Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE turizmi 2018’deki yükselişine 2019’un ilk ayında da devam etti. Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre Türkiye’ye ilk 2 ayda gelen yabancı turist sayısı 3 milyon 209 bin 734’ü aştı. Geçen yılın aynı döneminde Türkiye’ye gelen turist sayısı 2 milyon 988 bin 640’tı. Türkiye’ye gelen turistlerin yüzde 59’u yani 1.9 milyonu İstanbul’a giriş yaparken, Edirne’nin aldığı pay yüzde 12 oldu. Edirne’den giriş yapan turist sayısı 394 bini aştı. Türkiye’nin en önemli turizm merkezi Antalya’da kendisine yüzde 7 ile üçüncü sırada yer buldu. Kış ayları olması sebebiyle Antalya’ya giden turist sayısı düşük olurken, 252 bin yabancı tercihini Antalya’dan yana kullandı
İlk 2 ayda Türkiye’ye en çok turist gönderen ülke 274 bin kişi ile Bulgaristan oldu. İkinci sırada 235 bin kişiyle Almanya, üçüncü sırada 232 bin kişi ile Gürcistan, dördüncü sırada 206 bin kişi İran, beşinci sırada ise 179 bin kişiyle Rusya yer aldı. Türkiye’ye en çok turist gönderen ülkeler sıralamasında 206 bin kişiyle ilk 5’te yer alan İran’da geçen yıla göre yüzde 40, yine aynı sıralamada 232 bin kişiyle bulunan Gürcistan’dan yüzde 24 düşüş yaşansa da toplam turist sayısındaki artış yüzde 7.4 oldu. Turist sayısındaki artışın kaynağı ise Avrupa ülkeleri oldu.
YÜZDE 17 YÜKSELDİ
Avrupa ülkelerinin toplamından gelen turist sayısı yüzde 17.37’lik artışla 1 milyon 26 bin 898 kişiden 1 milyon 205 bin 299’a çıktı. İlk 2 aylık verilere göre Avrupa ülkelerinden Türkiye’ye gelenlerin toplam turist içindeki payı da yüzde 37.55’i buldu. Avrupalı turist sayısındaki artış turizmcilerin de yüzünü güldürdü. Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Ersoy’un turist sayısının artmasının yanında harcama oranı yüksek turistin de hedeflenmesi gerektiği açıklamalarına dikkat çeken turizm sektörü temsilcileri, şunları söyledi: “Avrupalı turistin dönüşü turizmin 12 aya yayılması ve nitelikli turist hedefine ulaşılması için önemli bir gösterge. Çünkü özellikle bu aylarda gelen turist deniz, kum ve güneş için ülkemize gelmiyor. Şehirleri geziyor, otellere kapanıp kalmıyor. Şehirlerin ekonomilerine büyük destek veriyor. Avrupalı dışında Uzak Doğu, Güney Amerika ve diğer hedef pazarlarda istenilen turist sayılarına ulaşabilirsek 2023 için belirlenen 70 milyon turist, 70 milyar dolar gelir hedefini de yakalayabiliriz.”
FİYATLAR İSTANBUL İLE YÜKSELDİ
VERİ ve analiz şirketi STR’nin Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) için hazırladığı Şubat 2019 Ülke Performans Raporu’na göre, Türkiye’nin Şubat 2019 otel dolulukları, 2018 yılının aynı dönemine yüzde 1 azalarak yüzde 61.9 olarak kaydedildi. Türkiye ortalamasında doluluklardaki düşüşe karşın fiyatlardaki yükseliş devam etti. ADR olarak adlandırılan ortalama günlük satılan oda bedeli Şubat 2019’da geçen yılın aynı ayına göre yüzde 6.6 artışla 60.3 Euro’ya, odabaşı elde edilen gelirler yüzde 5.6 artışla 37.3 Euro’ya yükseldi. İstanbul’da Avrupalı turistin geri dönüşünün sürmesiyle de otellerdeki canlanma devam etti. İstanbul’da gerçekleşen doluluk artışı Türkiye ortalamasındaki düşüşü yüzde 1’de tutarken, yine İstanbul otellerinde oda fiyatlarında gerçekleşen artışlar Türkiye ortalamasındaki düşüşün düşük kalmasını sağladı. İstanbul’un Şubat 2018’de yüzde 65.1 olan doluluk oranı Şubat 2019’da yüzde 3.1 artarak, yüzde 67.1 olarak ölçüldü. İstanbul’da Şubat 2019’da ortalama günlük satılan oda bedeli 73.4 Euro ile yüzde 8 artış gösterdi. Şubat 2018’de bu rakam 67.9 Euro olmuştu.