Güncelleme Tarihi:
ASYA ile Avrupa yakasını denizin altından karayolu ile bağlayacak Avrasya Tüneli’nin Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi (ÇSED) Raporu’na göre, proje yaklaşık 67 hektar büyüklüğündeki (yaklaşık 67 futbol sahası) bir araziyi kalıcı şekilde kullanacak. Yapılacak çalışmalar liman, iskele ve park alanlarının yanı sıra cami bahçeleri ve Karacaahmet Mezarlığı’nının da bir bölümünü kapsayacak. Türk-Kore Ortak Girişimi’nin Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ) ismini alarak başladığı proje, şu çalışmaları içeriyor:
14.6 kilometrelik güzergah
Avrasya Tüneli Projesi, İstanbul Boğazı’nın deniz tabanının altında, İstanbul’un Avrupa ile Asya yakasındaki sahilleri arasında kalan 5.4 kilometre uzunluğunda karayolu tüneli ile toplam 9.2 kilometre uzunluğundaki mevcut yolların tünele girişlerini sağlamak üzere genişletilmesinden oluşacak. Yol güzergahı toplam 14.6 kilometre olacak.
Projenin “Avrupa yakası yaklaşım yolu” başlıklı birinci bölümü, Kazlıçeşme’den Cankurtaran sahiline, Kennedy Caddesi boyunca 5.4 kilometre uzunluğunda 6 şeritten 8 şeride yol genişletme ve bağlantı yollarının iyileştirmesi çalışmalarını kapsıyor.
“Asya yakası yaklaşım yolu” başlıklı bölümü ise D-100 karayolu, mevcut Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı’ndan Göztepe Kavşağı’na kadar olan 3.8 kilometrelik yolu kapsıyor. Burada yol 8 şeride çıkarılacak ve bağlantı yolları iyileştirilecek.
Projenin, yaklaşık 1.1 milyar dolarlık bir yatırımla 55 ayda tamamlanması öngörülüyor. Tünel trafiği otomobil ve minibüsler ile sınırlandırılacak.
15.97 hektar alana ihtiyaç var
Avrasya Tüneli Projesi, toplam olarak yaklaşık 67 hektar büyüklüğündeki bir araziyi kalıcı şekilde kullanacak; bu arazinin 51 hektarlık kısmı mevcut yol koridoru içerisinde kalacak.
Proje için 11.39’u Avrupa ve 4.58’i Asya yakasında olmak üzere 15.97 hektar alana ihtiyaç bulunuyor.
Bu miktarın yüzde 59’unu halka açık alanlar, parklar, bahçeler ve spor tesisleri, yüzde 23’ünü pazarlar, ticari, endüstriyel, kamusal hizmetler ve depolama alanları, yüzde 15’ini liman, iskele, marina ve park alanları, yüzde 2’sini yerleşim amaçlı bahçeler ve yüzde 1’ini cami bahçeleri ve mezarlıklar oluşturuyor.
Arazi kullanımında ve araziyi kullanan kişiler üzerindeki en önemli kalıcı etki, özellikle Avrupa yakası kıyıları boyunca olmak üzere kamuya açık alanlardaki kayıp olacak.
Proje kapsamında çoğunlukla park alanlarından oluşan, sahil balıkçılığı, yürüyüş, antrenman ve bisiklet sürme gibi faaliyetler dahil olmak üzere, resmi ve resmi olmayan eğlence faaliyetleri için yoğun olarak kullanılan ve şehir için değerli bir kaynak sunan kıyı park alanının yaklaşık yüzde 20’sinin kaybedileceği tahmin ediliyor.
Kumkapı’da yıkımları tepkiler belirleyecek
RAPORA göre, projeden 3 tezgah ve kafelerin bazı kısımları ile bir restoranın bir bölümünün kaybedilmesi nedeniyle Kumkapı Balık Pazarı daha çok etkilenecek. Raporda, şu görüşe yer verildi: “Kumkapı Balık Pazarı’nda bazı iş yerlerinin kısmen yıkılması ufak bir etki olarak değerlendirilebilir. Ama eğer inşaat sırasında ya da uzun vadede yeni yolun yakınlaşması nedeniyle tüm tesisin işleyişi olumsuz şekilde etkilenirse, bu büyük ve önemli bir etki olacaktır. Bunun olup olmayacağını şimdiden söylemek olası değil. Çünkü bu işletmecilerin ve müşterilerin tepkisine bağlı bir durum olacak.”
