Güncelleme Tarihi:
YÜKSEK kur ve faizlerin etkisiyle eylül ayında otomobil satışlarının yüzde 67 düşmesi Türkiye’yi Avrupa liginde de alt sıralara indirdi. 2018 yılına kadar otomobil satışlarında 6’ncı sırada yer alan ve ilk 5’i zorlayan Türkiye, eylül ayındaki performansıyla Avrupa’da 11’inci sıraya geriledi. Aslında Türkiye’nin sıralamada daha da altlara inmesini Avrupa’da uygulamaya geçen yeni test yöntemi (WLTP) engelledi. Çünkü Avrupa’da tüketim değerlerini daha gerçekçi bir şekilde belirlemek için NEDC (Yeni Avrupa Sürüş Döngüsü) yerine eylül ayından bu yana uygulanmaya başlanan WLTP (Dünya Genelinde Uyumlu Hafif Taşıtlar Test Prosedürü) test yöntemi şu anda piyasada olan bir çok marka ve modelin performansını sarsttı. Volkswagen, Fiat Chrysler (FCA) ve Renault gruplarındaki büyük düşüşlerin etkisiyle eylülde Avrupa’da otomobil satışları yüzde 23’ün üzerinde geriledi. Durum böyle olunca Türkiye normalde ‘13’ yerine sıralamada 11’e indi. Ama Türkiye’nin ekim ayında beklenen düşük performansın etkisiyle 11’inci sırada kalmasının bile zor olduğu belirtiliyor.
BİR TEK ROMANYA GEÇTİ
Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) ‘Avrupa Otomotiv Üreticileri Birliği’nden (ACEA) aldığı verilere göre eylül ayında 28 Avrupa Birliği (AB) ve EFTA ülkeleri toplamına göre otomobil pazarı 2018 Eylül ayında 2017 yılının aynı ayına göre yüzde 23.4 azalarak toplam 1 milyon 123 bin adet seviyesine indi. 2017 Eylül’de 1 milyon 466 bin adet satış gerçekleşmişti. AB (28) ve EFTA ülkeleri toplamına göre 2018 Eylül ayında geçen yılın aynı ayına göre en fazla düşüş yüzde 73.4 ile Romanya’da, yüzde 41.8 ile Avusturya’da ve yüzde 39.7 ile İsveç’te görüldü. Türkiye ise yüzde 67’lik düşüşle bu listeye dahil edildiğin Romanya’dan sonra en fazla kayıp yaşayan ikinci ülke oldu.
ACEA’nın Ocak-Eylül dönemi sonuçlarına göre ise AB (28) ve EFTA ülkeleri toplamında otomobil pazarı 2017 yılı aynı dönemine göre yüzde 2.3 arttı ve toplam 12 milyon 304 bin adet seviyesinde pazara ulaşıldı. Ocak-Eylül döneminde geçen yılın aynı dönemine göre en fazla düşüş sırasıyla yüzde 12.6 ile İzlanda’da, yüzde 7.5 ile İngiltere’de ve yüzde 4.2 ile İrlanda’da görüldü. 2018 Eylül ayı sonunda Türkiye ise yüzde 23.95 azalış ile Avrupa otomobil satışları sıralamasında en fazla kayıp yaşayan ülke olurken, 6’ncılıktan 8’inciliğe geriledi.
TİCARİDE 4 SIRA İNDİK
Avrupa’nın ticari araç üssü olan Türkiye’nin hafif ticari araç satışlarındaki performansı da 2018’de büyük yara aldı. AB (28) ve EFTA ülkeleri toplamına göre hafif ticari araç pazarı 2018 Eylül ayında yüzde 5.8 azalırken, Türkiye’deki hafif ticari araç satışları ise eylülde yüzde 70 geriledi. Bu performansla birlikte geçen yılın eylül ayında Avrupa’da en çok hafif ticari araç satan 4’üncü ülke olan Türkiye, bu yıl 8’inci sıraya indi. Avrupa’da eylülde Türkiye’nin ardından en fazla kayıp yaşayan ülkeler ise yüzde 45.4 ile İsveç, yüzde 29.2 ile Romanya’da ve yüzde 23.7 ile Litvanya oldu. Türkiye, ocak-eylül döneminde yüzde 33 kayıp yaşadığı hafif ticari araç performansıyla ise 4’üncülükten 6’ncı sıraya geriledi
30 MİLYONUNCU ARACINI İHRAÇ ETTİ
2018’de kuruluşunun 50’nci yılını kutlayan Tofaş, Ekim ayında 3 milyonuncu aracını ihraç etti. Bursa’dan ihraç edilen 3 milyonuncu araç Fiat Tipo (Egea) olurken, Tofaş 50 yılık süreçte toplam 1 milyon 475 bin Fiat Doblo ile 830 bin adet Fiat Fiorino modeli ve versiyonlarını ihraç etti. İlk kez 2015 yılı sonunda satışa sunulan, akabinde Fiat Tipo adıyla Avrupa pazarlarında, Dodge Neon ismiyle Meksika pazarlarında yer bulan Fiat Egea model ailesinin Ekim ayı itibariyle toplam ihracat adedi 334 bine erişti. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, “1974 yılında Mısır’a gönderilen 75 adet Murat 124, Tofaş’ın yaptığı ilk ihracat olarak tarihimize geçiyor. Daha sonra, Tempra ile 1996 yılında, Türk otomotiv sanayisinin ilk büyük ölçekli otomobil ihracatını gerçekleş-tirdik” dedi.