OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 20, 2005 00:00
Geçen hafta Car of the Year jüri üyeleriyle birlikte Kia’nın fabrikaları ve Ar-Ge tesislerini ziyaret etmek için Güney Kore’deydim. Bu gezinin ilginç olan tarafı aynı günlerde Kia’nın üst düzey yöneticilerinin, Kore Cumhurbaşkanı’yla birlikte Türkiye’ye gelmesiydi.Karşılarında Kia’nın başkanını evsahibi olarak göreceklerini düşenen Avrupalı gazeteciler, Türkiye sürpriziyle karşılaştılar. Avrupa’da büyümeyi ve 2005 yılında ihracatını 1 milyon adete çıkarmayı hedefleyen Koreli Kia, geçtiğimiz hafta ilk kez Avrupalı gazetecilere fabrikalarını ve Ar-Ge merkezini açtı. Kia, Avrupa’da yılın otomobilini seçen COTY (Car of the Year) jüri üyeleri için Kore’de bir organizasyon düzenleyerek, hedeflerini ve misyonlarını anlattı. Ancak, evsahibi olarak karşılarında Hyundai-Kia Grubu Başkanı Mong Koo Chung ve Kia Başkanı’nı göreceğini zanneden Avrupalı gazeteciler ‘Türkiye’ sürpriziyle karşılaştı. Kore’nin otomotiv dahil tüm büyük şirketlerinin başkanları Kore Cumhurbaşkanı Roh Moo-Hyun’yla birlikte Türkiye’yi ziyaret etmeleri nedeniyle, Avrupalı gazeteciler için düzenlenen bu büyük organizasyona katılıp, ev sahipliği yapamadılar.Sayıları 30’u bulan ve içlerinde benim de yeraldığım Avrupa’nın önde gelen otomotiv yazarları ile birlikte uzun bir yolculuğun ardından geçtiğimiz hafta Güney Kore’ye gittik. Kia’nın Hwasung fabrikası ve Namyang Ar-Ge bölümü gezinin en ilginç yanıydı. Özellikle, Ar-Ge tesislerinde, iki-üç yıl içinde piyasaya çıkacak yeni modelleri, ‘kedinin ciğere baktığı’ gibi izledik. Çünkü kamuflajlı bu araçları fotoğraf makinalarımız girişte alındığı için resimleyemedik. Cirosunun yüzde 7’sini Ar-Ge çalışmalarına ayıran Kia’nın, otomotivde global bir oyuncu olmak için iddialı olduğunu gördük. Kia’nın yenilenen Carens, Carnival, Magentis modellerininin yanı sıra Slovakya’a üretilmesi planlanan yeni ED modelinin prototipini de ilk gören gazeteciler olduk. Ancak, bütün bu yeni modellerin özelliklerini ambargo nedeniyle yazamıyoruz. Bu arada, Kia’nın Mayıs-Haziran aylarında yenilenen modeli Rio’yu da, Namyang Ar-Ge tesislerindeki test pistinde deneme imkanı bulduk.KIA’NIN 2010 HEDEFİKia, Hyundai grubuna 1998 yılında katıldı. 2000 yılında Hyundai-Kia Automotive Group’un kurulmasıyla birlikte, Kia Motors Corporation, Hyundai Motor Company, parça tedarikçisi Hyundai Mobis, ve grubun ana faaliyet alanlarıyla ilgili 19 firma aynı çatı altında biraraya geldi.Aynı grubun bünyesinde yer almalarına rağmen Kia Motors Corporation ve Hyundai Motor Company, ayrı firmalar olarak otomotiv pazarında faaliyet gösteriyor. Ancak, iki şirket de Ar-Ge tesislerini ve parça dağıtım ağlarını ortak olarak kullanıyor. 2008 yılına kadar ise iki şirketin sahip olduğu üretim platformlarının ortak kullanıma geçilmesiyle sayılarının 22’den 7’ye düşmesi bekleniyor.Dünya genelinde 32 bin 252 çalışanı bulunan Kia’nın merkezi Seul kentinde bulunuyor. Şirket ayrıca, dünya genelinde 5 bölgesel operasyon merkezine de sahip. Dünyanın önde gelen otomotiv üreticileri arasında yer alma vizyonuyla çalışmalarını yürüten Kia, 2010 yılında 2 milyon adetlik satış rakamıyla (Güney Kore ve Japonya pazarları hariç) yüzde 3.1’lik global pazar payına ulaşmayı hedefliyor.İHRACAT YÜZDE 43 ARTTIKia, 2004 yılında başta Avrupa olmak üzere faaliyet gösterdiği bütün bölgelerde pozitif bir büyüme göstererek dünyanın en hızlı gelişme gösteren otomotiv markası olmayı başardı. Geçen yıl 760 bin 149 adetlik ihracat gerçekleştiren Kia, bir önceki yıla göre yüzde 43 oranında bir artış gösterdi. Dünyada 155 ülkede satılan Kia’nın geçen yılki ihracatının 330 bin 707 adeti Kuzey Amerika’ya, 264 bin 412 adeti ise Avrupa ülkelerine yapıldı.Şirketin ihracatı bölgesel olarak şöyle artış gösterdi: Avrupa’da yüzde 71, Kuzey Amerika’da yüzde 27, Orta ve Güney Amerika’da yüzde 56, Orta Doğu ve Afrika’da yüzde 49 ve Asya-Pasifik’te yüzde 25. 2005 yılı için de büyümeye devam etmeyi bekleyen Kia, özellikle Avrupa pazarında 412 bin adetlik bir satış rakamına ulaşmayı hedefliyor. Kia’nın 2010 yılı Avrupa hedefi ise 537 bin adet satış, yüzde 2.5’lik pazar payı. Bu yılın mart ayında 5 milyonuncu aracını ihraç eden Kia, 4 milyon adetlik ihraç rakamına ise 2004 yılında ulaşmıştı. Şirket, 2005 yılında Çin dahil 1 milyon adet araç ihraç etmeyi hedefliyor.Hyundai grubunun bünyesinde faaliyet göstermeye başladıktan sonra ihraç gelirlerinide önemli oranda artış elde eden Kia, 2003’te 5 milyar
