Güncelleme Tarihi:
EN KÖTÜ GERİDE KALDI
Uzun süredir krizin gölgesindeki otomotiv sanayinin üzerindeki örtüyü kaldıracak fuara, yeni lüks spor otomobiller, üst düzey SUV’ler ve şehir içi küçük modeller damgasını vuracak. 90’ın üzerinde yeni modelin sergileneceği fuara yönelik otomobil üreticileri ve analistler, “Cenevre fuarı krizin artık dikiz aynasında olduğunu gösterecek. En kötüyü geride bıraktık. Dolayısıyla sektörün ruh hali düzeldi ve iyi olacak” yorumunu yapıyor. Avrupa’da otomobil satışları uzun süredir yaşadığı önemli kayıplardan sonra 2013’te sadece yüzde 1.7’lik bir düşüş yaşadı. Krizle geçen 5 yılın ardından ilk kez 2014’te satışların yüzde 3 civarı büyümesi öngörülüyor.
FRANSA VE İTALYA KÖTÜ
Uluslararası markalar Cenevre fuarına ‘büyüme” beklentisi içinde girerken ocak ayında Avrupa’da toplam oto satışlarının yüzde 5.2 artarak 967.7 bine çıkması bunun ilk sinyali oldu. Pazar İngiltere ve İspanya yüzde 7.6, Almanya yüzde 7.2, İtalya yüzde 3.2 büyürken Türkiye kur, faiz ve ÖTV zamlarıyla yüzde 5.7 geriledi. Kuşkusuz, 2013 yılında Avrupa’da en zor günleri Fransız firmalar yaşadı. Geçtiğimiz yıl Fransa’daki otomobil satışları 15 yılın dibine oturdu. 2014 yılında Fransa’da bu düşüşe karşılık ufak çaplı yükseliş beklense de Avrupa’nın krizden en son çıkacak ülkelerden biri olarak gösteriliyor. Keza İtalya’da da benzer problemler var. Yani Fransa ve İtalya’da ekonomik görünüm hala kötü olduğu için otomobil satışlarının bu iki ülkede çok da parlak olmayacağı görüşü hakim. Avrupa’da pazarda iyileşme beklentisine rağmen bir çok kredi kuruluşu ve analiste göre orta sınıf araç üreticilerinin atıl kapasite ve karlılık sorununun devam ettiğini belirtiyor ve PSA, Opel ve Ford’un bir çok fabrikasını kapatabileceği öngörüsünü yapıyor.
Almanları zaferi
FRANSIZ ve İtalyan firmalar ciddi sorunlar yaşarken, özellikle Amerika ve Asya’da önemli başarılar elde eden Alman üreticiler ise bu dönemde önemli işlere imza atıyor. Uluslararası alanda elde ettikleri başarılar nedeniyle Avrupa’daki durumu tolere eden Alman markaların Avrupa fabrikaları da verimli ve tam kapasite çalışıyor. Volkswagen Grubu 2013’te 9.1 milyar Euro’luk net kara ulaşırken, bünyesinde Mercedes ve Smart’ı bulunduran Daimler’in net karı ise 8.7 milyar Euro oldu. Bu durum Almanların fuardaki yeni modellerine de yansıyacak. VW Grubu, 3’üncü jenarasyon Audi TT’yi BMW ise yeni kompakt aracını fuarda sergileyecek. Fransız Renault ve İtalyan Fiat ise 2013’te mütevazi kârlara ulaşırken, PSA Grubu ise geçtiğimiz yıl 2.3 milyar Euro kayıp yaşadı. Bu da şirketin hisselerinin Çinli Dongfeng ve Fransız hükümetine satılmasına yol açtı. İçindeki bulundukları zor döneme rağmen Fransız üreticilerin Cenevre fuarında daha etkin rol oynaması bekliniyor. Çünkü şehir içi küçük otomobillerin herzamankinden daha fazla dikkat çekmesi bekleniyor. Renault yeni Twingo’yu Peugeot yeni 108, Citroen ise yeni C1’i sergileyecek.
‘Küçük’ SAVAŞ
CENEVRE fuarına bu yıl kuşkusuz yeni küçük modeller damgasını vuracak. Bu modeller arasında BMW’nin yeni küçük modeli 2 Serisi Active Tourer dikkat çekerken, Renault yeni Twingo, Peugeot yeni 108, Citroen yeni C1, Toyota yeni Aygo, Suzuki Celerio, Fiat Panda Cross, makyajlı VW Polo ve Opel Adam Rocks da küçük savaşına hazır olacak.
BMW 2 Serisi Active Tourer
Konsept haliyle de seri üretime oldukça yakın bir çizgide duran 2 Serisi Actitive Tourer sonunda gün ışığına çıkıyor. Beklendiğinin aksine 1 değil 2 Serisi adını alan minivan, önden çekişli yeni BMW platformu üzerinde şekilleniyor.
