Emre ÖZPEYNİRCİ - Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Eylül 22, 2006 00:00
Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, Türkiye’nin otobüs ve minibüs üretim kapasitesi açısından Avrupa’nın en büyüğü olduğunu vurgulayarak, "Biz de Temsa olarak 2007 yılında Avrupa’nın en büyük bağımsız otobüs üreticisi olmayı hedefliyoruz. Bir Türk markası olarak zor yılları geride bırakıp, kendimizi kabul ettirdik" dedi.
IAA Hannover Ticari Araçlar Fuarı’nda katılan Türk üreticilerden Temsa’nın Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, Türkiye’nin otobüs ve minibüs üretiminde Avrupa’nın en büyük kapasitesine sahip olduğuna dikkat çekerek, "Türkiye olarak çok doğru bir yolda ilerliyoruz. Pırıl pırıl şirketlerimiz var. İleride bunlara yenileri de eklenecektir" dedi. Türkiye’de 17 tane otomotiv üreticisi olduğunu belirten Buldurgan, "Türkiye, otomotiv acısından ihracat üssü oldu. Fuardaki ’Focus Türkiye’ programı ülkemizin otomotivde ne kadar başarılı olduğunu gösteriyor. Önümüzdeki dönemde yapılacak yeni yatırımlar bizim için çok önemli" diye konuştu.
TEMSA LİDER OLACAK: Buldurgan, 2001 yılında Temsa markasıyla Avrupa’ya ihracata başladıklarını hatırlatarak, "Avrupa’da bir Türk markası olarak zor yılları geride bıraktık. Bütün engelleri aşıp, artık kendimizi kabul ettirdik" dedi. 2000 yılında o zaman Frankurt’ta düzenlenen ticari araç fuarına Mitsubishi motorlu Safir’le 150 metrekarelik küçücük bir standtla katıldıklarını söyleyen Buldurgan, 2006 yılında ise yaklaşık 1400 metrekarelik bir alanda modellerini sergilediklerini kaydetti. Buldurgan şöyle konuştu: "O dönemde Avrupa’da satılamayacak bir araçla fuara sadece kendimizi göstermek için katıldık. Açıkçası o dönem holdingin ne gerek var demesine rağmen zorla katıldım. Sonucunu ise kısa sürede aldık. MAN Motor Bölümü Yöneticisi tesadüfen standımızı gezerken, "Yapın aracı ben destek olurum" diyince Temsa markasının temeli atıldı. Daha sonra Fransa’daki müşterimizde bize otobüs işine girdiğimiz takdirde satıcı olacağını söyleyince kısa sürede konsept otobüsü hayata geçirdik. Bir yıl sonra Safari doğdu ve 5 yılda Temsa’yı uluslararası marka haline getirdik."
12 BİN ADETLİK PAZAR: Avrupa’nın en büyük bağımsız otobüs ve minibüs üreticisi olmaya aday olduklarını belirten Buldurgan, şunları söyledi: "Avrupa’da yılda 24-25 binlik bir otobüs satılır. Bunun yarısını belediye otobüsleri oluşturur. Biz de geriye kalan 12 bin adetlik pazarda rekabet ediyoruz. Avrupa’da özellikle Fransa’da yüzde 10 pazar payına sahibiz. 2007 sonunda ise Avrupa genelinde yüzde 10’luk pazar payını geçeriz. Toplam üretimde ise bağımsız şirket olarak liderliği hedefliyoruz. Kapasitemizi zorlayacağız. Bu yıl 900 adetlik kapasitemizi zorlayarak 1000 adede ulaştırdık. Önümüzdeki yıl Avrupa’ya ihracatımızı 1200 adete çıkaracağız." Temsa’nın Çin’in 5 yıl önünde olduğunu kaydeden Buldurgan, "Bizim hedefimiz bu 5 yılı koruyup sektörün en büyük tehdidinin hep önünde gitmek" dedi.