Proje hangi bölgeleri etkileyecek
Proje için Yenikapı Feribot Terminali, Balıkhan Camisi ve Kennedy Caddesi boyunca uzanan araç park yerleri ve otobüs tesislerinden arazi alınacak. Park yerleri ve otobüs tesislerinin yerleri değiştirilecek.
Alınacak arazilerin mevcut sınırları, üzerinde binalar da bulunan 18 adet parseli tamamen ya da en azından kısmen içeriyor. Proje sınırları içinde 3 bina veya bina grubu (bir otobüs terminali, kullanılmayan bir restoran ve kullanılmayan bir benzin istasyonu) yıkılacak.
Güzergah, Merkez Balık Hali ve ona komşu perakende balık tezgahları, ufak kafeler ve kıyı parkında yer alan restoranlardan oluşan Kumkapı Balık Pazarı’ndan geçecek. Merkez Balık Hali yeni bir yere taşınacak.
Göztepe Köprülü Kavşağı yakınlarındaki 4 konut binası ve 3 ticari ve endüstriyel bina da projeden etkilenebilecek. Tasarımda yapılacak çok ufak değişiklikler ile arazi alımı yapılmaması mümkün olabilecek.
Göztepe’deki bir bağlantı yolu, yol tuzu deposunun da bulunduğu yolun güneyinden arazi alınmasını gerektirecek. Burada bağlantı yolu yanında yer alan Aziz Bayraktar Camisi de projeden etkilenecek. Raporda, “Tasarımda küçük değişikliklerle bu durumun önlenmesi mümkün” denildi.
Eyüp Aksoy Kavşağı’na ait yeni kavşak şeritlerinden biri için Karacaahmet Mezarlığı’nın güneybatı köşesinden küçük bir arazi şeridi gerekli olacak.
Belediyeye ait Bitki/Fidan Satış Yeri’nin önemli bir bölümü, yeri yeniden düzenlenen Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı gelecek. Medipol Hastanesi otoparkındaki kafenin taşınması gerekebilecek.
Vatandaşlar 8 Mayıs’a kadar görüş bildirebilir
ATAŞ, tünel hakkında halkın bilgilendirilmesi ve katılımını sağlamak için Avrasya Tüneli ÇSED çalışmalarını yürütmek üzere Environmental Resources Management unvanıyla faaliyet gösteren Environmental Resources Management Limited Şirketini görevlendirdi. Şirketin hazırladığı ÇSED raporu, “www.avrasyatuneli.com” internet adresi üzerinden kamuoyunun tartışmasına açıldı. Vatandaşlar, en geç 8 Mayıs’a kadar projeye ilişkin görüşlerini iletebilecek.
Kayıplar telafi edilmeye çalışılacak
ATAŞ, kıyı parkında kaybolan park alanı ve tesislerin telafisi için kırılan ya da kötü durumda olan oyun parkı ekipmanını ya da diğer park unsurlarını değiştirecek.
Mevcut tesislerin sayısını ve çeşidini arttıracak.
Proje nedeniyle kaldırılması gereken tüm anıtları parktaki orijinal konumlarına yakın, kolayca görülen ve kamuya açık yerlerde yeniden konumlandırılacak.
Toplumu ve ziyaretçileri bölgenin tarihi özellikleri ve arkeolojik önemi hakkında bilgilendirmek için kıyı parkına yeni bilgilendirme tabelaları koyacak.
Kaldırılan tüm ağaçların ve diğer bitkilerin yerine eşdeğer yeşil alan kurulmasının yanı sıra ilave ağaçlandırma ve peyzaj alanları oluşturacak.