitüsü’yle görüşmeler yaptı. Prof. Bülent Özipek, bünyelerinde kuracakları Ayakkabı Teknik ve Tasarım Fakültesi’yle ilgili planlarını şöyle anlattı: "Fakülteyi kurarken Çek Cumhuriyeti’ndeki Thomas Bata ile İtalya’nın Floransa kentindeki Polimoda’yla görüşmeler yapıyoruz. Amacımız kuracağımız Ayakkabı Teknik ve Tasarım Fakültesi’nde onlarla işbirliği içinde olmak. Böylece dönüşümlü öğrenci eğitimi yapabileceğiz, dünyada geçerliliği olan diploma verebileceğiz. Fakültemizi önümüzdeki öğretim yılına yetiştirmeyi planlıyoruz."