Güncelleme Tarihi:
AVRUPA Hazır Giyim ve Tekstil Organizasyonu (EURATEX) çatısı altında, üretici ülkeler ile sadece ticaret yapan ülkeler arasında bir süredir gizliden süren ‘Made in’ savaşı iyice kızıştı. Hazır giyim ve konfeksiyon üretiminden çoktan çıkış ve sadece ticaret olanında faaliyet gösteren ülkeler, ürünlerin üzerindeki etiketlerde üretilen ülkenin yer almamasını istiyor. Almanya, İngiltere, Hollanda ve İskandinav ülkelerinin başını çektiği üretici olmayan ülkeler, ‘Made in Europe’ (Avrupa malı) ibaresinin yer almasını istiyor.
KALİTEMİZİN MARKASI
İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Üyesi ve Ekoteks İcra Kurulu Başkanı Nilgün Özdemir “Made in Turkey, üretim kalitemizi simgeleyen bir markadır” diyor. Yıllarca Türk malının değersiz muamelesi gördüğünü hatırlatan Nilgün Özdemir şöyle konuştu: “Sektörümüz uğraşıp, didinip kaliteyi artırdı ve Türkiye’de üretilen ürünler dünyada tüketici nezdinde tercih edilir oldu. Şimdi ‘Made in Turkey’ avantajını yaşamak varken, elden kaçırmamalıyız. EURATEX’te şimdi üretici ülkeler ve üretici olmayan ülkeler arasında bu konuda savaş yaşanıyor.”
AVRUPA MALI MUALLAK
EURATEX Yönetim Kurulu Üyesi ve Denimvillage Genel Müdürü Hadi Karasu, ‘Made in’ tartışmasının uzun süredir var olduğunu belirterek, “Türkiye, İspanya, İtalya, Portekiz ve Fransa gibi üretici ülkeler etiketlerde üretildiği ülkenin belirtilmesi konusunda bastırıyor. Üretici olmayan ülkelerin talebi ‘Made in Europe’ (Avrupa Malı) yazdırmak” dedi. ‘Avrupa malı’ tabirinin muallak olduğunu vurgulayan Karasu, “Üretim kalitesinin çok iyi olmadığı Doğu Avrupa ülkelerinde üretilenle, İtalya’da, Fransa’da, Türkiye’de üretilen bir değil. Bu konuda acele etmezsek, Türkiye’de üretim araya kaynayıp gidecek” diye konuştu.
6’ncı Bölge teşviği ABD-AB anlaşmasına kurban gidebilir
TÜRKİYE Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Cem Negrin, ABD’nin Avrupa Birliği ile yapacağı Serbest Ticaret Antlaşması’nın (STA) Türkiye’yi doğrudan etkilediğini belirterek şöyle konuştu: “Bizim de çok önemsediğimiz yeni teşvik paketi bile bu çerçevede etkisini kayberebilir. 6’ncı bölgeye yatırım için şimdiye kadar 20 firma yatırıma gitti. Ancak ABD ve AB arasında yapılacak bir anlaşmanın dışında kalırsak gidip Doğu Avrupa’da yatırım yapmak hem Avrupa’ya ihracatta hem de ABD’ye ihracatta daha avantajlı olacak.
O zaman tekstilci Urfa’ya değil Romanya’ya gider. Biz bırakın ABD’den Avrupa’dan darbe yemeyi kendi yatırımcımızı bile orayara kaçırırız. İkinci bir Mısır vakasına dönüşebir bu.”
ABD ile AB masasına biz de oturalım
TEKSTİL ve hazır giyim sektörünün temsilcileri, İstanbul Moda Konferansı’nda hem Başbakan Tayyip Erdoğan’a hem de Avrupa Birliği Bakanı ve Baş Müzakereci Egemen Bağış’a sektörü bekleyen tehlikeleri sıraladı. EURATEX Yönetim Kurulu Üyesi ve Denimvillage Genel Müdürü Hadi Karasu, Başbakanı’na aktardıkları konuyu şöyle özetledi:
* ABD, Avrupa Birliği ile bir Serbest Ticaret Antlaşması (STA) imzalayacak. Bunun müzakerelerinin iki yıl kadar süreceği söyleniyor. Hatta kulislerde ABD’nin AB’ye destek için bunu yaptığı da konuşuluyor.
* 2004’te ABD’ye yaptığımız hazır giyim ihracatı 1.2 milyar dolar iken şu anda 300 milyon dolarlara geriledi. ABD bizim için neredeyse kayıp pazar.
* Eğer ABD’nin AB ile imzalayacağı STA’da
biz de masada yer almalıyız. Eğer yer almazsak iki pazardaki konumumuz da riske girer.
* ‘Made in Europe’ etiketi altında mallar dolaşıma başlarsa, bizim kaliteli ürünlerimiz arada kaybolacak.
* AB’de dengeli bir ekonomi oluşturak için Doğu Avrupa’da üretim teşvik ediliyor. Burada da öncelik hazır giyim ve konfeksiyon. Bu ülkeler hem Avrupa içinde Avantajlı konuma gelecek hem de STA sayesinde ABD’ye avantajlı ihracat yapacak.