Audi S1
Yollara çıkışının 3. yılında en güçlü motoruna kavuşan A1, şehir cücesinde Cayman tadı yakalayabilmek üzerine geliştirilmiş gibi görünüyor. 17 inçlik parlatılmış jantlar, daha büyük hava girişlerine sahip tampon, difüzör ve siyah ayrıntılar S1’i farklı kılıyor.
Citroen C1
Peugeot 108’in minik ikizi C1, kendine özgü detaylarıyla markanın genlerini taşıyor. Nissan Juke ile benzerlik gösteren farklar sayesinde otomobil olduğundan daha büyük görünüyor.
Renault Twingo
Patrick Le Quement’in önemli bir başarısı olarak addedilen ilk nesil Twingo, yollara çıkalı tam 22 yıl oldu ve Twingo üçüncü nesline kavuştu. Mercedes ile olan ortaklığın meyvesi olan otomobil, gelecekteki Smart ForFour ile aynı platformu taşıdığı için arkadan motorlu ve arkadan itişli olacak.
Suziki Celerio
Alto’nun varisi Celerio, küresel mini sınıf model olarak Avrupa pazarında da satışa çıkacak. Görünümü tipik bir Japon otomobili olsa da farlarla yekpare radyatör ızgarası SX4 ile akrabalık kuruyor.
Peugeot 108
8 yılın ardından 107, koltuğunu 1 numara büyük halefine bırakıyor. Sürpriz olmayacak şekilde Peugeot’nun 508 ile başlatığ 208 ve 308 ile devam ettirdiği yeni tasarım dili aynen minik Fransız’a da adapte edilmiş.
Fiat Panda Cross
2 yıl evvel tanıtılan mini sınıf İtalyan, gerçekten de ağır arazi şartlarıyla dahi baş edebilecek gibi görünen bir kıyafete bürünerek Panda Cross adını alıyor.
VW Polo makyaj
Scirocco ile birlikte ailenin bıçak altına yatan diğer üyesi Polo oldu. Tamponları ve farları daha modern bir yapıya bürünen Polo’nun direksiyon simidi de değiştirildi.
Opel Adam Rocks
Adam’ı yeterince yaramaz bulmayanlar için Rocks geliyor. Kumaş tente açılır tavana sahip olan Rocks’ın amortisör sistemi elden geçirildi ve karoseri 15 mm yükseltildi.
Mazda Hazumi Concept
Hazumi konsepti, yaklaşık 5 yıldır yollarda olan küçük sınıf Mazda2’nin halefi hakkında ipuçları veriyor. Mazda3 ve 6’ya benzer şekilde KODO tasarım felsefesiyle şekillendirilen konseptin, kısaltılmış CX-5 platformu üzerine şekillendirildiği için küçük sınıf crossover versiyonu da üretilecek.
BMW X3 Makyaj
3 yıllık aranın ardından küçük X5 önemli bir tazelenme operasyonuna tabii tutuldu. Yaşlılık belirtileri göstermemesine karşın yeni BMW modellerine benzeyecek şekilde tamponlar, radyatör ızgarası ve far tasarımı elden geçirildi.
LR Range Rover Evoque Autobiography Dynamic
Autobiography donanımyla birlikte Evoque, en ateşli motoruna da kavuşmuş oluyor. Yeni 4 silindirli 2 litrelik turbo beslemeli motor285 HP güç ve 400 Nm tork üretiyor.
Hyundai Intrado Concept
Peter Schreyer yönetiminde tasarlanan ilk otomobil olan Intrado konsepti, hem Alman tasarımcıyla birlikte nelerin değişebileceğini gösteriyor hem de yakın gelecekte Nissan Juke ve Peugeot 2008 gibi küçük crossoverlarda rekabet edebilecek modelin şifrelerini veriyor.
Jeep Cherokee
Geçen yıl tanıtılan Jeep Cherokee, burun tasarımıyla eleştiri oklarına hedef olsa da Avrupa versiyonu da Cenevre’de sergilenen modelleri arasında yerini alıyor. Süspansiyonları sertleştirilen SUV’un işçilik seviyesi ve malzeme kalitesi de Avrupalı müşteriler için elden geçirildi.
Ford Focus makyaj
Globalleşme sürecinde tek Ford felsefesini benimseyen üretici, Focus’u da buna uygun şekilde revize etti. Burun yapısı Mondeo ve Fiesta’ya oldukça benzeyen Focus’un stop grubu inceltildi.
Citroen C4 Cactus & Cactus Adventure Concept
Küçük crossover üyelerinin sıkıcı olduğunu düşünenler için Citroen Frakfurt Otomobil Fuarı’nda görücüye çıkardığı konseptine sadık kalan C4 Cactus modelinin örtüsünü kaldırıyor. C3 Picasso gibi kübik hatlara sahip olan otomobilin far yapısıve havalı yan koruma bantları fütüristik görünüyor.
