OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 01, 2004 00:00
Türkiye İç Giyim Sanayicileri DerneÄŸi (TÄ°GSAD) BaÅŸkanı Bahri Özdinç, "Avrupa'nın iç giyim ihtiyacının yüzde 20-30'u Türkiye'den karşılanıyor. Bunun yüzde 10'u doÄŸrudan Türk markası olarak gidiyor. Toplam ihracatımız 1.4 milyar dolara gidiyor" dedi.TÃœRK iç giyim sektörünün geçen yıl 1.2 milyar dolarlık bir ihracat gerçekleÅŸtirdiÄŸini dile getiren Türkiye İç Giyim Sanayicileri DerneÄŸi (TÄ°GSAD) BaÅŸkanı Bahri Özdinç, bunun 16 milyar dolarlık toplam hazır giyim ihracatının yaklaşık 16'da 1'i olduÄŸunu söyledi. Özdinç, bavul ticaretiyle yurtdışına giden iç giyim ürünlerinin bu rakamın dışında kaldığını hatırlatarak, "2004 yılında iç giyim ihracatında yüzde 10'un üzerinde bir artış bekliyoruz. İç giyim ihracatı yıl sonunda 1.4 milyar doları rahat görür. İç piyasayla beraber sektörün 4 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip olduÄŸunu tahmin ediyoruz" diye konuÅŸtu. Bahri Özdinç, ihracatın bir kısmının dünyaca ünlü markalara, bir kısmının da Türk markalarıyla yapıldığını belirterek ÅŸunları söyledi: "Türkiye'de üretimi yapılan Avrupalı ve Amerikalı markaların başında H&M, Otto, C&A, Karstadt, Sara Lee ve Marks&Spencer geliyor. Böyle 35'in üzerinde marka var. Ä°hracat yapılan ülkeler arasında ise Rusya'dan Ä°srail'e, Azerbeycan'dan Suudi Arabistan'a pek çok OrtadoÄŸu, Avrupa, Afrika ve Orta Asya ülkesi bulunuyor. Ä°hracatımızın yüzde 30'lık kısmının kendi markalarımızla yapıldığı tahmin ediliyor. Avrupa'nın yüzde 10'u Türk iç giyim markalarını giyiyor. Markasız ihracatımız ise yüzde 15 oranında. Avrupa'nın yüzde 25-30'u Türk iç çamaşırı giyiyor."RUSYA Ä°LE GELÄ°ÅžTÄ°Türkiye'de iç giyim sektörünün son 40-50 yılda çeÅŸitlenmeye baÅŸladığını anlatan Özdinç, "20 yıl öncesine kadar sadece beyaz, pamuklu ve daha basic iç çamaşırları giyilirdi. Bunlar üretilir, satılırdı. 1990'ların başında Rusya ile baÅŸlayan bavul ticareti sayesinde sektöre çeÅŸitlilik geldi. DeÄŸiÅŸik kumaÅŸlar, modeller ve renkler kullanılmaya baÅŸlandı. Rusya'ya ihracatın artmasıyla sektör önemli bir geliÅŸim gösterdi. Rusya'nın ardından Avrupa önemli ihracat pazarımız oldu. Firma sayısı, çalışan sayısı, ihracat oranları ve rakamları arttı. Son 15 yılda sektör her anlamda büyüdü" dedi.Artık iç giyim dışa da çıktıİÇ giyimin son yıllarda dış giyim olarak kullanılmaya baÅŸlandığını belirten Bahri Özdinç, "5 yıl öncesinde g-stringler çok fazla bilinmiyordu. Kadınların günlük hayatta ve iÅŸ yaÅŸamında etek yerine pantolonu tercih etmeleriyle birlikte klasik külotların yerine pantolondan belli olmayan stringler giyilmeye baÅŸlandı. Kadınlar artık büstiyerin üzerine ceket giyip onu bir dış giyim ürünü gibi kullanabiliyor. Düşük belli pantolonların altından stringlerin gözükmesi de moda oldu. İçimiz dışımıza çıktı biraz’ dedi.Türkiye'de en çok 95-100'lük sutyen satılıyorBahri Özdinç, "Türkiye'de en çok 80-85 santimetre gögüs altı ve 95-100 santimetre göğüs çevresi büyüklüğündeki sutyenler satılıyor. Yaz aylarında Türk kadınları daha çok destekli ve dikiÅŸsiz sütyenleri tercih ediyor. Kış aylarında ise dantelli sutyenler giyiliyor. Bu Türk kadınının hálá çekingen olduÄŸunu gösteriyor. Kilotlarda ise 5 yıl öncesine kadar Türk kadını basic modelleri tercih ederdi. Åžimdi ise stringler, dantelli ve gipürlü daha fantezi kilotlar giyiliyor" dedi.Tasarımcı sıkıntısı varTÄ°GSAD BaÅŸkanı Bahri Özdinç, Türk iç giyim sektörünün en temel sorunlarından birinin tasarımcı eksikliÄŸi olduÄŸunu belirterek, şöyle devam etti: "Bizim ihracatta önemli geliÅŸmeler kaydettiÄŸimiz yıllarda tasarımcı yoktu. Okul, modacı yoktu. Var olan tasarımcılar da dış giyime yönelik çalışıyordu. Åžimdi kendi tasarımlarımızı yapabiliyoruz, ancak hálá tasarımcı ve kalıpçı sorunu devam ediyor. Firmaların yüzde 90'ının bu konuda eleman eksikliÄŸi var. Ya modelistleri dışardan getirtiyorlar ya da elemanlarını yurtdışına eÄŸitime gönderiyorlar. Ä°TKÄ°B'in Kağıthane'de açtığı Moda ve Tasarım Okulu bu sorunumuzu çözmeye çalışacak."IF Fuarı sektörü bütünleÅŸtirdi19-21 AÄŸustos tarihlerinde bu yıl 5.'si düzenlenecek olan Uluslararası Ä°stanbul Hazırgiyim Fuarı IF'nin hazır giyimden trikoya, çoraptan iç giyime, aksesuvardan konfeksiyon yan sanayiine tüm Türk tekstil sektörünü bir araya getirip bütünleÅŸtirdiÄŸini belirten Bahri Özdinç, "IF Fuarı'na 72 iç giyim firması katılıyor. Bunların 68'i TÄ°GSAD üyesi" dedi.Â
button