Avrupa coşkusu

Güncelleme Tarihi:

Avrupa coşkusu
Oluşturulma Tarihi: Nisan 01, 2016 21:48

İhracatçı ilk çeyrekte yüzde 9.8’lik kayıp yaşasa da mart ayında Avrupa Birliği’ndeki artış yüzleri güldürdü. İhracatın lokomotifi sektörler çift haneli ihracat artışları sağladı, otomotivin öncülüğünde Avrupa Birliği’ne ihracat üç ayda 15.6 milyar dolara çıktı.

Haberin Devamı

Türkiye'nin ihracatı Avrupa Birliği’ndeki büyümeye bağlı olarak şubat ayından sonra martta da yükseldi. İhracat mart ayında yüzde 2.6 artarken, ocak ayındaki büyük kayıp nedeniyle ilk çeyrekte geçen yıla göre yüzde 9.8 düştü.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre mart ihracatı hem geçen yıla göre 1 iş gücü fazla olması hem de Euro’nun değer kazanmasıyla 11.5 milyar dolara ulaştı. Üç aylık ihracat ise 33.4 milyar dolar. İlk çeyrekte ihracat TİM verilerine göre büyümeye de olumsuz katkıda bulunacak. Ancak Avrupa Birliği’ne olan ihracattaki artış ihracatçıya umut veriyor. Avrupa Birliği’ne martta ihracat yüzde 13.9, ilk çeyrekte yüzde 6.2 arttı. İhracatın lokomotifi başta otomotiv olmak üzere tüm sektörlerin Avrupa Birliği’ne ihracatında çift haneli artışlar yaşandı. Euro’nun değerlenmesiyle de martta ihracatçıya 117 milyon dolarlık parite katkısı geldi. Son 12 aylık ihracat ise yüzde 9.2’lik azalışla 140.3 milyar dolara geriledi. 

Haberin Devamı

HOLLANDA ZİRVEDE

TİM mart ayına ait ihracat verilerini açıkladı. Veriler Türkiye’nin en büyük pazarı Avrupa Birliği ihracatçının yüzünü güldürmeye başladığını ortaya koyuyor. Martta Avrupa Birliği’ne otomotiv sektörü ihracatı yüzde 18.4, tekstil sektörü ihracatı yüzde 20.82, hazırgiyim ihracatı yüzde 13.57, kimya sektörü ihracatı yüzde 13.31, elektrik elektronik sektörü ihracatı yüzde 14.2 arttı. İlk çeyrekte de ihracatın lideri otomotiv sektörü Avrupa’ya ihracatını yüzde 10.1 arttırdı. Diğer sektörler de çift haneli yükseliş var. İLk on ihracat pazarımızdan Hollanda’ya yapılan ihracat ise martta yüzde 53.9, ilk çeyrekte yüzde 25.2 artış yaşandı. 

RUSYA ETKİSİ ARTIYOR

En büyük kayıp ise Bağımsız Devletler Topluluğu’na yapılan ihracatta. O bölgede ise belirleyici ülke Rusya. Rusya ile bozulan ilişkiler martta bu ülkeye ihracatın yüzde 60.2, ilk çeyrekte ise yüzde 61.1 azalmasına neden oldu. Bu da bölgenin ilk çeyrekteki ihracatının yüzde 32.1 gerilemesi sonucunu doğurdu. Türkiye’nin Avrupa Birliği’nin ardından ikinci büyük pazarı Ortadoğu ülkeleri. Bu ülkelerde ilk çeyrekte yüzde 10.6’lık, martta ise yüzde 1.6’lık kayıp var. Bunun nedeni de Irak, İran ve Suudi Arabistan gibi büyük pazarlarda ihracatçının yaşadığı kan kaybı.  TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi de yaptığı açıklamada ihracatın arka arkaya iki ay artış göstermesinin ihracatçının motivasyonunu artırdığını kaydederek, yükselişin sürekliliği için yeni pazarları işaret etti. 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!