Honda Civic Type-R
Genişletilmiş çamurlukları, vahşi görünümlü tamponları ve abartılı spoyleriyle gücü hakkında ipuçları veren Type-R, Civic WTCC’den büyük oranda ilham aldı.
Audi S3 Cabriolet
S3 ailesinin en ‘havalı’ üyesi de Cenevre’de gösterime katılıyor. Diğer modellerde olduğu gibi 2 litrelik turbo beslemeli benzinli TFSI motor, 300 hp güç ve 380 Nm tork üretirken, 6 vitesli S Tronic şanzımanla gücünü dört tekerleğe birden aktarıyor.
Kia Sportage makyaj
Ufak tazelenme operasyonunda kompakt crossover artık daha taze görünümlü LED stop grubu, yeni müzik sistemi ve FlexSteer adlı elden geçirilmiş direksiyon sistemiyle otomobilseverlerin karşısına çıkacak.
Peugeot 308 SW
Kısa bir süre evvel yollara çıkan kompakt Fransız’ın sırt çantalı versiyonu da ortaya çıktı. Tasarımında hiçbir kumara yer vermeyen Peugeot, 4580 mm uzunluğuna sahip bir otomobil yaratmış.
VW Scirocco makyaj
Yaklaşık 6 yıldır yollarda olan Scirocco, önemli bir makyaj operasyonu geçirdi. Yeni bi-xenon farlarıyla daha modern görünen Scirocco’nun stop grubu Beetle’a göndermeler yapan kıvrımlarıyla şekillendirildi.
VW Golf GTEü
Bir Golf GTI gibi görünen, fakat aslında bir hibrit otomobil olan Golf GTE, GTI ve GTD modellerinin ortasında konumlandırılıyor. Toplamda 201 hp güç ve 350 Nm tork üreten sistem sayesinde otomobil 0’dan 100 km/s hıza 7.6 saniyede çıkabiliyor.
Qoros 3 Hatch
5 yıldızlı Çin otomobili olarak tüm dünyada gözleri üzerine çeken Qoros 3’ün hatchback karoserli versiyonu da yollara çıkmaya hazırlanıyor. Sedan kardeşi gibi şık hatlara sahip olan otomobilin radyatör ızgarası aşağı doğru kaydırılırken sis farları da değiştirilmiş.
Ferrari California T
Aşırı beslemeli motor üreten kervanına katılanlardan biri olan İtalyan üretici, California modelinde de artık turbo beslemeli bir motora yer veriyor. Yeni 3.9 litrelik direkt enjeksiyonlu benzinli motor, 552 hp güç ve 755 Nm tork üretiyor.
Lamborghini Huracan
Gallardo’nun halefi, tüm dünyadaki ilk gösterimini Cenevre’de yapıyor. Kalbinde yatan 5.2 litrelik V10 motor, 610 hp güç ve 560 Nm tork üretiyor. Atmosferik beslemeden vazgeçmeyen Lamborgini, 4 tekerlekten çekişe de sadık kaldı.
Nissan GT-R NISMO
Gelmiş geçmiş en ateşli GT-R gerçekten de yarış otomobillerini aratmıyor. Nürburging Pisti tur zamanı 7 dakika 8 saniye olan otomobilde 3.8 litrelik çift turbo beslemeli 600 hp gücünde V6 motor hazır bekliyor.
McLaren 650s
McLaren ailesinin orta sınıf üyesi de tanıtıldı. Görünümü ağabeyine benzeyen sporcu, 12C ve P1 arasında konumlandırılıyor. İç mekanı da diğer aile üyelerine benzeyen otomobilde, 3.8 litrelik çift turbo beslemeli V8 motor görev yapıyor.
Infiniti Q50 Eau Rouge Performance Concept
Japon üretici, karbonfiberin tavan, dış aynalar ve spoylerde kullanıldığı Q50 konseptinde 21 inçlik jantlara yer veriyor. Tampon eklentileri ve marşpiyel de oldukça yırtıcı bir görünüm katarken egzoz çıkışlarının ortasında konumlu fren lambası, F1 otomobillerine atıfta bulunuyor.
Mercedes S Serisi Coupe
Frankfurt’ta konspet haliyle kendini gösteren S Serisi Coupe, artık seri üretim haliyle CL Serisi’nin yerini almak için gün sayıyor. 5017 mm uzunluk, 1899 mm genişlik ve 1411 mm yüksekliğe sahip olan otomobil gerçekten büyük ve aks aralığı 2945 mm olarak açıklanıyor.
Jaguar XFR-S Sportbrake
Performans stationları sadece Almanya’dan çıkar diye düşünenler Cenevre’de güzel bir sürprizle karşılaşacak. Jaguar, XFR-S Sportbrake ile Audi RS6 Avant ve Mercedes E 63 AMG T modele “ben de buradayım” diyor.