2009’A BİLE HAZIRIZ:
Geçen yıl Adana’daki fabrikaya son 2 yılda 40 milyon
Euro’luk yatırım yaptıklarını söyleyen Buldurgan, "Merkezimizi de Adana’ya taşıdık. İhracat departmanını ise yurtdışında 7 ülkeye taşıdık" dedi. "Herkesin önünde bir hedef vardır" diyen Buldurgan, "Biz Euro 4 normlarında otobüs üretmek istedik ve bu hedefe ulaştık. Fuarda 6 otobüsümüz var. Bunlardan 3 tanesi, Euro 4 normlarında otobüsler, diğer 3 otobüs ise Euro 5 normlarında. Avrupa Euro 4’e önümüzdeki ay, Euro 5’e ise 2009 yılında geçiyor. Şimdiden biz buna hazırız" diye konuştu. Buldurgan ayrıca, Mısır’da otobüs üretimine başlamak için fizibilite çalışmaları yaptıklarını belirterek, "Yıl sonunda Mısır ile ilgili detaylı bir açıklama yapacağız. Mısır ve bölgedeki ülkelerin toplam otobüs pazarı neredeyse Türkiye’ye eşit. Mısır’dan Ortadoğu, Arabistan ve Afrika’ya ihracat gerçekleştireceğiz" dedi.
Otoyol’a yeni modeller gelecek
IVECO Otoyol Pazarlama ve Ürün Genel Müdür Yardımcısı Luca Sra, Türkiye’nin ticari araçlar açısından önemli bir potansiyel barındırdığını belirterek, yeni ürünlerle Türkiye’deki fabrikalarını tam kapasite çalıştırabileceklerini söyledi. Sra, ticari araçlarda yüzde 6.4 olan pazar paylarını ve üretimlerini 5 yıl içinde iki misline çıkarmayı hedeflediklerini dile getirdi.
Renault Trucks yatırımı 6 ay içinde kesinleşecekRENAULT Trucks International Başkanı Eric Labat, Türkiye’de yapmayı planladıkları kamyon fabrikası yatırımıyla ilgili olarak, etütlerinin hala devam ettiğini belirterek, "Projemiz tekrar iyi yolda ilerliyor. Projemizin tam net sonucunu 2008’de alma ihtimalimiz yüksek. Proje iyi giderse çalışmalarımıza başlayacağız" dedi. Bu projenin maliyeti için tam kesinleşmiş bir rakam henüz veremeyeceklerini belirten Labat, "Türkiye’de üretim yerinin satın alınacağı yada kiralanacağı konusunda hiçbir bilgi henüz yok. Eğer ki proje iyi giderse montaj hattı ve Nissan ortaklığı çok değişik yanları ve yüzleri olan bir proje" diye konuştu. Labat, yeni yatırım için Türkiye’nin seçilmesinin tecrübesine, bilgi birikimine ve son zamanlardaki otomotiv endüstrisinin gelişimine bağlı olduğunu vurgulayarak, "Türkiye’de üretim olduğu taktirde ise üretilen araçları ihraç edeceğiz, Yaklaşık 6 ay içinde Türkiye’de üretim konusunun kesinleşecek. Bu konuda çok istekliyiz" dedi.
BMC, Pakistan’da çekici İran’da otobüs üretecek
İZMİR’de kurulu fabrikasında kamyon ve otobüs üretimi yapan BMC, yurtdışındaki yatırımlarını da hızla artırıyor. İran ve Malezya’da montaj üretimine devam eden şirket Pakistan’da da çekici üretecek. BMC İhracat Direktörü İsmail Hakkı Kırkıl Pakistan’da 2007 yılının sonuna doğru üretime başlayacaklarını söyledi. Pakistan gibi ülkelerde gümrük vergileri çok yüksek olduğu için aracın üretimini ülke içinde yapmaya karar verdiklerini söyleyen Kırkıl "İran’da kamyon tesisimizin yanına otobüs montaj yapmak için çalışıyoruz. Ürettiğimiz kamyon ve otobüsleri Avrupa ülkelerine pazarlıyoruz" dedi.