Güncelleme Tarihi:
YILLIK Futbol Finansmanı Araştırması 2011’i yayınlayan Deloitte, Avrupa futbol piyasasının gelir bakımından 600 milyon Euro büyüyerek 2009-2010 döneminde 16.3 milyar Euro’ya ulaştığını açıkladı. Bir önceki sezona göre yüzde 4 büyüyen Avrupa futbol pazarında Türkiye, 378 milyon Euro’luk büyüklüge ulaştı. Araştırmaya göre, önemli ekonomik dalgalanmalara rağmen Avrupa’nın beş büyük liginin hepsinde gelir artışı kaydedildi. Bu liglerin toplam hacminin 2008-2009 yılına göre yüzde 5 artarak 8.4 milyar Euro’ya çıktığı gözlendi. Ayrıca yayın gelirleri de yüzde 7 artışla büyümenin ana itici gücü olmaya devam ederek beş büyük lig için 4 milyar Euro seviyesini aştı.
Avrupalı devler ilk 3’te
İngiltere Premier Ligi en yüksek gelir üreten lig olmayı sürdürürken, bu ligdeki kulüplerin gelirleri 2.5 milyar Euro’ya ulaştı. İkinci sıradaki Alman Bundesliga ile arasındaki fark böylece 800 milyon Euro’yu aştı. Alman Bundesliga, Avrupa futbolunda en yüksek ortalama katılıma sahip lig olmayı sürdürürken, Avrupa’nın en büyük piyasası olarak sayılabilecek bu sektördeki ticari gelirlerin artışıyla birlikte gelir sıralaması bakımından ikincilikteki yerini pekiştirdi.
2 kulüp yüzde 52 pay aldı
İspanya’daki La Liga ise yüzde 8’lik en yüksek gelir artışını kaydederken, bu ligdeki gelirin yüzde 52’sini Real Madrid ile Barcelona’nın üretmesi nedeniyle Avrupa’daki beş büyük lig arasında en kutuplaşmış lig olarak öne çıktı. İtalya Serie A’daki gelirler 38 milyon Euro artarak 1 milyar 532 milyon Euro’ya ulaştı ve böylece İtalya, Fransa’daki Ligue 1’in önünde dördüncülüğünü korurken, Ligue 1’ın geliri ise beş büyük lig arasında en düşük artışı kaydederek 1 milyar 72 milyon Euro’ya ulaştı.
20 kulüp 4.3 milyar Euro
Avrupa’nın en çok gelir üreten ilk 20 kulübü, 2009-2010 sezonunda 4.3 milyar Euro kazanç elde ederek tüm Avrupa futbol piyasasının yaklaşık yüzde 26’sını oluşturdu. Beş büyük ülkenin dışında Hollanda 420 milyon Euro, Türkiye 378 milyon Euro ve Rusya 368 milyon Euro ile en büyük gelir üreten ligler arasında yer alırken, İngiltere’deki Football League Championship ise, 497 milyon Euro ile aslında Avrupa’nın en büyük altıncı ligi oldu.
5 büyük ligin yayın geliri 4 milyar Euro’yu buldu
AVRUPA’nın beş büyük liginde yayın gelirleri yaklaşık 300 milyon Euro artarak ilk kez 2009-2010 sezonunda 4 milyar Euro seviyesini aştı. Yayın hakları beş büyük ligde gelirlerin yüzde 48’ini oluşturdu. Beş büyük ligin üçünde İngiltere, İtalya ve Fransa gelirlerin yarısından fazlası yayıncılıktan elde edildi.
Futbolcu ücretleri 5.5 milyar Euro
ARAŞTIRMAYA göre, beş büyük ligdeki ücretler 400 milyon Euro’luk artış yakaladı. Ücretler 2009-2010 sezonunda 5.5 milyar Euro’yu aştı. Beş büyük ligin hepsinde de ücret enflasyonu kaydedildi.
Bundesliga kulüplerinde ücretler 88 milyon Euro arttı.
İtalyan Serie A’da da ücret artışı 88 milyon Euro oldu.
Fransız Ligue 1’de 56 milyon Euro’luk artış yaşandı.
İngiltere’de ücret artış yüzde 5 oldu.
La Liga’da ise 32 milyon Euro’luk artışa ulaşıldı.
Avrupalı maç biletine 1.8 milyar Euro harcadı
2009-2010 sezonunda bilet gelirleri 1.8 milyar Euro’ya ulaşarak beş büyük ligin gelirlerinin yüzde 22’sini oluşturdu. İngiltere’nin Premier Ligi’nde bilet gelirleri 649 milyon Euro oldu. İngilizlerin en yakın rakibi olan İspanya’daki La Liga’nın geliri de 436 milyon Euro’ya ulaştı.
Avrupa’nın en kârlı ligi Bundesliga
ALMANYA Bundesliga, işletme karlarının 172 milyon Euro’dan 138 milyon Euro’ya düşmesine rağmen Avrupa’nın en karlı ligi olmayı sürdürdü. İngiltere Premier Lig’de ise, işletme karlarının 101 milyon Euro’ya yükselmesiyle aradaki fark daraldı. Seri A ve Ligue 1 zarar etmeyi sürdürdü. İspanya’da, Barcelona ve Real Madrid çok büyük işletme karları elde ederken, diğer kulüpler ise çok büyük işletme zararları açıkladı.
Fransa’da seyirci 8 yıl geriye gitti
ORTALAMA lig maçı seyirci sayısı, Avrupa’nın en çok seyirci sayısına sahip iki ligi olan Bundesliga’da 42 bin 700’e ve Premier League’de 35 bin 400’e yükseldi. Ligue 1’deki ortalama seyircisi sayısı arka arkaya üçüncü sezonda da düşerek 2002-2003 sezonundan bu yana ilk kez 20 binin altına indi. UEFA’nın Euro 2016’yı Fransa’da düzenleme kararı pek çok Fransız kulübü için, seyirci sayısını ve bilet gelirlerini artırmak amacıyla stadyumlarını yenilemeleri için önemli bir fırsat doğurdu.