Avrupa'nın ticari araç üssü olmaya devam...

Güncelleme Tarihi:

Avrupanın ticari araç üssü olmaya devam...
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 21, 2004 00:00

Türkiye, son dönemde yapılan yatırımlarla Avrupa'nın hafif ticari araç üssü olmuştu. Sadece Türkiye'de üretilen Fiat Doblo, Ford Transit Connect, Hyundai Starex ve Peugeot Partner modellerini yurtdışına ihraç eden Türk otomotiv sektörünün bu ünvanı, ÖTV artışıyla tehlikeye girmişti.Vergi Kanunu'nda yapılması beklenen bir değişiklikle bineğe dönüştürülen hafif ticari araçlarının ÖTV'si yüzde 4'ten yüzde 20 ile yüzde 75'e artırılması gündeme gelmişti. Ancak, geçen hafta TBMM Genel Kurulu'nda silindir hacmi 3000 cc'ye kadar olan araçların ÖTV'si yüzde 10, 3000-4000 cc'ye kadar olan araçların vergisi yüzde 52, 4000 cc ve üstü araçların vergisi ise yüzde 75 olarak kabul edildi. Genel Kurul'da son halini alan ÖTV oranının yüzde 20 yerine yüzde 10 olarak belirlenmesi, az da olsa hafif ticari araç üreticilerini rahatlattı.Eğer ÖTV oranı yüzde 20 olarak belirlenseydi, Otomotiv Sanayii Derneği'nin hesaplamalarına göre, vergi artışı sebebiyle fiyatların yükselmesi sonucunda, hafif ticari araç üretimi bu yıl 90 bin adetten 40 bin adete gerileyecekti. Bu durumun, 10 bin kişilik istihdam kaybına yol açması bekleniyordu. Ayrıca hafif ticari araç satışlarında beklenen düşüş, hükümetin 75 milyon dolarlık vergi kaybına uğramasına yol açacaktı. Hafif ticari araçlar son yıllarda Türk otomotiv sanayiinin geliştirdiği en önemli ürünleri oluşturuyor. Giderek 1 milyon adet ve 15 milyar dolarlık ihracat hedefine doğru ilerleyen Türk otomotiv sektörü, bu hedefe ulaşmak için istihdamı da artırmaya hazırlanıyordu.ÖTV'nin yüzde 20 yerine yüzde 10 olarak belirlenmesi Türkiye'nin, Avrupa'nın ticari araç üssü ünvanını, bir süre daha korumasını sağlayacak. Ancak, önce ‘‘ÖTV oranları değişmeyecek’’ deyip, daha sonra değiştiren bir hükümetle ileride neler olur, göreceğiz...LPG'li lüks oto sahiplerine uyarıGeçen haftanın en ilginç haberi, Sabah'ta, Fikret Aydemir imzasıyla yayımlandı. Belçika'da yaşayan bir Türk işadamı, 145 bin Euro ödeyerek satın aldığı Ferrari'sine LPG taktırmak isteyince, markanın prestijine zarar geleceğini düşünen Ferrari harekete geçmiş... Türk işadamının 10 yaşındaki Ferrari Testarossa'nı geri almışlar. Belçika'daki Ferrari yetkilileri, daha önce böyle bir olayı ne duyduklarını ne de gördüklerini belirtmişler. Ferrari markasına zarar verecek bu tarz olaylara izin vermeyeceklerini açıklamışlar.Aslında, haberi okuyunca şaşırmadım. Gözümün önüne Türkiye'de 100 bin dolardan başlayan otomobillerine benzinden daha ucuz olduğu için LPG taktıranlar geldi. Çünkü son dönemde birçok lüks otomobil sahibi, LPG tercih ediyor. BMW, Mercedes ve Jeep yetkililerinin Türkiye'de yaşananlardan haberi olsa ne yaparlar diye düşündüm. İmajları zarar görüyor diye, Türkiye'deki tüm LPG taktıran lüks otomobilleri geri alırlar mı acaba... Ne dersiniz?Otomotiv dünyası kendini sanata adadıBir süredir otomotiv firmalarının sanat ve kültürel etkinlikleri dikkatimi çekiyor. Firmalar, gerek kendi düzenledikleri organizasyonlar, gerekse çeşitli sponsorluklarla sanata ve kültür çalışmalarına destek oluyorlar. Doğuş Otomotiv, Volkswagenle Müzik Aşkına-Mustafa Sandal konserleri düzenliyor. Geçtiğimiz günlerde İstanbul'da düzenlenen konser, Ekim ayına kadar çeşitli kentlerde devam edecek. Doğuş, daha önce de Fazıl Say ile benzer bir çalışma yürütmüştü. Doğuş Grubu, ayrıca iki yıldır Cengiz Abazoğlu'nun defilesine destek veriyor.Sanata ve kültüre destek olan firmalardan biri de Renault Mais. Firma geçen hafta ünlü modacı Arzu Kaprol'un İstanbul'da gerçekleştirdiği defilesine destek verdi. Toyotasa da, İstanbul Caz Festivali kapsamında Türkiye'de konser veren Monica Mollina'nın sponsorluğunu üstlendi.Bosch ve Hyundai Assan ise kültür ve sanata, daha farklı bir bakış açısıyla destek oluyor. Bosch, bir süre önce çalışanlarından oluşan bir grupla Türkiye'de konserler vermişti. Yine çalışanlarından oluşan bir Türk Sanat Müziği korosu kuran Hyundai Assan, sanata bu şekilde destek veriyor.Bir başka sanata ve kültüre destek veren firma ise Petrol Ofisi... Antalya Konyaaltı'ndaki dolum tesislerini, 25 milyon dolarlık yatırımla şehirdışına taşıyan Petrol Ofisi, eski dolum tesislerini ise kültür ve sanat merkezine dönüştürdü. Burada çeşitli konserler ve gösteriler düzenlenecek.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!