dolar, 2004’te 7 milyar dolarlık ihracat gerçekleÅŸtirdi. Åžirket, 2005 yılında ise 10 milyar dolarlık ihracat geliri elde etmeyi planlıyor. Åžirketin 2004 yılı cirosu ise 50 milyar dolara ulaÅŸtı. Global otomotiv firmaları arasında 3 milyon 85 bin adetlik satışla 7’inci sırada bulunan Hyundai-Kia, bu yıl 6’ncılığı zorluyor. Gelirlerin yüzde 7’sini Ar-Ge çalışmalarına harcıyorKia’nın Güney Kore’de üç ve Çin’de de bir olmak üzere 4 üretim merkezi bulunuyor. Güney Kore’de bulunan Hwasung fabrikası 550 bin adet, Sohari ve Kwangju fabrikaları ise 350 biner adetlik üretim kapasiteleriyle faaliyetlerine devam ediyor. Çin’de bulunan Jiangsu fabrikasında da yılda 130 bin araç üretiliyor. Åžirket, 2003 yılında 6 farklı Ar-Ge bölümünü Namyang kentinde biraraya getirdi. Kia’nın dünya genelindeki 155 ülkede 13 iÅŸtiraki ve 3 bin 300 distribütör veya yetkili satıcısı bulunuyor. Gelirlerinin yüzde 7’sini Ar-Ge faaliyetlerine haracayan ÅŸirket ayrıca, ikisi ABD’de diÄŸer ikisi ise Almanya ve Japonya’da olmak üzere 4 adet uluslararası Ar-Ge merkezine de sahip. Güney Koreli üretici son olarak Slovakya ve Çin’de 300 bin adetlik kapasiteye sahip iki yeni üretim tesisinin yatırımını gerçekleÅŸtiriyor. Ayrıca, Hyundai-Kia grubu 60 milyon dolarlık bir yatırımla ABD’de bir test merkezini faaliyete geçirdi.Kia, bisikletle baÅŸladı otomotiv markası olduKia Motors Corporation’ın temelleri Mayıs 1944 tarihinde kurulan ve bisiklet parçaları üretimi yapan Kyungsung Precision Industry firmasına dayanıyor. Kore Savaşı’ndan sonra Seul’den ayrılarak Busan kentinde faaliyetlerine devam eden ÅŸirket, ilk bisiklet üretimini gerçekleÅŸtirdiÄŸi 1951 yılında Kia adını aldı. 1961 yılında ÅŸirket Güney Kore’nin ilk motosikletini, 1962’de ise ilk kamyonetini üretti. Kia, ilk benzinli motorunu 1973 yılında geliÅŸtirirken, ertesi yıl Güney Kore’nin ilk binek otomobili olan ‘Brisa’nın üretimine baÅŸladı. Orta DoÄŸu’ya ihraç edilen Brisa, Güney Kore’nin ilk ihraç edilen binek otomobili olma unvanını elde etti. Güney Kore patentli ilk dizel motor da yine Kia tarafından 1978 yılında geliÅŸtirildi.1997 yılında Asya krizi patlak verinceye kadar otomotiv endüstrisinde rakipleriyle tek başına rekabet eden Kia, 1998’de Hyundai Motor Company ile birleÅŸti. 2000 yılında Hyundai-Kia Automotive Group’un kurulmasıyla birlikte Kia, Hyundai firmasının kardeÅŸ kuruluÅŸu ve parça tedarikçisi olarak faaliyetlerine devam etmektedir. Güney Kore’nin en eski otomotiv üreticisi olan Kia, aynı zamanda ülkenin ikinci büyük otomotiv firması konumunda bulunuyor.Yeni Rio AÄŸustos’ta Türkiye’ye geliyorKia’nın Namyang Ar-Ge tesislerinde Avrupa’da Haziran aylarında satışa sunulacak yenilenen Rio modelini test ettik. Türkiye’de 2006 model yılı olarak AÄŸustos ayında satışa sunulacak yeni Rio’da dikkat çeken en önemli özellik, aracın tasarımının eski versiyona göre daha Avrupalı olması... Rio, 1.4 benzinli ve 1.5 dizel motor versiyonlarıyla ithal edilecek.Yeni Rio ile birlikte Kia’nın bütün araçlarında ortak bir yüzü olmaya baÅŸladığı görülüyor. Rio’nun dış tasarımındaki Avrupalı görünüm aracın iç mekanında da farkediliyor. Her ne kadar iç mekandaki malzeme kalitesi, eski versiyona göre artmış. Ama yine de kokpitin ve kapı içlerinin bazı bölümlerinde kullanılan plastik kalitesi, Avrupa pazarı için yetersiz. Ancak, Kia’nın Avrupa hedefleri düşünüldüğünde, Rio’nun bu hedeflere ulaşılmasında önemli bir payı olacağını söylemek yanlış olmaz.Â
button